Kodin lukuaktiviteettien yhteys lukemisen taitoihin

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kodin lukuaktiviteettien yhteyttä lukusujuvuuteen ja lukemisen taitoihin. Kodin lukuaktiviteetteja tutkittiin formaalien lukuaktiviteettien eli lukemisen opettamisen ja informaalien lukuaktiviteettien eli jaetun lukemisen näkökulmasta. Tutkimuksessa t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kujala, Minja, Mikkolainen, Venla
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52321
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kodin lukuaktiviteettien yhteyttä lukusujuvuuteen ja lukemisen taitoihin. Kodin lukuaktiviteetteja tutkittiin formaalien lukuaktiviteettien eli lukemisen opettamisen ja informaalien lukuaktiviteettien eli jaetun lukemisen näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuaktiviteettien vaikutusta lukutaitoon, nopean nimeämisen taitoon ja fonologiseen tietoisuuteen sekä näiden keskinäisiä yhteyksiä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston luku- ja laskusujuvuuden FLARE-hanketta. Aineistoon kuuluivat ensimmäisen luokan lopulla oppilaille (n=200) tehdyt lukutaidon eri osa-alueita mittaavat testit sekä vanhemmilta kerätyt, kodin lukuaktiviteetteja kartoittavat kyselylomakkeet. Aineisto analysoitiin hierarkkista regressioanalyysiä ja korrelaatiokertoimia tutkimalla. Tutkimustulokset osoittivat, että kodin lukuaktiviteeteilla oli vähäisiä yhteyksiä lukusujuvuuteen ensimmäisen luokan lopulla. Kodin lukuaktiviteeteilla ei ollut tässä tutkimuksessa nähtävissä vaikutusta nopean nimeämisen taitoon eikä fonologiseen tietoisuuteen Lukusujuvuuden, nopean nimeämisen taidon ja fonologisen tietoisuuden välillä puolestaan yhteydet olivat vahvemmat. Tulokset vahvistavat osaltaan aiempaa tutkimustietoa siitä, että erityisesti ortografialtaan säännönmukaisissa kielissä lukemaan oppiminen on nopeaa. Tämän vuoksi on mahdollista, että ensimmäisen luokan lopulla kodin lukuaktiviteettien vaikutus lukemisen taitoihin ei ole merkittävästi nähtävissä.