Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta

TIIVISTELMÄ Eskola, Annamaija ja Kumpulainen, Katri. 2017. Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. 64 sivua. Tässä pro gradu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Eskola, Annamaija, Kumpulainen, Katri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54160
_version_ 1828193098246651904
author Eskola, Annamaija Kumpulainen, Katri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Eskola, Annamaija Kumpulainen, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Eskola, Annamaija Kumpulainen, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Eskola, Annamaija
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Eskola, Annamaija ja Kumpulainen, Katri. 2017. Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. 64 sivua. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin nykyisen oppimiskäsityksen mukaisia matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteita oppilaiden ja opettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin, millaisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia oppilas- ja opettajanäkökulmista voidaan löytää sen suhteen. Tutkimus toteutettiin ja analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Sähköisen Google forms -työkalun avulla tehtyyn kyselyyn vastasi 26 oppilasta ja yhdeksän opettajaa eteläsuomalaisessa alakoulussa helmikuussa 2017. Tulokset analysoitiin fenomenografisesti. Tutkimuksessa selvisi, etteivät opettajien ja oppilaiden vastaukset juurikaan poikenneet toisistaan, vaan heidän käsityksensä formatiivisen arvioinnin kohteista olivat hyvin samansuuntaiset. Opettajien määritelmissä oli pidemmälle vietyjä ja yksityiskohtaisempia ilmaisuja samasta asiasta. Oppilaat pitävät arvioinnin kohteina matemaattista prosessia (esimerkiksi “Miten yksilö on miettinyt tehtävän laskemisen?”) ja lopputuloksen oikeellisuutta ja opettajat mm. matemaattisten käsitteiden hallintaa, havainnollistamisen kykyä, päättelykykyä ja opiskelustrategioita. Vastauksissa tuli esiin myös runsaasti ryhmädynamiikkaan, toisen huomioon ottamiseen, vastuun ottamiseen ja kommunikatiivisiin taitoihin liittyviä mainintoja.
first_indexed 2023-03-22T09:58:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuohilampi, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskola, Annamaija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kumpulainen, Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-29T11:24:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-29T11:24:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703161", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54160", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nEskola, Annamaija ja Kumpulainen, Katri. 2017. Nykyisen oppimisk\u00e4sityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. 64 sivua.\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa selvitettiin nykyisen oppimisk\u00e4sityksen mukaisia matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteita oppilaiden ja opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi tutkittiin, millaisia yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroavaisuuksia oppilas- ja opettajan\u00e4k\u00f6kulmista voidaan l\u00f6yt\u00e4\u00e4 sen suhteen.\nTutkimus toteutettiin ja analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. S\u00e4hk\u00f6isen Google forms -ty\u00f6kalun avulla tehtyyn kyselyyn vastasi 26 oppilasta ja yhdeks\u00e4n opettajaa etel\u00e4suomalaisessa alakoulussa helmikuussa 2017. Tulokset analysoitiin fenomenografisesti.\nTutkimuksessa selvisi, etteiv\u00e4t opettajien ja oppilaiden vastaukset juurikaan poikenneet toisistaan, vaan heid\u00e4n k\u00e4sityksens\u00e4 formatiivisen arvioinnin kohteista olivat hyvin samansuuntaiset. Opettajien m\u00e4\u00e4ritelmiss\u00e4 oli pidemm\u00e4lle vietyj\u00e4 ja yksityiskohtaisempia ilmaisuja samasta asiasta. Oppilaat pit\u00e4v\u00e4t arvioinnin kohteina matemaattista prosessia (esimerkiksi \u201cMiten yksil\u00f6 on miettinyt teht\u00e4v\u00e4n laskemisen?\u201d) ja lopputuloksen oikeellisuutta ja opettajat mm. matemaattisten k\u00e4sitteiden hallintaa, havainnollistamisen kyky\u00e4, p\u00e4\u00e4ttelykyky\u00e4 ja opiskelustrategioita. Vastauksissa tuli esiin my\u00f6s runsaasti ryhm\u00e4dynamiikkaan, toisen huomioon ottamiseen, vastuun ottamiseen ja kommunikatiivisiin taitoihin liittyvi\u00e4 mainintoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annamaija Eskola (heanesko) on 2017-05-29 11:24:28.273330. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-29T11:24:28Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705292543.pdf: 1118100 bytes, checksum: 8c558748d7772936044eaaee862566bf (MD5)\nlicense.html: 5205 bytes, checksum: 3a0eb3d297546cbc41d81dda3fe45ba8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-29T11:24:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705292543.pdf: 1118100 bytes, checksum: 8c558748d7772936044eaaee862566bf (MD5)\nlicense.html: 5205 bytes, checksum: 3a0eb3d297546cbc41d81dda3fe45ba8 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (79 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formatiivinen arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvioinnin kohdentaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisk\u00e4sitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nykyisen oppimisk\u00e4sityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705292543", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-29T11:24:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54160
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:28Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ed141496-6eb6-4285-8500-23e651baea62\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705292543.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskola, Annamaija Kumpulainen, Katri Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta matematiikka formatiivinen arviointi arvioinnin kohdentaminen oppimiskäsitys luokkahuonevuorovaikutus Erityispedagogiikka Special Education 101 arviointi oppimiskäsitykset vuorovaikutus
title Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta
title_full Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta
title_fullStr Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta
title_full_unstemmed Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta
title_short Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta
title_sort nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta
title_txtP Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta
topic matematiikka formatiivinen arviointi arvioinnin kohdentaminen oppimiskäsitys luokkahuonevuorovaikutus Erityispedagogiikka Special Education 101 arviointi oppimiskäsitykset vuorovaikutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education arvioinnin kohdentaminen arviointi formatiivinen arviointi luokkahuonevuorovaikutus matematiikka oppimiskäsitykset oppimiskäsitys vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54160 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705292543
work_keys_str_mv AT eskolaannamaija nykyisenoppimiskäsityksenmukaisenmatematiikanformatiivisenarvioinninkohteetoppil