Musiikkiliikunta ja tanssi alakoulussa

Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus tanssin ja musiikkiliikunnan hyödyntämisestä alakoulun musiikinopetuksessa. Musiikin lähestyminen liikkuen ja leikkien on lapsille luontevaa. Siksi halusinkin tutkielmassani perehtyä näiden työtapojen tutkimiseen ja siihen, minkälaisia tavoitteita musiik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varrio, Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53442
Description
Summary:Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus tanssin ja musiikkiliikunnan hyödyntämisestä alakoulun musiikinopetuksessa. Musiikin lähestyminen liikkuen ja leikkien on lapsille luontevaa. Siksi halusinkin tutkielmassani perehtyä näiden työtapojen tutkimiseen ja siihen, minkälaisia tavoitteita musiikkiliikunnan ja tanssin hyödyntämisestä opetuksessa voidaan saavuttaa. Tutkimukseni myötä huomasin, kuinka monipuolisia tanssikasvatuksen ja musiikkiliikunnan tavoitteet oppimiselle ovat. Oppiminen ei kosketa vain oppilaan musiikillisia taitoja, vaan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, kuten tunneperäisten, sosiaalisten sekä älyllisten valmiusten kasvamista. Myös fyysinen ja motorinen puoli kehittyvät musiikkiliikunnan ja tanssikasvatuksen toimintatavoilla. Musiikinopetus ja liikkuminen kulkevat käsi kädessä ja näin ollen tekevät oppimisesta kehollista, kokonaisvaltaista toimintaa. Tutkimukseni kautta opettajat ja opettajaksi opiskelevat saavat tietoa erityisesti tanssikasvatukseen ja musiikkiliikuntaan liittyvistä tavoitteista, mikä voi innostaa lisäämään näiden toimintatapojen käyttöä opetuksessa. Musiikkiliikunnan ja tanssin hyödyntämisellä monipuolistetaan musiikin oppimista ja siihen liittyviä työtapoja, mikä voi auttaa ja helpottaa lasten oppimista niin musiikissa kuin muillakin oppimisen osa-alueilla.