Tapaustutkimus Lukumummi-toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallinnasta

Tutkimuksen aiheena on tutkia Niilo Mäki Instituutin (NMI) toteuttamaan Lukumummi- ja -vaari -toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallintaa. Toiminta kuuluu Kielellisten taitojen ja lukemisen tukeminen -hankkeeseen, jota rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) vuosina...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hänni, Jenna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53797
_version_ 1826225811440533504
author Hänni, Jenna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hänni, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hänni, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hänni, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen aiheena on tutkia Niilo Mäki Instituutin (NMI) toteuttamaan Lukumummi- ja -vaari -toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallintaa. Toiminta kuuluu Kielellisten taitojen ja lukemisen tukeminen -hankkeeseen, jota rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) vuosina 2015‒2017. Aihe on mielenkiintoinen, sillä tutkimuksessa selvitetään lukemisen ja vuorovaikutuksen vaikutusta sanojen oppimiseen. Tutkimuskysymyksinä tarkastellaan, miten sanaston hallinta kehittyy alku- ja loppumittausten vastausten perusteella ja miten lukutilanteiden dialogisuus tukee sanaston kehittymistä. Aikaisempaa tutkimusta aiheesta löytyy Mari Hongon (2013) ja Minna Sunin (2008) väitöskirjoista, joissa on samaa teoriapohjaa kuin omassa tutkimuksessanikin. Lukumummi ja -vaari -toiminnan edellistä vaihetta on tutkinut Karoliina Kilponen (2016) maisterintutkielmassaan. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa ovat käyttöpohjainen kielenomaksumisen teoria ja dialogisen kielikäsityksen teoria. Keskeisiä käsitteitä puolestaan ovat käyttöpohjainen kielenomaksuminen, sanaston omaksuminen, dialogisuus ja merkitysneuvottelut. Aineistona on NMI:lta saadut lukutuokionauhoitteet ja lapsen vastaukset alku- ja loppumittauksen sananselitystehtävään. Olen litteroinut nauhoitteet, jotta niitä pystyy hyödyntämään ja niistä saa esimerkkejä tutkielmaan. Tutkimus analysoidaan laadullisin menetelmin, ja perusanalyysimenetelmänä sisällönanalyysi. Tutkimuksen tulosten valossa sanaston hallinta kehittyy intervention aikana. Sanaston kehittyminen näkyy muun muassa lapsen vastausten sanastollisena täsmentymisenä alkumittauksista loppumittauksiin. Muistettava on kuitenkin, etteivät kaikki muutokset välttämättä johdu lukutoiminnasta. Lukutilanteiden dialogisuus vaikuttaisi tukevan sanaston hallintaa. Kun sanoihin voidaan yhdessä palata uudelleen, lapsi oppii samalla sanoja, jolloin dialogisuus siis tukee oppimista. Tutkimustuloksien mukaan lukutuokioista on hyötyä. Lukeminen kannattaa, ja yhteistoiminnallisesti toteutettu lukutuokio tukee sanaston hallintaa, kun luetusta voidaan keskustella. Tällaista lukemismallia kannattaa siis käyttää kielenoppimisen tukena esimerkiksi kouluissa ja kodeissa.
first_indexed 2017-05-06T20:13:32Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Honko, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nni, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-05-06T07:31:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-05-06T07:31:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53797", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen aiheena on tutkia Niilo M\u00e4ki Instituutin (NMI) toteuttamaan Lukumummi- ja -vaari -toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallintaa. Toiminta kuuluu Kielellisten taitojen ja lukemisen tukeminen -hankkeeseen, jota rahoittaa Sosiaali- ja terveysj\u00e4rjest\u00f6jen avustuskeskus (STEA) vuosina 2015\u20122017. Aihe on mielenkiintoinen, sill\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n lukemisen ja vuorovaikutuksen vaikutusta sanojen oppimiseen. Tutkimuskysymyksin\u00e4 tarkastellaan, miten sanaston hallinta kehittyy alku- ja loppumittausten vastausten perusteella ja miten lukutilanteiden dialogisuus tukee sanaston kehittymist\u00e4.\n\nAikaisempaa tutkimusta aiheesta l\u00f6ytyy Mari Hongon (2013) ja Minna Sunin (2008) v\u00e4it\u00f6skirjoista, joissa on samaa teoriapohjaa kuin omassa tutkimuksessanikin. Lukumummi ja -vaari -toiminnan edellist\u00e4 vaihetta on tutkinut Karoliina Kilponen (2016) maisterintutkielmassaan. Teoreettisena viitekehyksen\u00e4 tutkimuksessa ovat k\u00e4ytt\u00f6pohjainen kielenomaksumisen teoria ja dialogisen kielik\u00e4sityksen teoria. Keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 puolestaan ovat k\u00e4ytt\u00f6pohjainen kielenomaksuminen, sanaston omaksuminen, dialogisuus ja merkitysneuvottelut.\n\nAineistona on NMI:lta saadut lukutuokionauhoitteet ja lapsen vastaukset alku- ja loppumittauksen sananselitysteht\u00e4v\u00e4\u00e4n. Olen litteroinut nauhoitteet, jotta niit\u00e4 pystyy hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja niist\u00e4 saa esimerkkej\u00e4 tutkielmaan. Tutkimus analysoidaan laadullisin menetelmin, ja perusanalyysimenetelm\u00e4n\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\n\nTutkimuksen tulosten valossa sanaston hallinta kehittyy intervention aikana. Sanaston kehittyminen n\u00e4kyy muun muassa lapsen vastausten sanastollisena t\u00e4smentymisen\u00e4 alkumittauksista loppumittauksiin. Muistettava on kuitenkin, etteiv\u00e4t kaikki muutokset v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 johdu lukutoiminnasta. Lukutilanteiden dialogisuus vaikuttaisi tukevan sanaston hallintaa. Kun sanoihin voidaan yhdess\u00e4 palata uudelleen, lapsi oppii samalla sanoja, jolloin dialogisuus siis tukee oppimista.\n\nTutkimustuloksien mukaan lukutuokioista on hy\u00f6ty\u00e4. Lukeminen kannattaa, ja yhteistoiminnallisesti toteutettu lukutuokio tukee sanaston hallintaa, kun luetusta voidaan keskustella. T\u00e4llaista lukemismallia kannattaa siis k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielenoppimisen tukena esimerkiksi kouluissa ja kodeissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenna H\u00e4nni (jemahann) on 2017-05-06 07:31:06.982450. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-05-06T07:31:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705062217.pdf: 540114 bytes, checksum: 14d838f418891ecf98ab27149c670efc (MD5)\nlicense.html: 4821 bytes, checksum: 93705c8f5f3faeaa2e9183f3c85badba (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-05-06T07:31:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201705062217.pdf: 540114 bytes, checksum: 14d838f418891ecf98ab27149c670efc (MD5)\nlicense.html: 4821 bytes, checksum: 93705c8f5f3faeaa2e9183f3c85badba (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tapaustutkimus Lukumummi-toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallinnasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201705062217", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-05-06T07:31:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53797
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/38285a15-e103-4eba-957c-8d07e4c0a5a6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201705062217.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hänni, Jenna Tapaustutkimus Lukumummi-toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallinnasta suomi toisena kielenä sanasto kielenoppiminen lukeminen dialogisuus omaksuminen Finnish Suomen kieli
title Tapaustutkimus Lukumummi-toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallinnasta
title_full Tapaustutkimus Lukumummi-toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallinnasta
title_fullStr Tapaustutkimus Lukumummi-toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallinnasta Tapaustutkimus Lukumummi-toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallinnasta
title_full_unstemmed Tapaustutkimus Lukumummi-toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallinnasta Tapaustutkimus Lukumummi-toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallinnasta
title_short Tapaustutkimus Lukumummi-toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallinnasta
title_sort tapaustutkimus lukumummi toimintaan osallistuneen s2 oppijan sanaston hallinnasta
title_txtP Tapaustutkimus Lukumummi-toimintaan osallistuneen S2-oppijan sanaston hallinnasta
topic suomi toisena kielenä sanasto kielenoppiminen lukeminen dialogisuus omaksuminen Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli dialogisuus kielenoppiminen lukeminen omaksuminen sanasto suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53797 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705062217
work_keys_str_mv AT hännijenna tapaustutkimuslukumummitoimintaanosallistuneens2oppijansanastonhallinnasta