Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa

Tutkimuksessa selvitettiin teknisen lukutaidon intervention vaikutuksia 1.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyysuskomuk-siin lukutaitonsa suhteen. Vertailtiin myös kahden erilaisen interventiosisällön mahdollisia vaikutuseroja, kun toinen koostui Ekapeliharjoittelusta toi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lampinen, Minni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53152
_version_ 1826225710999535616
author Lampinen, Minni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lampinen, Minni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lampinen, Minni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lampinen, Minni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin teknisen lukutaidon intervention vaikutuksia 1.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyysuskomuk-siin lukutaitonsa suhteen. Vertailtiin myös kahden erilaisen interventiosisällön mahdollisia vaikutuseroja, kun toinen koostui Ekapeliharjoittelusta toisen sisältäessä myös yksilöllistä lisätukea. Tavoitteena oli selvittää, onko heikko lukutaito yhteydessä heikkoon minäpystyvyyteen, ja voidaanko teknistä lukutaitoa kehittämällä parantaa myös minäpystyvyyttä. Tutkimus toteutettiin osana Agora Centerin DysGebra –hanketta. Lukutai-toa arvioitiin hankkeen lukutaidon alku- ja loppumittauksella. Lukutaidon kehitystä ja tutkimusryhmien välisiä eroja analysoitiin parittaisella t-testillä sekä yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Minäpystyvyysuskomuksia mitattiin kyselylomakkeella. Myös minäpystyvyyden muutosta ja ryhmien välisiä eroja tar-kasteltiin t-testillä ja varianssianalyysilla. Tulosten mukaan interventiolla saatiin aikaan myönteistä kehitystä tarkastelluissa heikkojen lukijoiden lukemisen osataidoissa. Kahden erilaisen interventiosisällön vaikutuksissa ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää eroa. Heikkojen lukijoiden lukutaidon minäpystyvyyden lähtötaso oli heikompi kuin kontrolliryhmällä. Interventiojakso ei tuottanut kehitystä minäpystyvyysuskomuk-sissa. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, joiden mukaan intensiivisestä Ekapeliharjoittelusta on lisähyötyä heikkojen lukijoiden lukemisen kuntouttamiseen. Heikot lukijat arvioivat minäpystyvyytensä heikommaksi kuin kontrolliryhmä. Teknisen lukutaidon kehittämisellä pelkästään ei kuitenkaan tässä tutkimuksessa ollut minäpystyvyyttä parantavaa vaikutusta.
first_indexed 2023-03-22T09:58:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lampinen, Minni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-02-28T11:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-02-28T11:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1674276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53152", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin teknisen lukutaidon intervention vaikutuksia 1.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoon sek\u00e4 min\u00e4pystyvyysuskomuk-siin lukutaitonsa suhteen. Vertailtiin my\u00f6s kahden erilaisen interventiosis\u00e4ll\u00f6n mahdollisia vaikutuseroja, kun toinen koostui Ekapeliharjoittelusta toisen sis\u00e4lt\u00e4ess\u00e4 my\u00f6s yksil\u00f6llist\u00e4 lis\u00e4tukea. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko heikko lukutaito yhteydess\u00e4 heikkoon min\u00e4pystyvyyteen, ja voidaanko teknist\u00e4 lukutaitoa kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 parantaa my\u00f6s min\u00e4pystyvyytt\u00e4.\nTutkimus toteutettiin osana Agora Centerin DysGebra \u2013hanketta. Lukutai-toa arvioitiin hankkeen lukutaidon alku- ja loppumittauksella. Lukutaidon kehityst\u00e4 ja tutkimusryhmien v\u00e4lisi\u00e4 eroja analysoitiin parittaisella t-testill\u00e4 sek\u00e4 yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Min\u00e4pystyvyysuskomuksia mitattiin kyselylomakkeella. My\u00f6s min\u00e4pystyvyyden muutosta ja ryhmien v\u00e4lisi\u00e4 eroja tar-kasteltiin t-testill\u00e4 ja varianssianalyysilla.\nTulosten mukaan interventiolla saatiin aikaan my\u00f6nteist\u00e4 kehityst\u00e4 tarkastelluissa heikkojen lukijoiden lukemisen osataidoissa. Kahden erilaisen interventiosis\u00e4ll\u00f6n vaikutuksissa ei l\u00f6ytynyt tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa. Heikkojen lukijoiden lukutaidon min\u00e4pystyvyyden l\u00e4ht\u00f6taso oli heikompi kuin kontrolliryhm\u00e4ll\u00e4. Interventiojakso ei tuottanut kehityst\u00e4 min\u00e4pystyvyysuskomuk-sissa.\nTutkimuksen tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, joiden mukaan intensiivisest\u00e4 Ekapeliharjoittelusta on lis\u00e4hy\u00f6ty\u00e4 heikkojen lukijoiden lukemisen kuntouttamiseen. Heikot lukijat arvioivat min\u00e4pystyvyytens\u00e4 heikommaksi kuin kontrolliryhm\u00e4. Teknisen lukutaidon kehitt\u00e4misell\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n ei kuitenkaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ollut min\u00e4pystyvyytt\u00e4 parantavaa vaikutusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minni Lampinen (mimalamp) on 2017-02-28 11:43:07.566596. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-02-28T11:43:08Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201702281545.pdf: 781755 bytes, checksum: 9e7c7386ff0ba6592ffeed549bfc1616 (MD5)\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: 99ec14cb2ed75fdddd6a7aef449e06f2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-02-28T11:43:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201702281545.pdf: 781755 bytes, checksum: 9e7c7386ff0ba6592ffeed549bfc1616 (MD5)\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: 99ec14cb2ed75fdddd6a7aef449e06f2 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (54 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sek\u00e4 min\u00e4pystyvyyteen lukemisessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201702281545", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-02-28T11:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Ekapeli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_53152
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/faae1814-54e1-43b8-b701-6fd61d787cdc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201702281545.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lampinen, Minni Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 Ekapeli lukutaito dysleksia
title Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa
title_full Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa
title_fullStr Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa
title_full_unstemmed Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa
title_short Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa
title_sort ekapeli intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa
title_txtP Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa
topic minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 Ekapeli lukutaito dysleksia
topic_facet 101 Ekapeli Erityispedagogiikka Special Education dysleksia lukutaito minäpystyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53152 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702281545
work_keys_str_mv AT lampinenminni ekapeliinterventionvaikutuksetheikkojenlukijoidenlukutaitoonsekäminäpystyvyyteenlu