Reklamirovanie produkcii Reima v finskih i russkih kul'turnyh kontekstah diskurs-analiz reklamy internet-sajta reima.fi

Tiivistelmä – Abstract Tässä tutkielmassa tarkastelen suomalaisen lastenvaatevalmistaja Reiman tuotteiden mainontaa sekä suomalaisessa että venäläisessä kulttuurisessa kontekstissa. Tutkin, millaisia asioita mainonnassa korostetaan, millä tavalla suomalaisuutta ja skandinaavisuutta tuodaan esille...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäntynen, Sinimari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53166
_version_ 1826225729452376064
author Mäntynen, Sinimari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäntynen, Sinimari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäntynen, Sinimari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäntynen, Sinimari
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä – Abstract Tässä tutkielmassa tarkastelen suomalaisen lastenvaatevalmistaja Reiman tuotteiden mainontaa sekä suomalaisessa että venäläisessä kulttuurisessa kontekstissa. Tutkin, millaisia asioita mainonnassa korostetaan, millä tavalla suomalaisuutta ja skandinaavisuutta tuodaan esille ja lisäksi onko mainosteksteissä sisällöllisesti eroa, eli miten kulttuurierot näkyvät mainosteksteissä. Reima on toiminut Venäjän markkinoilla jo 1960-luvun puolivälistä lähtien ja on saavuttanut siellä markkinajohtajan aseman. Yleensä ottaen Reiman tuotteita viedään jo yli 30 maahan ja vuonna 2016 80% myynnistä tulee Suomen ulkopuolelta. Venäjä on merkittävä maa viennin kannalta, ja Reima on laajentanut toimintaansa sinne 2010-luvulla. Yrityksellä on nykyisin oma myyntiorganisaationsa ja verkkokauppansa Venäjällä. Analysoin 24 mainosta, jotka kuuluvat Reiman verkkosivuilla olleeseen Lookbook-2015 – mainoskampanjaan. Menetelmänä käytän diskurssianalyysiä ja lisäksi markkinoinnin ja mainonnan teorioita. Analyysi tapahtuu 4 diskurssin avulla: tuoteominaisuuksien diskurssi, ideaalisen lapsuuden diskurssi, skandinaavisen alkuperän diskurssi sekä mainonnan kulttuuristen erojen diskurssi. Ensimmäinen diskurssi esittelee Reiman tuotteiden eri ominaisuuksia, joiden perusteella yrityksen imagoon liitetään laadukkuuden lisäksi lastenvaatteiden asiantuntijan sekä teknologisen edelläkävijän käsitteet. Toinen diskurssi luo kuvaa ideaalisesta lapsuudesta aktiivisena ja liikunnallisena, mitkä ovat myös tärkeä osa Reiman imagoa. Kolmas diskurssi nojaa paljolti erilaisiin stereotypioihin skandinaavisuudesta ja suomalaisuudesta. Neljännessä diskurssissa kulttuuriset erot näkyvät mainonnan kielenkäytössä ja suhtautumisessa lapsiin.
first_indexed 2023-03-22T09:58:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mika L\u00e4hteenm\u00e4ki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ntynen, Sinimari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-03-02T09:41:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-03-02T09:41:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1674722", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53166", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4 \u2013 Abstract\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelen suomalaisen lastenvaatevalmistaja Reiman tuotteiden mainontaa sek\u00e4 suomalaisessa ett\u00e4 ven\u00e4l\u00e4isess\u00e4 kulttuurisessa kontekstissa. Tutkin, millaisia asioita mainonnassa korostetaan, mill\u00e4 tavalla suomalaisuutta ja skandinaavisuutta tuodaan esille ja lis\u00e4ksi onko mainosteksteiss\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6llisesti eroa, eli miten kulttuurierot n\u00e4kyv\u00e4t mainosteksteiss\u00e4. \r\n\r\nReima on toiminut Ven\u00e4j\u00e4n markkinoilla jo 1960-luvun puoliv\u00e4list\u00e4 l\u00e4htien ja on saavuttanut siell\u00e4 markkinajohtajan aseman. Yleens\u00e4 ottaen Reiman tuotteita vied\u00e4\u00e4n jo yli 30 maahan ja vuonna 2016 80% myynnist\u00e4 tulee Suomen ulkopuolelta. Ven\u00e4j\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 maa viennin kannalta, ja Reima on laajentanut toimintaansa sinne 2010-luvulla. Yrityksell\u00e4 on nykyisin oma myyntiorganisaationsa ja verkkokauppansa Ven\u00e4j\u00e4ll\u00e4.\r\n\r\nAnalysoin 24 mainosta, jotka kuuluvat Reiman verkkosivuilla olleeseen Lookbook-2015 \u2013 mainoskampanjaan. Menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4yt\u00e4n diskurssianalyysi\u00e4 ja lis\u00e4ksi markkinoinnin ja mainonnan teorioita. Analyysi tapahtuu 4 diskurssin avulla: tuoteominaisuuksien diskurssi, ideaalisen lapsuuden diskurssi, skandinaavisen alkuper\u00e4n diskurssi sek\u00e4 mainonnan kulttuuristen erojen diskurssi.\r\nEnsimm\u00e4inen diskurssi esittelee Reiman tuotteiden eri ominaisuuksia, joiden perusteella yrityksen imagoon liitet\u00e4\u00e4n laadukkuuden lis\u00e4ksi lastenvaatteiden asiantuntijan sek\u00e4 teknologisen edell\u00e4k\u00e4vij\u00e4n k\u00e4sitteet. Toinen diskurssi luo kuvaa ideaalisesta lapsuudesta aktiivisena ja liikunnallisena, mitk\u00e4 ovat my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4 osa Reiman imagoa. Kolmas diskurssi nojaa paljolti erilaisiin stereotypioihin skandinaavisuudesta ja suomalaisuudesta. Nelj\u00e4nness\u00e4 diskurssissa kulttuuriset erot n\u00e4kyv\u00e4t mainonnan kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja suhtautumisessa lapsiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sinimari M\u00e4ntynen (sihemant) on 2017-03-02 09:41:25.052078. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-03-02T09:41:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201703021558.pdf: 19350368 bytes, checksum: 9387753c147be2ede3c8abb191960ffb (MD5)\r\nlicense.html: 4920 bytes, checksum: e82536192bf0813729ae2cc305c73d7d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-03-02T09:41:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201703021558.pdf: 19350368 bytes, checksum: 9387753c147be2ede3c8abb191960ffb (MD5)\r\nlicense.html: 4920 bytes, checksum: e82536192bf0813729ae2cc305c73d7d (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (139 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Reima (yritys)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "country-of-origin effect", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Reklamirovanie produkcii Reima v finskih i russkih kul'turnyh kontekstah : diskurs-analiz reklamy internet-sajta reima.fi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201703021558", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-03-02T09:41:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53166
language rus
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d5e946c-673f-45a4-bbee-f7d8c08361ea\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201703021558.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäntynen, Sinimari Reklamirovanie produkcii Reima v finskih i russkih kul'turnyh kontekstah : diskurs-analiz reklamy internet-sajta reima.fi Reima (yritys) country-of-origin effect Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture Diskurssianalyysi 312 mainonta markkinointi kulttuurierot mainokset
title Reklamirovanie produkcii Reima v finskih i russkih kul'turnyh kontekstah : diskurs-analiz reklamy internet-sajta reima.fi
title_full Reklamirovanie produkcii Reima v finskih i russkih kul'turnyh kontekstah : diskurs-analiz reklamy internet-sajta reima.fi
title_fullStr Reklamirovanie produkcii Reima v finskih i russkih kul'turnyh kontekstah : diskurs-analiz reklamy internet-sajta reima.fi Reklamirovanie produkcii Reima v finskih i russkih kul'turnyh kontekstah : diskurs-analiz reklamy internet-sajta reima.fi
title_full_unstemmed Reklamirovanie produkcii Reima v finskih i russkih kul'turnyh kontekstah : diskurs-analiz reklamy internet-sajta reima.fi Reklamirovanie produkcii Reima v finskih i russkih kul'turnyh kontekstah : diskurs-analiz reklamy internet-sajta reima.fi
title_short Reklamirovanie produkcii Reima v finskih i russkih kul'turnyh kontekstah
title_sort reklamirovanie produkcii reima v finskih i russkih kul turnyh kontekstah diskurs analiz reklamy internet sajta reima fi
title_sub diskurs-analiz reklamy internet-sajta reima.fi
title_txtP Reklamirovanie produkcii Reima v finskih i russkih kul'turnyh kontekstah : diskurs-analiz reklamy internet-sajta reima.fi
topic Reima (yritys) country-of-origin effect Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture Diskurssianalyysi 312 mainonta markkinointi kulttuurierot mainokset
topic_facet 312 Diskurssianalyysi Reima (yritys) Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri country-of-origin effect kulttuurierot mainokset mainonta markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53166 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703021558
work_keys_str_mv AT mäntynensinimari reklamirovanieprodukciireimavfinskihirusskihkulturnyhkontekstahdiskursanalizrek