Cultural diversity and the teacher's profession secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland

Maahanmuutto Suomeen nykyisessä muodossaan on kohtalaisen uusi ilmiö. Maahanmuuton lisääntyessä myös koulujen oppilaista yhä isompi osa ovat kasvaneet elämänsä aikana jossain toisessa kulttuurissa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten englannin opettajat kokevat tämän Suomessa jatk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Girsén, Otto
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54518
Description
Summary:Maahanmuutto Suomeen nykyisessä muodossaan on kohtalaisen uusi ilmiö. Maahanmuuton lisääntyessä myös koulujen oppilaista yhä isompi osa ovat kasvaneet elämänsä aikana jossain toisessa kulttuurissa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten englannin opettajat kokevat tämän Suomessa jatkuvasti lisääntyvän ilmiön työelämässään. Tutkimuksessa pohdittiin myös opettajankoulutuksesta saatavia resursseja monikulttuuristen luokkien opettamiseen. Tätä selvittääkseni haastattelin kolmea opettajaa, jotka työskentelevät monikulttuurisuudesta tunnetulla alueella. Haastateltavat olivat saaneet opettajankoulutuksensa eri kaupungeissa. Oppilaiden kulttuuritaustojen vaikutusta luokkahuoneopetukseen on tutkittu jonkin verran. Opetuksessa on hyödyllistä huomioida oppilaiden kulttuurillinen ja kielellinen tausta, mutta Suomessa aihetta ei ole tutkittu vielä riittävästi. Aikaisemmat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että Suomessa opettajat kokevat lisääntyvän monikulttuurisuuden isoksi ongelmaksi opettajan ammatissa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajat kokevat kulttuurin olevan tärkeä vaikuttaja luokkahuoneissa. Tämän huomioimiseen liittyy kuitenkin useita ongelmia, kuten mahdollinen kielimuuri ja puutteelliset resurssit. Tämän lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella oppilaiden kulttuurilliset taustat oli otettu opettajankoulutuksessa huomioon hyvin välttävästi. Suomen opettajankoulutuksen tulisi kehittyä niin, että jatkuvasti lisääntyvä monikulttuurisuus olisi opettajille helpompaa ottaa huomioon luokkahuoneessa.