(In)congruence between presupposing teacher turns and the student’s epistemic stance case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access

Episteemisyyden eli tietoon pääsyn tutkiminen luokkahuonevuorovaikutuksessa on kasvattanut suosiotaan keskustelunanalyyttisessa tutkimuksessa viime vuosina. Kasvavan kiinnostuksen taustalla on ajatus siitä, että oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa, kun taas vuorovaikutusta ajaa etee...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Urpilainen, Neea-Stiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52885
_version_ 1826225808254959616
author Urpilainen, Neea-Stiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Urpilainen, Neea-Stiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Urpilainen, Neea-Stiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Urpilainen, Neea-Stiina
datasource_str_mv jyx
description Episteemisyyden eli tietoon pääsyn tutkiminen luokkahuonevuorovaikutuksessa on kasvattanut suosiotaan keskustelunanalyyttisessa tutkimuksessa viime vuosina. Kasvavan kiinnostuksen taustalla on ajatus siitä, että oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa, kun taas vuorovaikutusta ajaa eteenpäin osallistujien välinen tiedollinen epäsymmetria. Tämän tutkimuksen tarkoitus on lisätä tietoa episteemisyydestä luokkahuonevuorovaikutuksessa. Tarkastelin opettajan aloitevuoroja, joihin oli sisäänrakennettuna oletus oppilaan pääsystä tietoon eli oletus siitä, että oppilas tietää vastauksen kysymykseen. Lisäksi tarkastelin oppilaiden vastauksia opettajan kysymyksiin, sekä niitä seuraavia opettajan palautevuoroja. Tutkimus toteutettiin käyttäen metodina keskustelunanalyysia: videoituja englannin oppitunteja analysoitiin litterointien avulla. Aineisto koostui kahdesta 45 minuutin englannin oppitunnista lukiossa. Tutkimuksessa selvisi, että oletus oppilaan pääsystä tietoon ilmenee opettajan aloitevuoron kysymykseen sisäänrakennettuina viittauksina aiempien oppituntien keskusteluihin. Oppilaat sekä vahvistivat että kiistivät opettajan oletuksen tietoon pääsystä vuorovaikutuksen edetessä. Tutkimuksessa ilmeni myös tapauksia, joissa oppilaat ilmensivät jonkinasteista pääsyä tietoon, mikä ei kuitenkaan täyttänyt opettajan ennakko-oletuksen vaatimuksia. Tämä tutkimus lisää tietoa episteemisyydestä luokkahuonevuorovaikutuksessa, sillä opettajan aloitevuorojen kysymyksiin sisäänrakennettu oletus oppilaan pääsystä tietoon on aivan uusi näkökulma aiheeseen. Tutkimuksen anti opettajankoulutukselle on, että opettajaopiskelijat tulisi tehdä tietoisiksi kysymyksiin mahdollisesti sisäänrakennetuista episteemisistä oletuksista, jotta näitä ei asetettaisi oppilaille tiedostamatta
first_indexed 2017-01-27T21:16:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Urpilainen, Neea-Stiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-01-27T15:59:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-01-27T15:59:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52885", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Episteemisyyden eli tietoon p\u00e4\u00e4syn tutkiminen luokkahuonevuorovaikutuksessa on kasvattanut suosiotaan keskustelunanalyyttisessa tutkimuksessa viime vuosina. Kasvavan kiinnostuksen taustalla on ajatus siit\u00e4, ett\u00e4 oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa, kun taas vuorovaikutusta ajaa eteenp\u00e4in osallistujien v\u00e4linen tiedollinen ep\u00e4symmetria. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on lis\u00e4t\u00e4 tietoa episteemisyydest\u00e4 luokkahuonevuorovaikutuksessa. Tarkastelin opettajan aloitevuoroja, joihin oli sis\u00e4\u00e4nrakennettuna oletus oppilaan p\u00e4\u00e4syst\u00e4 tietoon eli oletus siit\u00e4, ett\u00e4 oppilas tiet\u00e4\u00e4 vastauksen kysymykseen. Lis\u00e4ksi tarkastelin oppilaiden vastauksia opettajan kysymyksiin, sek\u00e4 niit\u00e4 seuraavia opettajan palautevuoroja.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin k\u00e4ytt\u00e4en metodina keskustelunanalyysia: videoituja englannin oppitunteja analysoitiin litterointien avulla. Aineisto koostui kahdesta 45 minuutin englannin oppitunnista lukiossa.\r\n\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 oletus oppilaan p\u00e4\u00e4syst\u00e4 tietoon ilmenee opettajan aloitevuoron kysymykseen sis\u00e4\u00e4nrakennettuina viittauksina aiempien oppituntien keskusteluihin. Oppilaat sek\u00e4 vahvistivat ett\u00e4 kiistiv\u00e4t opettajan oletuksen tietoon p\u00e4\u00e4syst\u00e4 vuorovaikutuksen edetess\u00e4. Tutkimuksessa ilmeni my\u00f6s tapauksia, joissa oppilaat ilmensiv\u00e4t jonkinasteista p\u00e4\u00e4sy\u00e4 tietoon, mik\u00e4 ei kuitenkaan t\u00e4ytt\u00e4nyt opettajan ennakko-oletuksen vaatimuksia.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus lis\u00e4\u00e4 tietoa episteemisyydest\u00e4 luokkahuonevuorovaikutuksessa, sill\u00e4 opettajan aloitevuorojen kysymyksiin sis\u00e4\u00e4nrakennettu oletus oppilaan p\u00e4\u00e4syst\u00e4 tietoon on aivan uusi n\u00e4k\u00f6kulma aiheeseen. Tutkimuksen anti opettajankoulutukselle on, ett\u00e4 opettajaopiskelijat tulisi tehd\u00e4 tietoisiksi kysymyksiin mahdollisesti sis\u00e4\u00e4nrakennetuista episteemisist\u00e4 oletuksista, jotta n\u00e4it\u00e4 ei asetettaisi oppilaille tiedostamatta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Neea-Stiina Urpilainen (neurpila) on 2017-01-27 15:59:42.519636. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-01-27T15:59:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701271295.pdf: 637033 bytes, checksum: 7f47e35aa48c0fd9b855bbde5cbac2de (MD5)\r\nlicense.html: 4932 bytes, checksum: f6e872c948c5265b8643914b3545eac1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-01-27T15:59:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201701271295.pdf: 637033 bytes, checksum: 7f47e35aa48c0fd9b855bbde5cbac2de (MD5)\r\nlicense.html: 4932 bytes, checksum: f6e872c948c5265b8643914b3545eac1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "conversation analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "epistemics", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "classroom interaction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language classroom", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "(In)congruence between presupposing teacher turns and the student\u2019s epistemic stance : case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201701271295", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-01-27T15:59:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52885
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f72f258-e5a0-46b5-9ea2-274e4617310b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201701271295.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Urpilainen, Neea-Stiina (In)congruence between presupposing teacher turns and the student’s epistemic stance : case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access conversation analysis CA epistemics classroom interaction language classroom English Englannin kieli
title (In)congruence between presupposing teacher turns and the student’s epistemic stance : case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access
title_full (In)congruence between presupposing teacher turns and the student’s epistemic stance : case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access
title_fullStr (In)congruence between presupposing teacher turns and the student’s epistemic stance : case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access (In)congruence between presupposing teacher turns and the student’s epistemic stance : case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access
title_full_unstemmed (In)congruence between presupposing teacher turns and the student’s epistemic stance : case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access (In)congruence between presupposing teacher turns and the student’s epistemic stance : case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access
title_short (In)congruence between presupposing teacher turns and the student’s epistemic stance
title_sort in congruence between presupposing teacher turns and the student s epistemic stance case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access
title_sub case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access
title_txtP (In)congruence between presupposing teacher turns and the student’s epistemic stance : case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access
topic conversation analysis CA epistemics classroom interaction language classroom English Englannin kieli
topic_facet CA Englannin kieli English classroom interaction conversation analysis epistemics language classroom
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52885 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701271295
work_keys_str_mv AT urpilainenneeastiina incongruencebetweenpresupposingteacherturnsandthestudentsepistemicstancecas