Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa

Vaikka opettajien on havaittu käyttävän suurimman osan opetuksestaan oppimateriaalin käsittelyyn, he jakavat myös henkilökohtaista tietoa itsestään, kertovat kokemuksiaan ja ilmaisevat henkilökohtaisia mielipiteitään. Opettajien henkilökohtaisella kerronnalla on havaittu olevan monenlaisia myönteisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuollo, Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53367
_version_ 1826225705924427776
author Vuollo, Sofia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vuollo, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vuollo, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vuollo, Sofia
datasource_str_mv jyx
description Vaikka opettajien on havaittu käyttävän suurimman osan opetuksestaan oppimateriaalin käsittelyyn, he jakavat myös henkilökohtaista tietoa itsestään, kertovat kokemuksiaan ja ilmaisevat henkilökohtaisia mielipiteitään. Opettajien henkilökohtaisella kerronnalla on havaittu olevan monenlaisia myönteisiä vaikutuksia oppimiseen sekä opettajan ja oppilaan väliseen suhteeseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tehtäviä opettajan henkilökohtaisella kerronnalla on yläkoulun erityisopetuksen luokkahuonekeskusteluissa sekä miten oppilaat vastaavat opettajan kerrontaan. Tutkimuksen aineisto koostui kahden yläkoulun erityisopetusryhmän oppituntien videoinneista (N=20) sekä niistä tehdyistä litteraateista. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kerronnalle muodostui kuusi funktiota, joita olivat opetettavan aiheen havainnollistaminen, käsitteen konkretisointi, argumentointi, kuulumisten vaihtaminen, samaistumiskohteen tarjoaminen sekä palautteen antaminen. Oppilaat vastasivat opettajan kerrontaan joko kerrontaa edistämällä, mukana kertomalla, omista kokemuksista kertomalla tai minimipalauteella. Tutkimus osoitti opettajan henkilökohtaisella kerronnalla olevan kaksi päätehtävää: oppilaiden oppimisen ja ymmärtämisen parantaminen sekä opettaja-oppilassuhteen luominen ja ylläpito. Lisäksi opettajan henkilökohtaisten kokemusten kerronta ilmeni olevan vuorovaikutuksellista ja oppilaita osallistavaa toimintaa. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta kerronnan vuorovaikutuksellisuudesta.
first_indexed 2023-03-22T09:59:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuollo, Sofia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-25T14:23:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-25T14:23:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1690430", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53367", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikka opettajien on havaittu k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n suurimman osan opetuksestaan oppimateriaalin k\u00e4sittelyyn, he jakavat my\u00f6s henkil\u00f6kohtaista tietoa itsest\u00e4\u00e4n, kertovat kokemuksiaan ja ilmaisevat henkil\u00f6kohtaisia mielipiteit\u00e4\u00e4n. Opettajien henkil\u00f6kohtaisella kerronnalla on havaittu olevan monenlaisia my\u00f6nteisi\u00e4 vaikutuksia oppimiseen sek\u00e4 opettajan ja oppilaan v\u00e4liseen suhteeseen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia teht\u00e4vi\u00e4 opettajan henkil\u00f6kohtaisella kerronnalla on yl\u00e4koulun erityisopetuksen luokkahuonekeskusteluissa sek\u00e4 miten oppilaat vastaavat opettajan kerrontaan.\nTutkimuksen aineisto koostui kahden yl\u00e4koulun erityisopetusryhm\u00e4n oppituntien videoinneista (N=20) sek\u00e4 niist\u00e4 tehdyist\u00e4 litteraateista. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Opettajan henkil\u00f6kohtaisten kokemusten kerronnalle muodostui kuusi funktiota, joita olivat opetettavan aiheen havainnollistaminen, k\u00e4sitteen konkretisointi, argumentointi, kuulumisten vaihtaminen, samaistumiskohteen tarjoaminen sek\u00e4 palautteen antaminen. Oppilaat vastasivat opettajan kerrontaan joko kerrontaa edist\u00e4m\u00e4ll\u00e4, mukana kertomalla, omista kokemuksista kertomalla tai minimipalauteella.\nTutkimus osoitti opettajan henkil\u00f6kohtaisella kerronnalla olevan kaksi p\u00e4\u00e4teht\u00e4v\u00e4\u00e4: oppilaiden oppimisen ja ymm\u00e4rt\u00e4misen parantaminen sek\u00e4 opettaja-oppilassuhteen luominen ja yll\u00e4pito. Lis\u00e4ksi opettajan henkil\u00f6kohtaisten kokemusten kerronta ilmeni olevan vuorovaikutuksellista ja oppilaita osallistavaa toimintaa. Jatkossa tarvitaan lis\u00e4\u00e4 tutkimusta kerronnan vuorovaikutuksellisuudesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sofia Vuollo (sohevuol) on 2017-03-25 14:23:52.961041. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-25T14:23:55Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703251755.pdf: 800768 bytes, checksum: 8da8f5ccdf4b7fd5662656f29add2474 (MD5)\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: 1b031a42761673fc1172dc21054930ec (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-25T14:23:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703251755.pdf: 800768 bytes, checksum: 8da8f5ccdf4b7fd5662656f29add2474 (MD5)\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: 1b031a42761673fc1172dc21054930ec (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan henkil\u00f6kohtaisten kokemusten kertominen yl\u00e4koulun erityisopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703251755", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-25T14:23:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kerronta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kertomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53367
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0c46e81a-924c-45df-8f89-c68b3c10cb7f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201703251755.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuollo, Sofia Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa luokkahuonevuorovaikutus Erityispedagogiikka Special Education 101 kerronta opettajat kertomukset kokemukset erityisopetus vuorovaikutus
title Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
title_full Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
title_fullStr Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
title_full_unstemmed Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
title_short Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
title_sort opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
title_txtP Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
topic luokkahuonevuorovaikutus Erityispedagogiikka Special Education 101 kerronta opettajat kertomukset kokemukset erityisopetus vuorovaikutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus kerronta kertomukset kokemukset luokkahuonevuorovaikutus opettajat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53367 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703251755
work_keys_str_mv AT vuollosofia opettajanhenkilökohtaistenkokemustenkertominenyläkoulunerityisopetuksessa