"Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!" yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla

Koskinen, Maaret. 2016. ”Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!” Yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 92 sivua....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskinen, Maaret
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52199
Description
Summary:Koskinen, Maaret. 2016. ”Tulee semmonen hyvä olo, että on tehnyt sen kanssa mahtavaa työtä!” Yhteistoiminnallisuus eri-ikäisten oppilaiden kesken yhteisötaiteen työpajoissa peruskoulun 1.-3.-luokilla. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 92 sivua. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää peruskoulun 1.-3.-luokan oppilaiden ajatuksia eri-ikäisten yhteistyöstä opetuskokeiluna järjestettyjen yhteisötaidepäivien aikana. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutui Yhteisöllisyyttä kouluihin yhteisötaiteen keinoin –hankkeessa osana toimintatutkimusta (Stringer 2014). Tutkimuskoulussa kehitetään eri-ikäisten yhdessä oppimista. Tutkimuksen aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja lasten (n=11) haastattelujen avulla. Tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat eri-ikäisten yhdessä oppimisen yhteisötaiteen työpajoissa mukavana vaihteluna kouluarkeen. Yhteistyö ennalta tuttujen oppilaiden kanssa koettiin sujuvan hyvin, vieraampien oppilaiden kanssa yhteistyö koettiin epämukavuusalueelle menemisenä. Oppilaat kokivat oppivansa paremmin yhdessä uusia taitoja kuin yksin. Oppilaiden mielestä ryhmätyötaitoja voi oppia. Niitä opittiin yhteisötaidepajoissa, joissa leikki ja mielikuvitus johdattivat ideointia. Roolien jakaminen yhteistoiminnallisuudessa on olennaista oppilaiden osallisuuden toteutumiseksi. Aikuisen rooli yhteistoiminnallisuuden mahdollistajana on tärkeä. Tulosten perusteella eri-ikäisten oppilaiden yhteistyötä voidaan kehittää yhteisötaiteen ja yhteistoiminnallisuuden periaatteiden mukaisesti huomioiden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteet (POPS 2014). Koulutaide valinnaisena oppiaineena mahdollistaa eri-ikäisten oppilaiden osallisuuden kouluyhteisön kehittämiseen ja pedagoginen hyvinvointi lisääntyy kouluyhteisössä.