Koneoppivat järjestelmät osana organisaation strategista kehittämistä

Tekoälyjärjestelmiä on tutkittu jo useiden vuosikymmenien ajan, mutta vasta lähivuosina niitä on menestyksekkäästi onnistuttu ottamaan käyttöön eri toimialoilla. Tekoäly käsitteenä on laaja ja sen rajaaminen on verrattain haastavaa. Koneoppiminen on yksi tekoälyn alakategorioista. Koneoppivalla järj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nurminen, Hanna
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53777
Kuvaus
Yhteenveto:Tekoälyjärjestelmiä on tutkittu jo useiden vuosikymmenien ajan, mutta vasta lähivuosina niitä on menestyksekkäästi onnistuttu ottamaan käyttöön eri toimialoilla. Tekoäly käsitteenä on laaja ja sen rajaaminen on verrattain haastavaa. Koneoppiminen on yksi tekoälyn alakategorioista. Koneoppivalla järjestelmällä tarkoitetaan itsenäisesti toimivaa ja oppivaa tekoälyjärjestelmää. Koneoppimisen hyödyistä ja uhista on paljon keskustelua, mutta varsinaisia tutkimustuloksia liiketoiminnallisista hyödyistä ei juuri ole. Tutkielmani tarkastelee koneoppimista osana organisaation kehitysstrategiaa ja erilaisia kehitysmahdollisuuksia, joita koneoppivat järjestelmät voivat tarjota. Tarkoituksena on selvittää koneoppimisen potentiaali kilpailuedun lähteenä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa lähdeaineistoa on kerätty tekoälyn ja koneoppimisen tutkimuksesta sekä strategisen kehittämisen tutkimuksesta. Keskeisimmät tulokset osoittavat koneoppivien järjestelmien olevan hyvin potentiaalisia kilpailuedun lähteitä. Koneoppimisen implementointi liiketoimintaprosesseihin voi nostaa organisaation tehokkuutta ja kasvattaa kilpailuetua.