Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam

Suullisen kielitaidon testaaminen on ollut monien vuosien ajan tapetilla Suomen lukio-opetuksen parissa. Keskusteluja eri tahojen välillä on käyty tiheään ja varsinkin viime vuosina suullisen kokeen lisääminen osaksi ylioppilastutkintoa on noussut keskeiseksi keskustelunaiheeksi. Tätä prosessia on k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nappa, Kati
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54125
_version_ 1826225818071728128
author Nappa, Kati
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nappa, Kati Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nappa, Kati Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nappa, Kati
datasource_str_mv jyx
description Suullisen kielitaidon testaaminen on ollut monien vuosien ajan tapetilla Suomen lukio-opetuksen parissa. Keskusteluja eri tahojen välillä on käyty tiheään ja varsinkin viime vuosina suullisen kokeen lisääminen osaksi ylioppilastutkintoa on noussut keskeiseksi keskustelunaiheeksi. Tätä prosessia on kiihdyttänyt erityisesti elokuussa 2016 käyttöönotettu uusi opetussuunnitelma, joka vahvasti painottaa tavoitteissaan suullisen kommunikaation taitoja elämän eri osa-alueilla. Suulliselle kielitaidolle on suuri kysyntä työelämässä ja täten kirjallisten taitojen on tehtävä tilaa suulliselle kielitaidolle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden näkökulmasta, miten englannin kielen suullisen kielitaidon opetus näkyy käytännössä tunneilla uuden opetussuunnitelman näkökulmasta ja mitä ajatuksia oppilailla on tulevaisuudessa toteutettavasta suullisen kielitaidon ylioppilaskokeesta. Oppilaiden henkilökohtaisia asenteita ei ole tällä saralla tutkittu paljon eikä kovin syvällisesti, joten tämän tutkimuksen tarkoitus oli saada heidän äänensä kuuluviin. Tutkimukseen osallistui 30 lukion kolmannen vuoden opiskelijaa kahdesta eri lukiosta Suomessa. Tutkimus toteutettiin anonyymina kyselytutkimuksena, joka sisälsi 20 Likert-asteikon kysymystä ja 3 avointa kysymystä. Likert-kysymyksissä vastausvaihtoehdoissa 1 vastasi ”Täysin eri mieltä”-vastausta ja 5 ”Täysin samaa mieltä”-vastausta. Tutkimus toteutettiin tammikuun 2017 lopussa. Tuloksista selvisi, että lukion englannin suullisten harjoitusten määrä on lisääntynyt jonkin verran opetuksessa, mutta tehtävien laatu on vielä alkutekijöissään. Opiskelijat kokivat, että tehtävät eivät ole tarpeeksi haasteellisia eikä niitä oteta tosissaan. Oppilaat painottivat, että suulliseen tuottamiseen ei kannusteta tarpeeksi ja keskustelu on harvoin spontaania tai sovellettua. Suullisesta ylioppilaskokeesta opiskelijoilla oli vaihtelevia mielipiteitä, mutta valtaosa oli skeptisiä joko kokeen toteutuksesta, tasapuolisuudesta tai arvioinnista. Oppilaat kokivat, että suullinen koe voisi olla tarpeellinen, mutta he eivät olleet varmoja palvelisiko se kaiken tasoisia opiskelijoita. Näitä tuloksia voidaan käyttää hyödyksi suunnitellessa suullisia oppimissisältöjä lukion kursseille. On myös tärkeätä huomioida opiskelijoiden mielipiteet, kun suullista kielitaitokoetta suunnitellaan. Jotta suullinen koe on mahdollinen, on sillä oltava kaikkia opiskelijoita palvelevat arviointikriteerit ja selkeä, rento toteutus.
first_indexed 2017-05-26T20:16:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nappa, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-26T17:39:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-26T17:39:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54125", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suullisen kielitaidon testaaminen on ollut monien vuosien ajan tapetilla Suomen lukio-opetuksen parissa. Keskusteluja eri tahojen v\u00e4lill\u00e4 on k\u00e4yty tihe\u00e4\u00e4n ja varsinkin viime vuosina suullisen kokeen lis\u00e4\u00e4minen osaksi ylioppilastutkintoa on noussut keskeiseksi keskustelunaiheeksi. T\u00e4t\u00e4 prosessia on kiihdytt\u00e4nyt erityisesti elokuussa 2016 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notettu uusi opetussuunnitelma, joka vahvasti painottaa tavoitteissaan suullisen kommunikaation taitoja el\u00e4m\u00e4n eri osa-alueilla. Suulliselle kielitaidolle on suuri kysynt\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja t\u00e4ten kirjallisten taitojen on teht\u00e4v\u00e4 tilaa suulliselle kielitaidolle. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta, miten englannin kielen suullisen kielitaidon opetus n\u00e4kyy k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 tunneilla uuden opetussuunnitelman n\u00e4k\u00f6kulmasta ja mit\u00e4 ajatuksia oppilailla on tulevaisuudessa toteutettavasta suullisen kielitaidon ylioppilaskokeesta. Oppilaiden henkil\u00f6kohtaisia asenteita ei ole t\u00e4ll\u00e4 saralla tutkittu paljon eik\u00e4 kovin syv\u00e4llisesti, joten t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli saada heid\u00e4n \u00e4\u00e4nens\u00e4 kuuluviin. \r\n\r\nTutkimukseen osallistui 30 lukion kolmannen vuoden opiskelijaa kahdesta eri lukiosta Suomessa. Tutkimus toteutettiin anonyymina kyselytutkimuksena, joka sis\u00e4lsi 20 Likert-asteikon kysymyst\u00e4 ja 3 avointa kysymyst\u00e4. Likert-kysymyksiss\u00e4 vastausvaihtoehdoissa 1 vastasi \u201dT\u00e4ysin eri mielt\u00e4\u201d-vastausta ja 5 \u201dT\u00e4ysin samaa mielt\u00e4\u201d-vastausta. Tutkimus toteutettiin tammikuun 2017 lopussa.\r\n\r\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 lukion englannin suullisten harjoitusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 on lis\u00e4\u00e4ntynyt jonkin verran opetuksessa, mutta teht\u00e4vien laatu on viel\u00e4 alkutekij\u00f6iss\u00e4\u00e4n. Opiskelijat kokivat, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t ole tarpeeksi haasteellisia eik\u00e4 niit\u00e4 oteta tosissaan. Oppilaat painottivat, ett\u00e4 suulliseen tuottamiseen ei kannusteta tarpeeksi ja keskustelu on harvoin spontaania tai sovellettua. Suullisesta ylioppilaskokeesta opiskelijoilla oli vaihtelevia mielipiteit\u00e4, mutta valtaosa oli skeptisi\u00e4 joko kokeen toteutuksesta, tasapuolisuudesta tai arvioinnista. Oppilaat kokivat, ett\u00e4 suullinen koe voisi olla tarpeellinen, mutta he eiv\u00e4t olleet varmoja palvelisiko se kaiken tasoisia opiskelijoita.\r\n\r\nN\u00e4it\u00e4 tuloksia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hy\u00f6dyksi suunnitellessa suullisia oppimissis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 lukion kursseille. On my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4t\u00e4 huomioida opiskelijoiden mielipiteet, kun suullista kielitaitokoetta suunnitellaan. Jotta suullinen koe on mahdollinen, on sill\u00e4 oltava kaikkia opiskelijoita palvelevat arviointikriteerit ja selke\u00e4, rento toteutus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kati Nappa (kamanapp) on 2017-05-26 17:39:04.651373. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-26T17:39:04Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705262512.pdf: 553243 bytes, checksum: 3a7dd3c601d3cf95a59d011ca2d30ab4 (MD5)\r\nlicense.html: 4912 bytes, checksum: 80c3fe1733c157778dee6bdabf5c17f9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-26T17:39:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201705262512.pdf: 553243 bytes, checksum: 3a7dd3c601d3cf95a59d011ca2d30ab4 (MD5)\r\nlicense.html: 4912 bytes, checksum: 80c3fe1733c157778dee6bdabf5c17f9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral language proficiency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "new syllabus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "student view", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students\u2019 views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705262512", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-26T17:39:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54125
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/79403b2c-2c8d-4439-a502-777c66fc7223\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705262512.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nappa, Kati Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam oral language proficiency oral skills teaching new syllabus student view English Englannin kieli
title Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam
title_full Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam
title_fullStr Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam
title_full_unstemmed Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam
title_short Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus
title_sort finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus students views about english oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam
title_sub students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam
title_txtP Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam
topic oral language proficiency oral skills teaching new syllabus student view English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English new syllabus oral language proficiency oral skills teaching student view
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54125 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705262512
work_keys_str_mv AT nappakati finnishuppersecondaryschoolstudentsinthevortexofthenewsyllabusstudentsviewsaboutenglis