Yhteenveto: | Kuntoutuksessa on perinteisesti painottunut asiantuntijalähtöinen toimintatapa, jossa
kuntoutustavoitteet on asettanut asiantuntija. Nykyisin kuntoutujan omaa osallisuutta on alettu
painottaa osana asiakaslähtöistä työtapaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää,
millaisia näkökulmia asiantuntijoilla on kuntoutujan osallistumiseen tavoitteen
asettamisprosessissa.
Tutkimuksen aineisto koostuu kolmestatoista ryhmähaastattelusta, joissa kussakin
haastateltiin kolmea kuntoutukseen osallistuvaa asiantuntijaa vaativan kuntoutuksen osastolta.
Aineisto analysoitiin fenomenografista lähestymistapaa hyödyntäen. Analyysin tuloksena
muodostui kuvauskategorioita, jotka kuvaavat asiantuntijoiden näkökulmia kuntoutujan
osallistumiseen tavoitteen asettamisprosessissa.
Aineistosta löydettiin neljä erilaista kuvauskategoriaa: saneleva, ehdottava, tukea antava ja
mukaan ottava. Näissä kuntoutujan osallisuuden tason nähdään kasvavan hierarkkisesti.
Ensimmäinen kategoria, saneleva, korosti asiantuntijan roolia asiantuntijan päättäessä
tavoitteen, kuntoutujan jäädessä vaille osallisuutta ja päätösvaltaa. Näkökulma ensimmäisessä
kategoriassa oli kaikkein kapein. Toinen kategoria, ehdottava, painotti myös asiantuntijan
roolia. Kuntoutuja sai valita annetuista vaihtoehdoista, jolloin kuntoutujan osallisuus oli
niukkaa. Kolmas kategoria, tukea antava, voitiin nähdä kuntoutujakeskeisenä toimintana.
Asiantuntijat rohkaisivat kuntoutujaa antamaan tavoitevaihtoehtoja ja päättämään niistä
sallivassa ja arvostavassa ilmapiirissä. Neljäs kategoria, mukaan ottava, näyttäytyi
kuntoutujan osallisuuden osalta selkeänä ja painottui kuntoutujan ja asiantuntijan yhteiseen
päätöksentekoon, jossa kuntoutujalta nousseista tavoitevaihtoehdoista muotoiltiin yhteinen
tavoite. Näkökulma neljännessä kategoriassa oli kaikkein laajin. Tutkimustulosten perusteella
voidaan todeta, että asiantuntijoiden näkökulma vaikuttaa kuntoutujan osallisuuden
ilmenemiseen tavoitteenasettamisprosessissa.
Rehabilitation has traditionally focused on expert-driven approach where goals are set by the
professional. To date, participation of a rehabilitee has begun to be emphasized more. The aim
of this study is to describe different types of approaches professionals have in rehabilitee`s
participation in goal setting process.
The research material consisted of thirteen group-interviews of professionals based on goal
setting discussion between the professionals and rehabilitees. The data was analyzed using
phenomenographical approach describing categories that express professionals approaches of
the participation of a rehabilitee.
There was found four different approaches that professionals expressed: authoritative,
proposing, supporting and inclusive. Participation of a rehabilitee was seen to increase
hierarchically in each of the aforementioned category. Authoritative – approach emphasized
the role of the professionals, who decided the goal and participation of a rehabilitee and
decision-making stayed poor. Proposing –approach also emphasized the role of the
professionals. The rehabilitee could choose from given options but the professional lead the
process. The atmosphere was approbative and there was no underestimation. The participation
of a rehabilitee was meager. Supporting –approach could be seen as patient-centered activity.
The professionals encouraged the rehabilitee to give goal options and to choose from them.
There was permissive and appreciative atmosphere in the discussion. Participation of a
rehabilitee appeared to be clear and strong in inclusive –approach. The focus was on the
collaborative decision-making between the professional and a rehabilitee where the purpose
was to achieve a shared goal. Based on the results it can be concluded that the professionals
approach seemed to have an effect on the expression of participation of a rehabilitee in the
goal setting process.
|