Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla

Nykypäivänä älyllinen ja henkinen pääoma ovat nousseet yritysten tärkeimmäksi kilpailueduksi, mutta samalla henkilöstön vaihtuvuus on yksi tulevaisuuden suurimmista haasteista. Työntekijöiden uuden sukupolven odotukset työelämästä ovat muuttuneet ja yritysten tulee osata vastata näihin muuttuviin to...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruusulehto, Viivi
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54295
_version_ 1826225737440428032
author Ruusulehto, Viivi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ruusulehto, Viivi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ruusulehto, Viivi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ruusulehto, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivänä älyllinen ja henkinen pääoma ovat nousseet yritysten tärkeimmäksi kilpailueduksi, mutta samalla henkilöstön vaihtuvuus on yksi tulevaisuuden suurimmista haasteista. Työntekijöiden uuden sukupolven odotukset työelämästä ovat muuttuneet ja yritysten tulee osata vastata näihin muuttuviin toiveisiin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla työnantajabrändin merkitystä sekä käytännön toteuttamista ohjelmistoalan yrityksissä. Tutkimus rajautuu tutkimaan työnantajabrändiä kolmen ohjelmistoalan yrityksen sisäisestä näkökulmasta. Tutkimus pyrkii antamaan vastauksen siihen, mitä osa-alueita työnantajabrändiin kuuluu yrityksen sisäisestä näkökulmasta, mitä käytännön toimenpiteitä yritykset tekevät työnantajabrändin rakentamiseksi, miten työnantajabrändin onnistumista arvioidaan sekä mitä hyötyjä onnistuneessa työnantajabrändissä nähdään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusote on kuvaileva. Aineistona käytettiin haastatteluja, havainnointia sekä valmista aineistoa, kuten artikkeleita, blogeja ja videoita. Aineiston analysointi toteutettiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Tulosten mukaan työnantajabrändin merkitys ja tärkeys on hyvin tiedostettu kohdeyrityksissä, mikä osaltaan johtuu ohjelmistoalalla vallitsevasta kilpailutilanteesta. Työnantajabrändi nähtiin lähes synonyyminä työntekijäkokemukselle ja sen koettiin sisältävän kaikki työntekijän kokonaisvaltaiseen kokemukseen sekä työolosuhteisiin liittyvät asiat. Tutkimuksen tuloksista nousi esiin samankaltaisia asioita kuin aiemmista tutkimuksista, joten se vahvistaa osaltaan olemassa olevaa tutkimustietoa. Tutkimuksen tulokset kuitenkin toivat esiin asioita konkreettisemmalta tasolta ja antoivat käytännön esimerkkejä työnantajabrändin rakentamiseksi. Näitä keinoja olivat muun muassa sisäiseen viestintään panostaminen, palautteeseen reagointi, asioihin vaikuttamisen mahdollistaminen sekä erilaiset yhteiset aktiviteetit. Organisaatiokulttuuri ja yrityksen identiteetti ovat työnantajabrändin keskiössä ja tutkimuksen kohdeyrityksistä löytyi selkeitä yhteneväisiä kulttuurillisia piirteitä. Työnantajabrändin mittaaminen ja kehittäminen tarvitsevat kenties tulevaisuudessa systemaattisempaa otetta, sillä tulosten mukaan ne ovat edelleen suurelta määrin tunnepohjaisia asioita. Työnantajabrändiä pidettiin tulosten mukaan erittäin tärkeänä yrityksen menestyksekkään toiminnan takaamiseksi ja sen nähtiin suoraviivaisesti vaikuttavan yrityksen liiketoiminnalliseen tulokseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Taiminen, Heini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruusulehto, Viivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-05T11:15:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-05T11:15:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703040", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54295", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 \u00e4lyllinen ja henkinen p\u00e4\u00e4oma ovat nousseet yritysten t\u00e4rkeimm\u00e4ksi kilpailueduksi, mutta samalla henkil\u00f6st\u00f6n vaihtuvuus on yksi tulevaisuuden suurimmista\nhaasteista. Ty\u00f6ntekij\u00f6iden uuden sukupolven odotukset ty\u00f6el\u00e4m\u00e4st\u00e4 ovat muuttuneet ja\nyritysten tulee osata vastata n\u00e4ihin muuttuviin toiveisiin.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin merkityst\u00e4 sek\u00e4\nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteuttamista ohjelmistoalan yrityksiss\u00e4. Tutkimus rajautuu tutkimaan ty\u00f6nantajabr\u00e4ndi\u00e4 kolmen ohjelmistoalan yrityksen sis\u00e4isest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus pyrkii\nantamaan vastauksen siihen, mit\u00e4 osa-alueita ty\u00f6nantajabr\u00e4ndiin kuuluu yrityksen\nsis\u00e4isest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, mit\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toimenpiteit\u00e4 yritykset tekev\u00e4t ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin\nrakentamiseksi, miten ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin onnistumista arvioidaan sek\u00e4 mit\u00e4\nhy\u00f6tyj\u00e4 onnistuneessa ty\u00f6nantajabr\u00e4ndiss\u00e4 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusote on\nkuvaileva. Aineistona k\u00e4ytettiin haastatteluja, havainnointia sek\u00e4 valmista aineistoa,\nkuten artikkeleita, blogeja ja videoita. Aineiston analysointi toteutettiin teemoittelun ja\ntyypittelyn avulla.\n\nTulosten mukaan ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin merkitys ja t\u00e4rkeys on hyvin tiedostettu kohdeyrityksiss\u00e4,\nmik\u00e4 osaltaan johtuu ohjelmistoalalla vallitsevasta kilpailutilanteesta. Ty\u00f6nantajabr\u00e4ndi n\u00e4htiin l\u00e4hes synonyymin\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4kokemukselle ja sen koettiin sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n\nkaikki ty\u00f6ntekij\u00e4n kokonaisvaltaiseen kokemukseen sek\u00e4 ty\u00f6olosuhteisiin liittyv\u00e4t\nasiat. Tutkimuksen tuloksista nousi esiin samankaltaisia asioita kuin aiemmista\ntutkimuksista, joten se vahvistaa osaltaan olemassa olevaa tutkimustietoa. Tutkimuksen\ntulokset kuitenkin toivat esiin asioita konkreettisemmalta tasolta ja antoivat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n\nesimerkkej\u00e4 ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin rakentamiseksi. N\u00e4it\u00e4 keinoja olivat muun muassa sis\u00e4iseen\nviestint\u00e4\u00e4n panostaminen, palautteeseen reagointi, asioihin vaikuttamisen mahdollistaminen\nsek\u00e4 erilaiset yhteiset aktiviteetit. Organisaatiokulttuuri ja yrityksen identiteetti\novat ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin keski\u00f6ss\u00e4 ja tutkimuksen kohdeyrityksist\u00e4 l\u00f6ytyi selkeit\u00e4\nyhtenev\u00e4isi\u00e4 kulttuurillisia piirteit\u00e4. Ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin mittaaminen ja kehitt\u00e4minen\ntarvitsevat kenties tulevaisuudessa systemaattisempaa otetta, sill\u00e4 tulosten mukaan ne\novat edelleen suurelta m\u00e4\u00e4rin tunnepohjaisia asioita. Ty\u00f6nantajabr\u00e4ndi\u00e4 pidettiin tulosten\nmukaan eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 yrityksen menestyksekk\u00e4\u00e4n toiminnan takaamiseksi ja sen\nn\u00e4htiin suoraviivaisesti vaikuttavan yrityksen liiketoiminnalliseen tulokseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Viivi Ruusulehto (vikaruus) on 2017-06-05 11:15:35.619223. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-05T11:15:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706052663.pdf: 770156 bytes, checksum: 711c4edb8c353f6792198c4d8cc7ab0d (MD5)\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: cd307dcc3da6c3b84532a140ba199e88 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-05T11:15:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706052663.pdf: 770156 bytes, checksum: 711c4edb8c353f6792198c4d8cc7ab0d (MD5)\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: cd307dcc3da6c3b84532a140ba199e88 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6nantajabr\u00e4ndi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin merkitys sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteuttaminen ohjelmistoalalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706052663", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-05T11:15:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nantajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiokulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitouttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54295
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fdc7b1c6-46a4-4ac0-a81d-70b3f0196ea1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706052663.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruusulehto, Viivi Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla työnantajabrändi Markkinointi Marketing 20423 työnantajat brändit työntekijät organisaatiokulttuuri työhyvinvointi työmotivaatio sitouttaminen
title Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla
title_full Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla
title_fullStr Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla
title_full_unstemmed Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla
title_short Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla
title_sort työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla
title_txtP Työnantajabrändin merkitys sekä käytännön toteuttaminen ohjelmistoalalla
topic työnantajabrändi Markkinointi Marketing 20423 työnantajat brändit työntekijät organisaatiokulttuuri työhyvinvointi työmotivaatio sitouttaminen
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brändit organisaatiokulttuuri sitouttaminen työhyvinvointi työmotivaatio työnantajabrändi työnantajat työntekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54295 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706052663
work_keys_str_mv AT ruusulehtoviivi työnantajabrändinmerkityssekäkäytännöntoteuttaminenohjelmistoalalla