Viestinnän rooli organisaatiokulttuurin rakentamisessa fuusion jälkeen case Valtori

Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli kohdeorganisaation tarve saada tietoa oman viestintänsä tasosta ja kehityskohteista organisaatiokulttuurin tukemisen ja muutosviestinnän näkökulmista. Kohdeorganisaatio oli Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, joka perustettiin alkuvuonna 2014. Ke...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kumpulainen, Kati
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52374
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli kohdeorganisaation tarve saada tietoa oman viestintänsä tasosta ja kehityskohteista organisaatiokulttuurin tukemisen ja muutosviestinnän näkökulmista. Kohdeorganisaatio oli Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, joka perustettiin alkuvuonna 2014. Kesään 2016 mennessä työskenteli yhteensä noin 1 100 henkeä 42 eri paikkakunnalla ympäri Suomea. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota konkreettisia kehitysehdotuksia kohdeorganisaation viestinnän kehittämiseen sekä selvittää, miten viestinnällä voidaan tukea yhteisöllisen organisaatiokulttuurin tukemista. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Miten yhteisöllisen organisaatiokulttuurin rakentumista voidaan tukea fuusion jälkeen? 2. Miten organisaatiokulttuurin muutoksesta pitäisi viestiä, jotta muutokseen sopeutuminen olisi helpompaa? 3. Millainen muutosjohtaminen ja -viestintä tukee muutoksen läpivientiä? Tutkimuksen aineisto kerättiin henkilöstön sekä johdon teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastatteluihin osallistui yhteensä 13 valtorilaista. Tulosten mukaan yhteisöllisyyden keskiössä ovat Valtorin arvot, jotka tulisi saada käytäntöön mahdollisimman pian. Viestinnällisin keinoin tulisi pyrkiä pääsemään eroon Helsinki-keskeisyydestä ja nostamaan esiin organisaationa tehtyjä onnistumisia. Tärkeänä nousi esiin myös ”siiloutumisen” purkaminen: valtorilaiset tulisi saada parempaan vuorovaikutukseen myös yksikkörajojen yli. Tutkimuksessa selvisi myös, että valtorilaisille työyhteisö tarkoittaa omaa tiimiä tai oman paikkakunnan henkilöstöä – ei koko Valtoria. Tutkimuksella saatiin tietoa erityisesti julkishallinnon organisaatioiden fuusioiden jälkeisistä mahdollisista viestinnällisistä haasteista sekä organisaatiokulttuurin rakentamisesta yhtenäisemmäksi.