Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta

TIIVISTELMÄ Eskola, Annamaija ja Kumpulainen, Katri. 2017. Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. 64 sivua. Tässä pro gradu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Eskola, Annamaija, Kumpulainen, Katri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54160
Kuvaus
Yhteenveto:TIIVISTELMÄ Eskola, Annamaija ja Kumpulainen, Katri. 2017. Nykyisen oppimiskäsityksen mukaisen matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteet oppilaiden ja opettajien näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. 64 sivua. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin nykyisen oppimiskäsityksen mukaisia matematiikan formatiivisen arvioinnin kohteita oppilaiden ja opettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin, millaisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia oppilas- ja opettajanäkökulmista voidaan löytää sen suhteen. Tutkimus toteutettiin ja analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Sähköisen Google forms -työkalun avulla tehtyyn kyselyyn vastasi 26 oppilasta ja yhdeksän opettajaa eteläsuomalaisessa alakoulussa helmikuussa 2017. Tulokset analysoitiin fenomenografisesti. Tutkimuksessa selvisi, etteivät opettajien ja oppilaiden vastaukset juurikaan poikenneet toisistaan, vaan heidän käsityksensä formatiivisen arvioinnin kohteista olivat hyvin samansuuntaiset. Opettajien määritelmissä oli pidemmälle vietyjä ja yksityiskohtaisempia ilmaisuja samasta asiasta. Oppilaat pitävät arvioinnin kohteina matemaattista prosessia (esimerkiksi “Miten yksilö on miettinyt tehtävän laskemisen?”) ja lopputuloksen oikeellisuutta ja opettajat mm. matemaattisten käsitteiden hallintaa, havainnollistamisen kykyä, päättelykykyä ja opiskelustrategioita. Vastauksissa tuli esiin myös runsaasti ryhmädynamiikkaan, toisen huomioon ottamiseen, vastuun ottamiseen ja kommunikatiivisiin taitoihin liittyviä mainintoja.