Teknologia-avusteisuus säveltämisen pedagogiikassa

Tässä tutkielmassa käsittelen säveltämisen pedagogiikkaa musiikin tunneilla sekä musiikkiteknologian käyttöä säveltämisen pedagogiikassa. Lähestyn aihetta määrittelemällä säveltämistä musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Kiinnitän myös huomiota opettajan toimintaan säveltämisen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mathlin, Henri
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53162
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa käsittelen säveltämisen pedagogiikkaa musiikin tunneilla sekä musiikkiteknologian käyttöä säveltämisen pedagogiikassa. Lähestyn aihetta määrittelemällä säveltämistä musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Kiinnitän myös huomiota opettajan toimintaan säveltämisen ohjaamisessa. Toisessa luvussa tarkastelen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS 2014) mainintoja säveltämisestä ja musiikkiteknologian käytöstä koulussa. Lopuksi perehdyn musiikkiteknologian tarjoamiin mahdollisuuksiin säveltämisen pedagogiikassa ja yhteisöllisessä säveltämisessä. Pohdin myös alan mahdollisia jatkotutkimusnäkymiä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet edellyttää säveltämisen opettamista kaikilla peruskoulun luokilla. Opettajilla ei kuitenkaan vielä välttämättä ole riittävästi tietotaitoa säveltämisen ohjaamiseen. Musiikkiteknologia voi toimia opetusta helpottavana ja mahdollistavana tekijänä. Alan pedagogiikka vaatii kuitenkin tutkimista ja kehittämistä. Tutkielmassani käsittelen erilaisia säveltämisen pedagogisia lähtökohtia, ajatuksia ja lainalaisuuksia. Sen on tarkoitus toimia käytännönläheisenä teoreettisena selvityksenä tulevaa maisterintutkielmaani varten.