Positivity as a resource for learning enjoyment in the English classroom in Finland

Tunteet ovat osa arkielämää, ja koulussa oppilaat kokevat sekä positiivisia että negatiivisia tunteita jatkuvasti. Positiivinen psykologia tutkimusalana tutkii myönteisiä tunteita, joilla on mm. todettu olevan yhteys hyvinvointiin ja henkilökohtaiseen kasvuun, mutta niitä ei ole juuri tutkittu oppim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kolehmainen, Maisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53494
_version_ 1826225812652687360
author Kolehmainen, Maisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kolehmainen, Maisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kolehmainen, Maisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kolehmainen, Maisa
datasource_str_mv jyx
description Tunteet ovat osa arkielämää, ja koulussa oppilaat kokevat sekä positiivisia että negatiivisia tunteita jatkuvasti. Positiivinen psykologia tutkimusalana tutkii myönteisiä tunteita, joilla on mm. todettu olevan yhteys hyvinvointiin ja henkilökohtaiseen kasvuun, mutta niitä ei ole juuri tutkittu oppimisen kontekstissa omana tutkimuskohteenaan. Tämä tutkimus tarkastelee iloon tai mielihyvään rinnastettavissa olevaa tunnetta (engl. enjoyment) kielenopiskelussa, jonka on havaittu vaihtelevan esimerkiksi iän, sukupuolen, koulumenestyksen tai opiskeltujen kielten määrän mukaan. Tutkimus koostui kahdesta osasta: ensimmäinen osa tutki monivalintakyselyn avulla tilastollisin menetelmin, kokevatko suomalaiset yläkoululaiset ja lukiolaiset iloa englanninopinnoissaan ja millaiset oppilaiden taustatekijät siihen vaikuttavat. Toinen osa tutki kyselyn avokysymysten avulla, mitkä asiat oppilaiden mukaan lisäsivät ja vähensivät iloa englannintunneilla tähdäten tutkimusinstrumentin parantamiseen. Määrällisen analyysin tulokset osoittivat, että oppilaat kokevat merkittävästi iloa englannin opinnoissaan ja että ilon määrään vaikuttavat positiivisesti yläkoulussa koettu hyvä ryhmähenki sekä yleisesti englannin opinnoissa menestyminen. Iloa tuottavat tekijät jaoteltiin sosiaalisiin ja henkilökohtaisiin. Tulokset osoittivat, että sosiaalisten tekijöiden (esim. ryhmähengen) koettiin tuottavan enemmän iloa verrattuna henkilökohtaisiin tekijöihin (esim. ylpeys omista saavutuksista). Eniten iloa kokeneilla oppilailla kuitenkin sekä sosiaaliset että henkilökohtaiset tekijät tuottivat iloa. Laadullisen analyysin tulokset loivat tarkempaa ymmärrystä siitä, mikä oppilaiden mielestä lisää iloa englannintunneilla. Merkittävimpiä tekijöitä olivat opettajan positiivinen palaute, kommunikointi toisten kanssa englanniksi, asioiden oppiminen ja osaaminen, mahdollisuus itseilmaisuun sekä tietyt tehtävätyypit ja monipuoliset opetusmetodit. Iloa vähentävistä tekijöistä puolestaan merkittävin oli tietyt tehtävätyypit, joista oppilaat eivät pitäneet kokiessaan ne tylsiksi tai liian hankaliksi tai helpoiksi. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että opettaja pystyy vaikuttamaan oppilaiden kokemukseen englannintunneista ja siten lisäämään koettua iloa sekä osaltaan edistämään heidän hyvinvointiaan. Laajemmille tutkimuksille aiheesta olisi kuitenkin tarvetta Suomessa.
first_indexed 2017-04-04T20:37:48Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kolehmainen, Maisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-04-04T16:11:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-04-04T16:11:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53494", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tunteet ovat osa arkiel\u00e4m\u00e4\u00e4, ja koulussa oppilaat kokevat sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia tunteita jatkuvasti. Positiivinen psykologia tutkimusalana tutkii my\u00f6nteisi\u00e4 tunteita, joilla on mm. todettu olevan yhteys hyvinvointiin ja henkil\u00f6kohtaiseen kasvuun, mutta niit\u00e4 ei ole juuri tutkittu oppimisen kontekstissa omana tutkimuskohteenaan. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee iloon tai mielihyv\u00e4\u00e4n rinnastettavissa olevaa tunnetta (engl. enjoyment) kielenopiskelussa, jonka on havaittu vaihtelevan esimerkiksi i\u00e4n, sukupuolen, koulumenestyksen tai opiskeltujen kielten m\u00e4\u00e4r\u00e4n mukaan. Tutkimus koostui kahdesta osasta: ensimm\u00e4inen osa tutki monivalintakyselyn avulla tilastollisin menetelmin, kokevatko suomalaiset yl\u00e4koululaiset ja lukiolaiset iloa englanninopinnoissaan ja millaiset oppilaiden taustatekij\u00e4t siihen vaikuttavat. Toinen osa tutki kyselyn avokysymysten avulla, mitk\u00e4 asiat oppilaiden mukaan lis\u00e4siv\u00e4t ja v\u00e4hensiv\u00e4t iloa englannintunneilla t\u00e4hd\u00e4ten tutkimusinstrumentin parantamiseen. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisen analyysin tulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaat kokevat merkitt\u00e4v\u00e4sti iloa englannin opinnoissaan ja ett\u00e4 ilon m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n vaikuttavat positiivisesti yl\u00e4koulussa koettu hyv\u00e4 ryhm\u00e4henki sek\u00e4 yleisesti englannin opinnoissa menestyminen. Iloa tuottavat tekij\u00e4t jaoteltiin sosiaalisiin ja henkil\u00f6kohtaisiin. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 sosiaalisten tekij\u00f6iden (esim. ryhm\u00e4hengen) koettiin tuottavan enemm\u00e4n iloa verrattuna henkil\u00f6kohtaisiin tekij\u00f6ihin (esim. ylpeys omista saavutuksista). Eniten iloa kokeneilla oppilailla kuitenkin sek\u00e4 sosiaaliset ett\u00e4 henkil\u00f6kohtaiset tekij\u00e4t tuottivat iloa. Laadullisen analyysin tulokset loivat tarkempaa ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, mik\u00e4 oppilaiden mielest\u00e4 lis\u00e4\u00e4 iloa englannintunneilla. Merkitt\u00e4vimpi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat opettajan positiivinen palaute, kommunikointi toisten kanssa englanniksi, asioiden oppiminen ja osaaminen, mahdollisuus itseilmaisuun sek\u00e4 tietyt teht\u00e4v\u00e4tyypit ja monipuoliset opetusmetodit. Iloa v\u00e4hent\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 puolestaan merkitt\u00e4vin oli tietyt teht\u00e4v\u00e4tyypit, joista oppilaat eiv\u00e4t pit\u00e4neet kokiessaan ne tylsiksi tai liian hankaliksi tai helpoiksi. Tutkimukseni tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettaja pystyy vaikuttamaan oppilaiden kokemukseen englannintunneista ja siten lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n koettua iloa sek\u00e4 osaltaan edist\u00e4m\u00e4\u00e4n heid\u00e4n hyvinvointiaan. Laajemmille tutkimuksille aiheesta olisi kuitenkin tarvetta Suomessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maisa Kolehmainen (masokole) on 2017-04-04 16:11:55.900884. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-04-04T16:11:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704041900.pdf: 966872 bytes, checksum: dfbb743897272fa8766d2800cb5b0bd3 (MD5)\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: 337e300309a16eed44376c61c5ecbd25 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-04-04T16:11:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201704041900.pdf: 966872 bytes, checksum: dfbb743897272fa8766d2800cb5b0bd3 (MD5)\nlicense.html: 4835 bytes, checksum: 337e300309a16eed44376c61c5ecbd25 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "enjoyment", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotions", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positive psychology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Positivity as a resource for learning : enjoyment in the English classroom in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201704041900", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-04-04T16:11:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53494
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c0110a7a-b60c-4245-b9ef-9910e2e7d7a0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201704041900.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kolehmainen, Maisa Positivity as a resource for learning : enjoyment in the English classroom in Finland enjoyment emotions positive psychology English language learning Englannin kieli
title Positivity as a resource for learning : enjoyment in the English classroom in Finland
title_full Positivity as a resource for learning : enjoyment in the English classroom in Finland
title_fullStr Positivity as a resource for learning : enjoyment in the English classroom in Finland Positivity as a resource for learning : enjoyment in the English classroom in Finland
title_full_unstemmed Positivity as a resource for learning : enjoyment in the English classroom in Finland Positivity as a resource for learning : enjoyment in the English classroom in Finland
title_short Positivity as a resource for learning
title_sort positivity as a resource for learning enjoyment in the english classroom in finland
title_sub enjoyment in the English classroom in Finland
title_txtP Positivity as a resource for learning : enjoyment in the English classroom in Finland
topic enjoyment emotions positive psychology English language learning Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English emotions enjoyment language learning positive psychology
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53494 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704041900
work_keys_str_mv AT kolehmainenmaisa positivityasaresourceforlearningenjoymentintheenglishclassroominfinland