Varhaiserityisopettajien kuvauksia lapsiperheiden arjesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiserityisopettajat kuvaavat 2010-luvun lapsiperheiden arkea. Näkemyksemme mukaan varhaiserityisopettajien kuvaukset lapsiperheistä kertovat heidän käsityksistään ja asenteistaan työssään kohtaamiin perheisiin. Tutkimus on osa Jyväskylän Yliop...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kangasmetsä, Niina, Vartiainen, Sari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54380
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiserityisopettajat kuvaavat 2010-luvun lapsiperheiden arkea. Näkemyksemme mukaan varhaiserityisopettajien kuvaukset lapsiperheistä kertovat heidän käsityksistään ja asenteistaan työssään kohtaamiin perheisiin. Tutkimus on osa Jyväskylän Yliopiston vuosina 2012−2018 toteutettavaa “Varhaisvuosien erityiskasvatus, erityislastentarhanopettajan työ ja vanhempien osallisuus” -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineistona on hankkeeseen liittyvän kyselylomakkeen yhden avoimen kysymyksen vastaukset. Kysymykseen vastasi 358 varhaiserityisopettajaa. Aineiston analyysi on toteutettu sisällönanalyysin keinoin käyttäen aineiston kvantifiointia analyysin tukena. Lisäksi kuvaukset tyypiteltiin kolmeksi perhetyypiksi. Varhaiserityisopettajien kuvaukset lapsiperheiden arjesta olivat melko haastekeskeisiä, ja he kuvasivat perheiden kanssa tehtävän työn lisääntyneen. Perheiden hyvinvointia eivät niinkään määritä perheiden erilaiset rakenteet, vaan ennemminkin vanhemmuuden toteutuminen perheissä ja sen myötä toteu- tuva arjen hallinta. Vanhemmuuden toteutuminen, ajankäyttö ja arjen arvottaminen, kasvatustietoisuus ja yhteistyöhalukkuus, media, työ- ja toimeentulo sekä lisääntyneet haasteet ovat tutkimuksemme mukaan perheiden arkea määrittäviä tekijöitä. Näiden tekijöiden perusteella voidaan perheet tyypitellä tavallisiin, suorituskeskeisiin tai haasteiden keskellä eläviin perheisiin. Varhaiserityisopettajien tulisi työssään huomioida perhe kokonaisuutena ja kohdata kukin perhe heidän yksilöllisistä tarpeistaan käsin.