(In)congruence between presupposing teacher turns and the student’s epistemic stance case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access

Episteemisyyden eli tietoon pääsyn tutkiminen luokkahuonevuorovaikutuksessa on kasvattanut suosiotaan keskustelunanalyyttisessa tutkimuksessa viime vuosina. Kasvavan kiinnostuksen taustalla on ajatus siitä, että oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa, kun taas vuorovaikutusta ajaa etee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Urpilainen, Neea-Stiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52885
Description
Summary:Episteemisyyden eli tietoon pääsyn tutkiminen luokkahuonevuorovaikutuksessa on kasvattanut suosiotaan keskustelunanalyyttisessa tutkimuksessa viime vuosina. Kasvavan kiinnostuksen taustalla on ajatus siitä, että oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa, kun taas vuorovaikutusta ajaa eteenpäin osallistujien välinen tiedollinen epäsymmetria. Tämän tutkimuksen tarkoitus on lisätä tietoa episteemisyydestä luokkahuonevuorovaikutuksessa. Tarkastelin opettajan aloitevuoroja, joihin oli sisäänrakennettuna oletus oppilaan pääsystä tietoon eli oletus siitä, että oppilas tietää vastauksen kysymykseen. Lisäksi tarkastelin oppilaiden vastauksia opettajan kysymyksiin, sekä niitä seuraavia opettajan palautevuoroja. Tutkimus toteutettiin käyttäen metodina keskustelunanalyysia: videoituja englannin oppitunteja analysoitiin litterointien avulla. Aineisto koostui kahdesta 45 minuutin englannin oppitunnista lukiossa. Tutkimuksessa selvisi, että oletus oppilaan pääsystä tietoon ilmenee opettajan aloitevuoron kysymykseen sisäänrakennettuina viittauksina aiempien oppituntien keskusteluihin. Oppilaat sekä vahvistivat että kiistivät opettajan oletuksen tietoon pääsystä vuorovaikutuksen edetessä. Tutkimuksessa ilmeni myös tapauksia, joissa oppilaat ilmensivät jonkinasteista pääsyä tietoon, mikä ei kuitenkaan täyttänyt opettajan ennakko-oletuksen vaatimuksia. Tämä tutkimus lisää tietoa episteemisyydestä luokkahuonevuorovaikutuksessa, sillä opettajan aloitevuorojen kysymyksiin sisäänrakennettu oletus oppilaan pääsystä tietoon on aivan uusi näkökulma aiheeseen. Tutkimuksen anti opettajankoulutukselle on, että opettajaopiskelijat tulisi tehdä tietoisiksi kysymyksiin mahdollisesti sisäänrakennetuista episteemisistä oletuksista, jotta näitä ei asetettaisi oppilaille tiedostamatta