Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students a discursive study

Tunteet ovat osa jokapäiväistä elämäämme, niin hyvässä, kuin pahassakin, ja ne voivat olla ihmisiä eteenpäin vievä tai toisaalta lamaannuttava voima. Tunteet rakentuvat sosiaalisessa kanssakäymisessä, mutta yksilökohtaiset kokemukset tunteiden merkityksestä ja voimakkuudesta ovat avain niiden ymmärt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Veltheim, Sari
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52137
_version_ 1828193108247969792
author Veltheim, Sari
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Veltheim, Sari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Veltheim, Sari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Veltheim, Sari
datasource_str_mv jyx
description Tunteet ovat osa jokapäiväistä elämäämme, niin hyvässä, kuin pahassakin, ja ne voivat olla ihmisiä eteenpäin vievä tai toisaalta lamaannuttava voima. Tunteet rakentuvat sosiaalisessa kanssakäymisessä, mutta yksilökohtaiset kokemukset tunteiden merkityksestä ja voimakkuudesta ovat avain niiden ymmärtämiseen. Tieteellisessä tutkimuksessa tunteet on usein jätetty huomiotta, sillä niiden on perinteisesti koettu olevan joko liian haastavia tai liian merkityksettömiä tutkittavaksi. 1990-luvulta lähtien tunteiden merkitystä on kuitenkin alettu arvostaa enenevässä määrin ja yhä suurempi määrä tutkijoita on huomioinut tunteet tutkimuksissaan. Myös kielitieteissä tunteiden tärkeä rooli on alettu ymmärtää. Tunteita on kartoitettu perinteisissä kielen oppimiseen ja opettamiseen liittyvissä tutkimuksissa vielä melko vähän, mutta kiinnostus on jatkuvasti nousussa ja tunteiden merkitys myös kielten oppimisessa aletaan tunnustaa. Samoin yksilön merkitys on saanut ansaittua huomiota. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella tunteita, joita yliopisto-opiskelijat liittivät erilaisiin toisen kielen oppimiseen liittyviin ihmisiin, paikkoihin ja tilanteisiin. Aineistona käytettiin 11 omaelämäkertaa, joita opiskelijat ovat kirjoittaneet kuvaillessaan omaa kielimatkaansa lapsuudesta aina yliopisto-opintoihin saakka. Tutkielman metodina on käytetty diskursiivista otetta, jolloin huomiota on kiinnitetty enemmänkin siihen mitä opiskelijat kirjoittavat, kuin miksi niin tapahtuu tai mitä siitä seuraa. Näin ollen aineistona olleita narratiiveja ja niissä esiintyviä kertomuksia ja tunteita ei ole arvotettu oikeiksi tai vääriksi, hyviksi tai huonoiksi, vaan johtotähtenä on toiminut ajatus siitä, että jokainen omaelämäkerta on arvokas sellaisenaan. Tunteiden kirjo omaelämäkerroissa oli laaja ja värikäs, ja voimakkaimmin tunteita herättivät opiskelijoiden opettajat. Myös perheenjäsenet ja luokkatoverit saivat osansa tunteiden ilotulituksessa, kuin myös koulu ja siellä erityisesti ylioppilaskirjoitukset. Asuminen ulkomailla oli myös paljon tunteita herättävä kokemus usealle opiskelijalle. Kaiken kaikkiaan tunteet ja toisen kielen oppiminen näyttivät olevan tiiviisti kietoutuneet yhteen, ja tunteiden värittämät muistot olivat kirkkaina opiskelijoiden mielissä vaikka tapahtumista olikin saattanut kulua jo useita vuosia tai jopa vuosikymmen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Veltheim, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-12-01T14:46:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-12-01T14:46:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1644011", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52137", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tunteet ovat osa jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4mme, niin hyv\u00e4ss\u00e4, kuin pahassakin, ja ne voivat olla ihmisi\u00e4 eteenp\u00e4in viev\u00e4 tai toisaalta lamaannuttava voima. Tunteet rakentuvat sosiaalisessa kanssak\u00e4ymisess\u00e4, mutta yksil\u00f6kohtaiset kokemukset tunteiden merkityksest\u00e4 ja voimakkuudesta ovat avain niiden ymm\u00e4rt\u00e4miseen.\r\nTieteellisess\u00e4 tutkimuksessa tunteet on usein j\u00e4tetty huomiotta, sill\u00e4 niiden on perinteisesti koettu olevan joko liian haastavia tai liian merkityksett\u00f6mi\u00e4 tutkittavaksi. 1990-luvulta l\u00e4htien tunteiden merkityst\u00e4 on kuitenkin alettu arvostaa enenev\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ja yh\u00e4 suurempi m\u00e4\u00e4r\u00e4 tutkijoita on huomioinut tunteet tutkimuksissaan. My\u00f6s kielitieteiss\u00e4 tunteiden t\u00e4rke\u00e4 rooli on alettu ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4. Tunteita on kartoitettu perinteisiss\u00e4 kielen oppimiseen ja opettamiseen liittyviss\u00e4 tutkimuksissa viel\u00e4 melko v\u00e4h\u00e4n, mutta kiinnostus on jatkuvasti nousussa ja tunteiden merkitys my\u00f6s kielten oppimisessa aletaan tunnustaa. Samoin yksil\u00f6n merkitys on saanut ansaittua huomiota.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tarkastella tunteita, joita yliopisto-opiskelijat liittiv\u00e4t erilaisiin toisen kielen oppimiseen liittyviin ihmisiin, paikkoihin ja tilanteisiin. Aineistona k\u00e4ytettiin 11 omael\u00e4m\u00e4kertaa, joita opiskelijat ovat kirjoittaneet kuvaillessaan omaa kielimatkaansa lapsuudesta aina yliopisto-opintoihin saakka. Tutkielman metodina on k\u00e4ytetty diskursiivista otetta, jolloin huomiota on kiinnitetty enemm\u00e4nkin siihen mit\u00e4 opiskelijat kirjoittavat, kuin miksi niin tapahtuu tai mit\u00e4 siit\u00e4 seuraa. N\u00e4in ollen aineistona olleita narratiiveja ja niiss\u00e4 esiintyvi\u00e4 kertomuksia ja tunteita ei ole arvotettu oikeiksi tai v\u00e4\u00e4riksi, hyviksi tai huonoiksi, vaan johtot\u00e4hten\u00e4 on toiminut ajatus siit\u00e4, ett\u00e4 jokainen omael\u00e4m\u00e4kerta on arvokas sellaisenaan.\r\nTunteiden kirjo omael\u00e4m\u00e4kerroissa oli laaja ja v\u00e4rik\u00e4s, ja voimakkaimmin tunteita her\u00e4ttiv\u00e4t opiskelijoiden opettajat. My\u00f6s perheenj\u00e4senet ja luokkatoverit saivat osansa tunteiden ilotulituksessa, kuin my\u00f6s koulu ja siell\u00e4 erityisesti ylioppilaskirjoitukset. Asuminen ulkomailla oli my\u00f6s paljon tunteita her\u00e4tt\u00e4v\u00e4 kokemus usealle opiskelijalle. Kaiken kaikkiaan tunteet ja toisen kielen oppiminen n\u00e4yttiv\u00e4t olevan tiiviisti kietoutuneet yhteen, ja tunteiden v\u00e4ritt\u00e4m\u00e4t muistot olivat kirkkaina opiskelijoiden mieliss\u00e4 vaikka tapahtumista olikin saattanut kulua jo useita vuosia tai jopa vuosikymmen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sari Veltheim (samaluom) on 2016-12-01 14:46:50.695009. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-12-01T14:46:51Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612014889.pdf: 1067420 bytes, checksum: cf8ba1916b53b32738d5b17ca891e8a6 (MD5)\r\nlicense.html: 4883 bytes, checksum: 3663a2b6f3b942b55f930cd5e364e2a9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-12-01T14:46:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201612014889.pdf: 1067420 bytes, checksum: cf8ba1916b53b32738d5b17ca891e8a6 (MD5)\r\nlicense.html: 4883 bytes, checksum: 3663a2b6f3b942b55f930cd5e364e2a9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (145 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SLA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "discursive psychology", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social constructionism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students : a discursive study", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201612014889", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-12-01T14:46:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_52137
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:50Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e5cffc59-c20c-4424-8544-c958ab30112a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201612014889.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Veltheim, Sari Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students : a discursive study emotions language learning SLA discursive psychology social constructionism Englannin kieli English 301 tunteet kielen oppiminen toinen kieli sosiaalinen konstruktivismi
title Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students : a discursive study
title_full Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students : a discursive study
title_fullStr Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students : a discursive study Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students : a discursive study
title_full_unstemmed Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students : a discursive study Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students : a discursive study
title_short Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students
title_sort emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students a discursive study
title_sub a discursive study
title_txtP Emotions in second language learning as seen in autobiographical narratives written by university students : a discursive study
topic emotions language learning SLA discursive psychology social constructionism Englannin kieli English 301 tunteet kielen oppiminen toinen kieli sosiaalinen konstruktivismi
topic_facet 301 Englannin kieli English SLA discursive psychology emotions kielen oppiminen language learning social constructionism sosiaalinen konstruktivismi toinen kieli tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52137 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612014889
work_keys_str_mv AT veltheimsari emotionsinsecondlanguagelearningasseeninautobiographicalnarrativeswrittenbyuniversi