Synergiaedun saavuttaminen grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa opettajan ja toimintaterapeutin monialaista yhteistyötä perusopetuksen kontekstissa. Monialaista yhteistyötä koulukontekstissa on tutkittu vähän, vaikka se on kouluissa yhä lisääntyvä ilmiö ja yksi keskeinen inkluusiota edistävä toimintatapa. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: De Meulder, Annukka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53317
_version_ 1826225709171867649
author De Meulder, Annukka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet De Meulder, Annukka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto De Meulder, Annukka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort De Meulder, Annukka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa opettajan ja toimintaterapeutin monialaista yhteistyötä perusopetuksen kontekstissa. Monialaista yhteistyötä koulukontekstissa on tutkittu vähän, vaikka se on kouluissa yhä lisääntyvä ilmiö ja yksi keskeinen inkluusiota edistävä toimintatapa. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisellä Grounded Theory -tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin monipuolisesti opettajia ja toimintaterapeutteja haastattelemalla, kyselylomakkeella sekä toimintaterapeuttien verkostoitumispäivässä. Aineisto analysoitiin Grounded Theory -menetelmän mukaisella jatkuvan vertailun menetelmällä, jonka perusteella muodostettiin substantiivinen teoria. Muodostunutta aineistoperustaista teoriaa tarkasteltiin kirjallisuusintegraation avulla. Tutkimuksessa on käsitteellistetty synergiaedun saavuttamisen prosessimalli, joka mallintaa toimintaterapeutin ja opettajan yhteistyötä. Yhteistyöstä saatavan synergiaedun saavuttamiseen ovat yhteydessä niin taustalla toimiva hallinto ja organisaatio kuin ammattilaisten välinen vuorovaikutus, kunnioitus ja luottamus. Toimivan yhteistyön synergiaetu käsitteellistyy tämän tutkimuksen mukaan yhteisöllisenä, inklusiivisena tukena niin yksittäisille oppilaille kuin koulun henkilökunnalle. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä opettajan ja toimintaterapeutin monialaisen yhteistyön edistävän inkluusiota tuomalla oikea-aikaista tukea oppilaan luonnolliseen ympäristöön. Kuntoutuksen, kasvatuksen ja opetuksen yhteistyön voidaan myös nähdä edistävän yhteisöllisen oppilashuollon toteuttamista sekä ammattilaisten itsensä ammatillista kasvua.
first_indexed 2023-03-22T09:59:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "De Meulder, Annukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-20T16:14:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-20T16:14:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1685720", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53317", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli mallintaa opettajan ja toimintaterapeutin monialaista yhteistyo\u0308ta\u0308 perusopetuksen kontekstissa. Monialaista yhteistyo\u0308ta\u0308 koulukontekstissa on tutkittu va\u0308ha\u0308n, vaikka se on kouluissa yha\u0308 lisa\u0308a\u0308ntyva\u0308 ilmio\u0308 ja yksi keskeinen inkluusiota edista\u0308va\u0308 toimintatapa.\r\nTutkimus toteutettiin aineistola\u0308hto\u0308isella\u0308 Grounded Theory -tutkimusmenetelma\u0308lla\u0308. Aineisto kera\u0308ttiin monipuolisesti opettajia ja toimintaterapeutteja haastattelemalla, kyselylomakkeella seka\u0308 toimintaterapeuttien verkostoitumispa\u0308iva\u0308ssa\u0308. Aineisto analysoitiin Grounded Theory -menetelma\u0308n mukaisella jatkuvan vertailun menetelma\u0308lla\u0308, jonka perusteella muodostettiin substantiivinen teoria. Muodostunutta aineistoperustaista teoriaa tarkasteltiin kirjallisuusintegraation avulla.\r\nTutkimuksessa on ka\u0308sitteellistetty synergiaedun saavuttamisen prosessimalli, joka mallintaa toimintaterapeutin ja opettajan yhteistyo\u0308ta\u0308. Yhteistyo\u0308sta\u0308 saatavan synergiaedun saavuttamiseen ovat yhteydessa\u0308 niin taustalla toimiva hallinto ja organisaatio kuin ammattilaisten va\u0308linen vuorovaikutus, kunnioitus ja luottamus. Toimivan yhteistyo\u0308n synergiaetu ka\u0308sitteellistyy ta\u0308ma\u0308n tutkimuksen mukaan yhteiso\u0308llisena\u0308, inklusiivisena tukena niin yksitta\u0308isille oppilaille kuin koulun henkilo\u0308kunnalle.\r\nTutkimuksen perusteella voidaan pa\u0308a\u0308tella\u0308 opettajan ja toimintaterapeutin monialaisen yhteistyo\u0308n edista\u0308va\u0308n inkluusiota tuomalla oikea-aikaista tukea oppilaan luonnolliseen ympa\u0308risto\u0308o\u0308n. Kuntoutuksen, kasvatuksen ja opetuksen yhteistyo\u0308n voidaan myo\u0308s na\u0308hda\u0308 edista\u0308va\u0308n yhteiso\u0308llisen oppilashuollon toteuttamista seka\u0308 ammattilaisten itsensa\u0308 ammatillista kasvua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annukka De Meulder (anamkade) on 2017-03-20 16:14:31.650323. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-20T16:14:32Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201703201708.pdf: 4734775 bytes, checksum: d29271eb34ed5528512f3520533a798b (MD5)\r\nlicense.html: 4897 bytes, checksum: f363fa1b3636df28a7ea45a279af98fd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-20T16:14:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201703201708.pdf: 4734775 bytes, checksum: d29271eb34ed5528512f3520533a798b (MD5)\r\nlicense.html: 4897 bytes, checksum: f363fa1b3636df28a7ea45a279af98fd (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (84 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuntouttava arki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Synergiaedun saavuttaminen : grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteisty\u00f6n rakentumisesta perusopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteisty\u00f6n rakentumisesta perusopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703201708", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-20T16:14:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuntoutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintaterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "grounded theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53317
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6723d0cb-4b48-4a6f-9c80-cb4688ce1a94\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201703201708.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle De Meulder, Annukka Synergiaedun saavuttaminen : grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa kuntouttava arki moniammatillinen yhteistyö Erityispedagogiikka Special Education 101 opetus kuntoutus moniammatillisuus inkluusio toimintaterapia grounded theory
title Synergiaedun saavuttaminen : grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa
title_alt Grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa
title_full Synergiaedun saavuttaminen : grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa
title_fullStr Synergiaedun saavuttaminen : grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa Synergiaedun saavuttaminen : grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa
title_full_unstemmed Synergiaedun saavuttaminen : grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa Synergiaedun saavuttaminen : grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa
title_short Synergiaedun saavuttaminen
title_sort synergiaedun saavuttaminen grounded theory tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa
title_sub grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa
title_txtP Synergiaedun saavuttaminen : grounded theory -tutkimus opettajan ja toimintaterapeutin yhteistyön rakentumisesta perusopetuksessa
topic kuntouttava arki moniammatillinen yhteistyö Erityispedagogiikka Special Education 101 opetus kuntoutus moniammatillisuus inkluusio toimintaterapia grounded theory
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education grounded theory inkluusio kuntouttava arki kuntoutus moniammatillinen yhteistyö moniammatillisuus opetus toimintaterapia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53317 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703201708
work_keys_str_mv AT demeulderannukka synergiaedunsaavuttaminengroundedtheorytutkimusopettajanjatoimintaterapeutinyht