Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta Q-menetelmällinen tutkimus

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmia varhaiskasvatuksen laadusta. Kasvatusta ei koskaan toteuteta tyhjiössä vaan se luodaan vallitsevan kulttuurin ja siinä toimivien yksilöiden kesken. Toimintaperiaatteet ja käytännöt ovat ajallisest...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Virtanen, Anna, Runtti, Soile
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54242
_version_ 1828193098734239744
author Virtanen, Anna Runtti, Soile
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Virtanen, Anna Runtti, Soile Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Virtanen, Anna Runtti, Soile Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Virtanen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmia varhaiskasvatuksen laadusta. Kasvatusta ei koskaan toteuteta tyhjiössä vaan se luodaan vallitsevan kulttuurin ja siinä toimivien yksilöiden kesken. Toimintaperiaatteet ja käytännöt ovat ajallisesti, paikallisesti ja sosiaalisesti rakentuneita, jolloin niin varhaiskasvatus kuin sen laadun määritelmätkin vaihtelevat eri kulttuureissa. Tarkastelemalla rinnakkain eri kulttuureja on mahdollista päästä lähemmäksi sitä, mitä kunkin maan varhaiskasvatus on ytimeltään. Tutkimus toteutettiin Q-menetelmää käyttäen ja tutkimusjoukkona oli 24 suomalaista ja 25 portugalilaista lastentarhanopettajaa. Suomessa aineisto kerättiin neljästä eri kunnasta tai kaupungista kesän 2016 aikana ja portugalissa syksyn 2016 ja kevään 2017 aikana. Aineistonkeruutilanteessa lastentarhanopettajat lajittelivat 69 varhaiskasvatuksen laatuun liittyvää väittämää jakaumalle vähemmän tärkeä - neutraali - erittäin tärkeä. Lisäksi suomalaiset lastentarhanopettajat perustelivat valintojaan ja vastasivat lisäkysymyksiin. Tutkimusaineistona olivat väittämät jakaumalle sijoitettuna sekä suomalaisten lastentarhanopettajien puhe litteroituna. Väittämien lajitteluiden pohjalta tehtiin pääkomponenttianalyysi ja suomalaisten lastentarhanopettajien puhetta käytettiin tulkinnan syventämiseen. Tulokset osoittivat, että suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien laatunäkökulmissa on eroja. Suomalaiset lastentarhanopettajat jakavat yhtenäisen näkökulman varhaiskasvatuksen laadusta. Näkökulmassa korostetaan tunne- ja vuorovaikutusilmapiiriä, jossa lapsen kohtaamista ja kunnioitusta pidetään tärkeämpänä kuin tiloja, materiaaleja tai yksittäisiä oppimistoimintoja. Portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmat varhaiskasvatuksen laadusta ovat taas moninaisempia ja niitä kuvaamaan löydettiin neljä näkökulmaa. Ensimmäisessä näkökulmassa korostuvat lämmin ja kunnioittava suhtautuminen lapseen, toisessa yksilöllinen keskustelu ja vuorovaikutus, kolmannessa turvallisuus ja neljännessä sosiaaliset taidot sekä kielelliset toiminnot. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että painotukset siitä, mitä lastentarhanopettajat pitävät varhaiskasvatuksen laadun kannalta tärkeänä, vaihtelevat maakohtaisesti ja maan sisäisestikin. Tällöin laatua on mahdotonta määritellä universaalisti yhdellä kaiken kattavalla tavalla. Suomalaisten lastentarhanopettajien näkökulman voidaan kuitenkin ajatella olevan yhdenlainen tiettyyn kulttuuriin sidottu laadun määritelmä, sillä lastentarhanopettajien arvopohja on hyvin yhtenäinen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila, Raija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virtanen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Runtti, Soile", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-01T12:45:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-01T12:45:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1702696", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54242", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten ja portugalilaisten\r\nlastentarhanopettajien n\u00e4k\u00f6kulmia varhaiskasvatuksen laadusta. Kasvatusta ei\r\nkoskaan toteuteta tyhji\u00f6ss\u00e4 vaan se luodaan vallitsevan kulttuurin ja siin\u00e4\r\ntoimivien yksil\u00f6iden kesken. Toimintaperiaatteet ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ovat ajallisesti,\r\npaikallisesti ja sosiaalisesti rakentuneita, jolloin niin varhaiskasvatus kuin sen\r\nlaadun m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4tkin vaihtelevat eri kulttuureissa. Tarkastelemalla\r\nrinnakkain eri kulttuureja on mahdollista p\u00e4\u00e4st\u00e4 l\u00e4hemm\u00e4ksi sit\u00e4, mit\u00e4 kunkin\r\nmaan varhaiskasvatus on ytimelt\u00e4\u00e4n.\r\nTutkimus toteutettiin Q-menetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en ja tutkimusjoukkona oli 24\r\nsuomalaista ja 25 portugalilaista lastentarhanopettajaa. Suomessa aineisto\r\nker\u00e4ttiin nelj\u00e4st\u00e4 eri kunnasta tai kaupungista kes\u00e4n 2016 aikana ja portugalissa\r\nsyksyn 2016 ja kev\u00e4\u00e4n 2017 aikana. Aineistonkeruutilanteessa\r\nlastentarhanopettajat lajittelivat 69 varhaiskasvatuksen laatuun liittyv\u00e4\u00e4\r\nv\u00e4itt\u00e4m\u00e4\u00e4 jakaumalle v\u00e4hemm\u00e4n t\u00e4rke\u00e4 - neutraali - eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4. Lis\u00e4ksi\r\nsuomalaiset lastentarhanopettajat perustelivat valintojaan ja vastasivat\r\nlis\u00e4kysymyksiin. Tutkimusaineistona olivat v\u00e4itt\u00e4m\u00e4t jakaumalle sijoitettuna\r\nsek\u00e4 suomalaisten lastentarhanopettajien puhe litteroituna. V\u00e4itt\u00e4mien\r\nlajitteluiden pohjalta tehtiin p\u00e4\u00e4komponenttianalyysi ja suomalaisten\r\nlastentarhanopettajien puhetta k\u00e4ytettiin tulkinnan syvent\u00e4miseen.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 suomalaisten ja portugalilaisten\r\nlastentarhanopettajien laatun\u00e4k\u00f6kulmissa on eroja. Suomalaiset\r\nlastentarhanopettajat jakavat yhten\u00e4isen n\u00e4k\u00f6kulman varhaiskasvatuksen\r\nlaadusta. N\u00e4k\u00f6kulmassa korostetaan tunne- ja vuorovaikutusilmapiiri\u00e4, jossa\r\nlapsen kohtaamista ja kunnioitusta pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin tiloja,\r\nmateriaaleja tai yksitt\u00e4isi\u00e4 oppimistoimintoja. Portugalilaisten\r\nlastentarhanopettajien n\u00e4k\u00f6kulmat varhaiskasvatuksen laadusta ovat taas\r\nmoninaisempia ja niit\u00e4 kuvaamaan l\u00f6ydettiin nelj\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmaa. Ensimm\u00e4isess\u00e4\r\nn\u00e4k\u00f6kulmassa korostuvat l\u00e4mmin ja kunnioittava suhtautuminen lapseen,\r\ntoisessa yksil\u00f6llinen keskustelu ja vuorovaikutus, kolmannessa turvallisuus ja\r\nnelj\u00e4nness\u00e4 sosiaaliset taidot sek\u00e4 kielelliset toiminnot.\r\nTulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 painotukset siit\u00e4, mit\u00e4\r\nlastentarhanopettajat pit\u00e4v\u00e4t varhaiskasvatuksen laadun kannalta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4,\r\nvaihtelevat maakohtaisesti ja maan sis\u00e4isestikin. T\u00e4ll\u00f6in laatua on mahdotonta\r\nm\u00e4\u00e4ritell\u00e4 universaalisti yhdell\u00e4 kaiken kattavalla tavalla. Suomalaisten\r\nlastentarhanopettajien n\u00e4k\u00f6kulman voidaan kuitenkin ajatella olevan\r\nyhdenlainen tiettyyn kulttuuriin sidottu laadun m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4, sill\u00e4\r\nlastentarhanopettajien arvopohja on hyvin yhten\u00e4inen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Virtanen (anrivirt) on 2017-06-01 12:45:11.542847. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-01T12:45:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706012625.pdf: 985971 bytes, checksum: 2c27b827b99514490063c3327ddea1c9 (MD5)\nlicense.html: 5192 bytes, checksum: 054e7f72d43f33b592ff54016b489bee (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-01T12:45:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706012625.pdf: 985971 bytes, checksum: 2c27b827b99514490063c3327ddea1c9 (MD5)\nlicense.html: 5192 bytes, checksum: 054e7f72d43f33b592ff54016b489bee (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (88 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta : Q-menetelm\u00e4llinen tutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706012625", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Q-menetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-01T12:45:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4linen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Portugali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54242
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:42Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/07d2cbfc-0e54-4724-b3a3-60e3217e06cb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706012625.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virtanen, Anna Runtti, Soile Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus Varhaiskasvatus Early Childhood Education Q-menetelmä 104 laatu varhaiskasvatus lastentarhanopettajat kulttuurienvälinen tutkimus näkökulma Suomi Portugali
title Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus
title_full Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus
title_fullStr Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus
title_short Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta
title_sort varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta q menetelmällinen tutkimus
title_sub Q-menetelmällinen tutkimus
title_txtP Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education Q-menetelmä 104 laatu varhaiskasvatus lastentarhanopettajat kulttuurienvälinen tutkimus näkökulma Suomi Portugali
topic_facet 104 Early Childhood Education Portugali Q-menetelmä Suomi Varhaiskasvatus kulttuurienvälinen tutkimus laatu lastentarhanopettajat näkökulma varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54242 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706012625
work_keys_str_mv AT virtanenanna varhaiskasvatuksenlaatusuomalaistenjaportugalilaistenlastentarhanopettajiennäkökulm