Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista

Tutkimukseni tehtävänä oli selvittää, miten eri alojen asiantuntijat elinikäisen oppimisen elämänkaarelta tukevat luovuutta ja innostusta heidän omissa työtehtävissään. Lisäksi tiedustelin haastateltavilta, millaisena he näkevät opettajuuden roolin nyt ja tulevaisuudessa. Haastattelututkimukseni läh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Säily, Esa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53349
_version_ 1826225707779358720
author Säily, Esa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Säily, Esa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Säily, Esa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Säily, Esa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tehtävänä oli selvittää, miten eri alojen asiantuntijat elinikäisen oppimisen elämänkaarelta tukevat luovuutta ja innostusta heidän omissa työtehtävissään. Lisäksi tiedustelin haastateltavilta, millaisena he näkevät opettajuuden roolin nyt ja tulevaisuudessa. Haastattelututkimukseni lähestymisote oli fenomenografinen, joten tarkastelin tutkittavien käsityksiä. Haastattelin neljässä eri kaupungissa yhdeksää asiantuntijaa keväällä 2016. Heihin kuului opettajia, professoreita ja yritysjohtajia. Haastattelut suoritettiin suullisesti ja kirjallisesti sähköpostin välityksellä. Analysoin aineiston fenomenografisella analyysilla. Tutkimustulokset vahvistivat jo olemassa olevaa teoriaa luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen merkityksestä alati muuttuvassa maailmassa. Asiantuntijat näkivät opettajan roolin muuttuvan opettajasta oppimisen mahdollistajaksi tai valmentajaksi. Opettaja-oppilassuhteen toivottiin kehittyvän tasa-arvoisemmaksi, mutta muistutettiin samalla kasvatussuhteen asymmetrisen asetelman merkityksestä. Tutkimustulosten pohjalta voidaan esittää, että luovuuden ja innostuksen johtamisessa lähestymistavan pitäisi olla näitä rajoittavien esteiden kitkemisessä. Luova ympäristö on tulosten mukaan viihtyisä, virikkeellinen ja tarkoituksenmukainen. Oppilaalla on oltava kokemus siitä, että hän voi saada aikaan merkityksellisiä asioita, osana yhteisöään. Koulun on vaalittava oikeudenmukaisuuden ideaaleja ja kasvatettava lapset alati muuttuvan yhteiskunnan jäseniksi. Holistisesti tarkasteltuna asiantuntijoiden käsitykset muistuttivat freinetpedagogiikkaa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "S\u00e4ily, Esa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-23T17:10:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-23T17:10:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1690152", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53349", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, miten eri alojen asiantuntijat elinik\u00e4isen oppimisen el\u00e4m\u00e4nkaarelta tukevat luovuutta ja innostusta heid\u00e4n omissa ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tiedustelin haastateltavilta, millaisena he n\u00e4kev\u00e4t opettajuuden roolin nyt ja tulevaisuudessa. Haastattelututkimukseni l\u00e4hestymisote oli fenomenografinen, joten tarkastelin tutkittavien k\u00e4sityksi\u00e4. Haastattelin nelj\u00e4ss\u00e4 eri kaupungissa yhdeks\u00e4\u00e4 asiantuntijaa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016. Heihin kuului opettajia, professoreita ja yritysjohtajia. Haastattelut suoritettiin suullisesti ja kirjallisesti s\u00e4hk\u00f6postin v\u00e4lityksell\u00e4. Analysoin aineiston fenomenografisella analyysilla. Tutkimustulokset vahvistivat jo olemassa olevaa teoriaa luovuuden ja elinik\u00e4isen oppimisen asenteen merkityksest\u00e4 alati muuttuvassa maailmassa. Asiantuntijat n\u00e4kiv\u00e4t opettajan roolin muuttuvan opettajasta oppimisen mahdollistajaksi tai valmentajaksi. Opettaja-oppilassuhteen toivottiin kehittyv\u00e4n tasa-arvoisemmaksi, mutta muistutettiin samalla kasvatussuhteen asymmetrisen asetelman merkityksest\u00e4. Tutkimustulosten pohjalta voidaan esitt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 luovuuden ja innostuksen johtamisessa l\u00e4hestymistavan pit\u00e4isi olla n\u00e4it\u00e4 rajoittavien esteiden kitkemisess\u00e4. Luova ymp\u00e4rist\u00f6 on tulosten mukaan viihtyis\u00e4, virikkeellinen ja tarkoituksenmukainen. Oppilaalla on oltava kokemus siit\u00e4, ett\u00e4 h\u00e4n voi saada aikaan merkityksellisi\u00e4 asioita, osana yhteis\u00f6\u00e4\u00e4n. Koulun on vaalittava oikeudenmukaisuuden ideaaleja ja kasvatettava lapset alati muuttuvan yhteiskunnan j\u00e4seniksi. Holistisesti tarkasteltuna asiantuntijoiden k\u00e4sitykset muistuttivat freinetpedagogiikkaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Esa S\u00e4ily (eskasail) on 2017-03-23 17:10:07.791049. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-23T17:10:08Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703231740.pdf: 681495 bytes, checksum: 6831b38c09fb51a40753e73c462b9f39 (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: 9c17c49308bae9c38760c79866db794d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-23T17:10:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201703231740.pdf: 681495 bytes, checksum: 6831b38c09fb51a40753e73c462b9f39 (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: 9c17c49308bae9c38760c79866db794d (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (90 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvun ajattelutapa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teemahaastattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinik\u00e4isen oppimisen asenteen n\u00e4k\u00f6kulmista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703231740", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-23T17:10:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53349
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7a09669e-7038-4e35-8046-a49670766530\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201703231740.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Säily, Esa Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista luovuus elinikäinen oppiminen kasvun ajattelutapa kriittinen pedagogiikka teemahaastattelu fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 koulu
title Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista
title_full Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista
title_fullStr Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista
title_full_unstemmed Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista
title_short Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista
title_sort koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista
title_txtP Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista
topic luovuus elinikäinen oppiminen kasvun ajattelutapa kriittinen pedagogiikka teemahaastattelu fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 koulu
topic_facet 103 Fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education elinikäinen oppiminen fenomenografia kasvun ajattelutapa koulu kriittinen pedagogiikka luovuus teemahaastattelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53349 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703231740
work_keys_str_mv AT säilyesa koulukritiikkiinvastaaminenluovuudenjaelinikäisenoppimisenasenteennäkökulmista