Informal learning and its effects on students' graded and self-assessed proficiency in Finland

Englannin, kuten muidenkin kielten oppimisessa on tärkeää, että oppilaat altistuvat autenttiselle kielelle. Pelkästään oppikirjoihin ja luokassa tapahtuvaan keskusteluun tukeutuminen ei yksin riitä. Informaali oppiminen mahdollistaa tämän helpolla tavalla: oppilaat voivat valita haluamansa viihteen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Takamaa, Jesse
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53716
_version_ 1826225807383592960
author Takamaa, Jesse
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Takamaa, Jesse Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Takamaa, Jesse Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Takamaa, Jesse
datasource_str_mv jyx
description Englannin, kuten muidenkin kielten oppimisessa on tärkeää, että oppilaat altistuvat autenttiselle kielelle. Pelkästään oppikirjoihin ja luokassa tapahtuvaan keskusteluun tukeutuminen ei yksin riitä. Informaali oppiminen mahdollistaa tämän helpolla tavalla: oppilaat voivat valita haluamansa viihteen muodon, ja jopa huomaamattaan oppia englantia vapaa-ajallaan. Tämä tutkimus pyrkii kartoittamaan, minkälaisia informaalin oppimisen tapoja oppilaat eniten hyödyntävät, kuinka usein ja kuinka paljon he niitä hyödyntävät, sekä miten informaali oppiminen vaikuttaa heidän itsearvioituun ja virallisesti arvosteltuun kielitaitoonsa. Aineistona tutkimuksessa käytettiin kyselyä, joka jaettiin 40:lle erään Keski-Suomen lukion opiskelijalle. Tutkimus on suurimmaksi osaksi määrällinen, mutta kyselyssä esitettiin myös yksi avoin kysymys. Tulokset analysoitiin tilastoanalyysilla frekvenssien sekä korrelaatioiden mukaan. Tuloksista käy ilmi, että opiskelijat hyödynsivät informaalia oppimista usein viikon aikana, mutta melko pienissä ajanjaksoissa. Kaikista eniten opiskelijat hyödyntävät informaalin oppimisen tapoja, jotka käyttivät elektroniikkaa, mutta eivät vaadi heiltä suoraa kielen tuottamista. Tällaiset tavat olivat myös vahvimmin yhteydessä heidän itsearviointeihinsa ja kurssiarvosanoihinsa. Tuloksista käy ilmi, että informaalia oppimista voisi hyvinkin hyödyntää myös opetuksessa, ja etenkin edellä mainitut informaalin oppimisen tavat, jotka hyödyntävät elektroniikkaa mutta eivät vaadi kielen tuottoa, olisivat todennäköisesti siihen tarkoitukseen tehokkaita.
first_indexed 2017-04-28T20:13:41Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Takamaa, Jesse", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-28T02:10:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-28T02:10:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53716", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englannin, kuten muidenkin kielten oppimisessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 oppilaat altistuvat autenttiselle kielelle. Pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n oppikirjoihin ja luokassa tapahtuvaan keskusteluun tukeutuminen ei yksin riit\u00e4. Informaali oppiminen mahdollistaa t\u00e4m\u00e4n helpolla tavalla: oppilaat voivat valita haluamansa viihteen muodon, ja jopa huomaamattaan oppia englantia vapaa-ajallaan. T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii kartoittamaan, mink\u00e4laisia informaalin oppimisen tapoja oppilaat eniten hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t, kuinka usein ja kuinka paljon he niit\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t, sek\u00e4 miten informaali oppiminen vaikuttaa heid\u00e4n itsearvioituun ja virallisesti arvosteltuun kielitaitoonsa. Aineistona tutkimuksessa k\u00e4ytettiin kysely\u00e4, joka jaettiin 40:lle er\u00e4\u00e4n Keski-Suomen lukion opiskelijalle. Tutkimus on suurimmaksi osaksi m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen, mutta kyselyss\u00e4 esitettiin my\u00f6s yksi avoin kysymys. Tulokset analysoitiin tilastoanalyysilla frekvenssien sek\u00e4 korrelaatioiden mukaan. Tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 opiskelijat hy\u00f6dynsiv\u00e4t informaalia oppimista usein viikon aikana, mutta melko pieniss\u00e4 ajanjaksoissa. Kaikista eniten opiskelijat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t informaalin oppimisen tapoja, jotka k\u00e4yttiv\u00e4t elektroniikkaa, mutta eiv\u00e4t vaadi heilt\u00e4 suoraa kielen tuottamista. T\u00e4llaiset tavat olivat my\u00f6s vahvimmin yhteydess\u00e4 heid\u00e4n itsearviointeihinsa ja kurssiarvosanoihinsa. Tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 informaalia oppimista voisi hyvinkin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s opetuksessa, ja etenkin edell\u00e4 mainitut informaalin oppimisen tavat, jotka hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t elektroniikkaa mutta eiv\u00e4t vaadi kielen tuottoa, olisivat todenn\u00e4k\u00f6isesti siihen tarkoitukseen tehokkaita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jesse Takamaa (jejutaka) on 2017-04-28 02:10:43.808727. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-28T02:10:44Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704282112.doc: 409088 bytes, checksum: 2bea8b370315bf61b71e5351a2edce55 (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: 8b3855244da7e622c7ccacb9ed83fe59 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-28T02:10:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704282112.doc: 409088 bytes, checksum: 2bea8b370315bf61b71e5351a2edce55 (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: 8b3855244da7e622c7ccacb9ed83fe59 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informal learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-assessment", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language proficiency", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Informal learning and its effects on students' graded and self-assessed proficiency in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704282112", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-28T02:10:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53716
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:22Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/20e7f01b-ee51-4e11-a3d0-0ccda6830ba1\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201704282112.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Takamaa, Jesse Informal learning and its effects on students' graded and self-assessed proficiency in Finland English language learning informal learning self-assessment language proficiency Englannin kieli
title Informal learning and its effects on students' graded and self-assessed proficiency in Finland
title_full Informal learning and its effects on students' graded and self-assessed proficiency in Finland
title_fullStr Informal learning and its effects on students' graded and self-assessed proficiency in Finland Informal learning and its effects on students' graded and self-assessed proficiency in Finland
title_full_unstemmed Informal learning and its effects on students' graded and self-assessed proficiency in Finland Informal learning and its effects on students' graded and self-assessed proficiency in Finland
title_short Informal learning and its effects on students' graded and self-assessed proficiency in Finland
title_sort informal learning and its effects on students graded and self assessed proficiency in finland
title_txtP Informal learning and its effects on students' graded and self-assessed proficiency in Finland
topic English language learning informal learning self-assessment language proficiency Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English informal learning language learning language proficiency self-assessment
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53716 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704282112
work_keys_str_mv AT takamaajesse informallearninganditseffectsonstudentsgradedandselfassessedproficiencyinfinland