Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko komorbidilapset emotionaalisten tekijöiden suhteen lapsista, joilla on vain toinen oppimisen vaikeus tai ei vaikeutta lainkaan. Oppimisvaikeuksiksi katsottiin tässä tutkimuksessa oppilaat, joilla havaittiin hitautta lukemisen ja/tai laskemi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mikkola, Heikki
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51966
_version_ 1828193108167229440
author Mikkola, Heikki
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mikkola, Heikki Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mikkola, Heikki Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mikkola, Heikki
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko komorbidilapset emotionaalisten tekijöiden suhteen lapsista, joilla on vain toinen oppimisen vaikeus tai ei vaikeutta lainkaan. Oppimisvaikeuksiksi katsottiin tässä tutkimuksessa oppilaat, joilla havaittiin hitautta lukemisen ja/tai laskemisen sujuvuudessa. Emotionaalisista tekijöistä tarkasteltavina kohteina olivat akateeminen minäkäsitys, minäpystyvyys ja kiinnostus oppiainekohtaisesti. Tutkimus perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan ja kasvatustieteiden laitoksen sekä Niilo Mäki Instituutin yhteisen Self-Efficacy and Learning Disabilities Intervention (SELDI) – tutkimushankkeen aineistoon. Tutkimushankkeen aineisto kerättiin Itä- ja Keski-Suomen alueiden kouluista vuosien 2013–2014 välisenä aikana ja siihen osallistui noin 1400 2.- 5.- luokkalaista lasta. Tutkimukseeni valikoitu hankkeeseen osallistuneista oppilaista ne, jotka olivat suorittaneet matematiikan ja lukemisen sujuvuuden testit sekä vastanneet minäpystyvyyttä, kiinnostusta ja minäkäsitystä mittaaviin kysymyksiin. Matematiikan osalta tutkimusjoukokseni muodostui (N=1172) ja lukemisen osalta (N=1167). Lukemisen ja laskemisen sujuvuutta mitattiin erillisillä aikarajoitetuilla testeillä, joiden perusteella muodostettiin neljä ryhmää; 1= sujuvat lukijat ja laskijat (TA), 2=laskemisen hitaus (AD), 3=lukemisen hitaus (RD), 4=komorbiditeetti (AD-RD). Ryhmiä vertailtiin emotionaalisten tekijöiden suhteen ja pyrittiin selvittämään, muodostuuko ryhmien välille eroa. Tarkastelun kohteena oli erityisesti komorbiditeettiryhmän (AD-RD) näyttäytyminen laskemisen (AD) ja lukemisen (RD) hitauden ryhmiin sekä sujuviin lukijoihin ja laskijoihin (TA) verrattuna. Aineisto analysoitiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla SPSS 22-ohjelmistolla. Tulosten perusteella komorbidiryhmä (AD-RD) näyttäytyi yksittäisen oppimisvaikeuden (AD) ja (RD) kanssa samankaltaisena kaikkien tutkittujen emotionaalisten tekijöiden osalta matematiikassa ja lukemisessa. Kaikki ryhmät kokivat emotionaaliset tekijät keskimääräistä positiivisemmin. Ryhmät erosivat toisistaan tilastollisesti erittäin merkitsevästi, mutta ryhmien väliset erot selittivät vain noin 2 % emotionaalisten tekijöiden vaihtelusta. Muodostettujen ryhmien väliset erot selittivät mitatuista emotionaalisesta tekijöistä eniten minäpystyvyyden vaihtelua matematiikassa ja lukemisessa. Matematiikan ja lukemisen osalta komorbidiryhmällä (AD-RD) havaittiin selkeästi heikompi minäpystyvyys kuin sujuvilla lukijoilla ja laskijoilla (TA). Minäkäsityksen suhteen ryhmien erot eivät olleet niin selkeitä ja kiinnostuksen suhteen ryhmät eivät eronneet toisistaan.
first_indexed 2024-09-11T08:53:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkola, Heikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-11-23T08:02:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-11-23T08:02:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1643297", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51966", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, eroavatko komorbidilapset\r\nemotionaalisten tekij\u00f6iden suhteen lapsista, joilla on vain toinen oppimisen\r\nvaikeus tai ei vaikeutta lainkaan. Oppimisvaikeuksiksi katsottiin t\u00e4ss\u00e4\r\ntutkimuksessa oppilaat, joilla havaittiin hitautta lukemisen ja/tai laskemisen\r\nsujuvuudessa. Emotionaalisista tekij\u00f6ist\u00e4 tarkasteltavina kohteina olivat\r\nakateeminen min\u00e4k\u00e4sitys, min\u00e4pystyvyys ja kiinnostus oppiainekohtaisesti.\r\nTutkimus perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston\r\nerityispedagogiikan ja kasvatustieteiden laitoksen sek\u00e4 Niilo M\u00e4ki Instituutin\r\nyhteisen Self-Efficacy and Learning Disabilities Intervention (SELDI) \u2013\r\ntutkimushankkeen aineistoon. Tutkimushankkeen aineisto ker\u00e4ttiin It\u00e4- ja\r\nKeski-Suomen alueiden kouluista vuosien 2013\u20132014 v\u00e4lisen\u00e4 aikana ja siihen\r\nosallistui noin 1400 2.- 5.- luokkalaista lasta.\r\nTutkimukseeni valikoitu hankkeeseen osallistuneista oppilaista ne, jotka\r\nolivat suorittaneet matematiikan ja lukemisen sujuvuuden testit sek\u00e4 vastanneet\r\nmin\u00e4pystyvyytt\u00e4, kiinnostusta ja min\u00e4k\u00e4sityst\u00e4 mittaaviin kysymyksiin.\r\nMatematiikan osalta tutkimusjoukokseni muodostui (N=1172) ja lukemisen\r\nosalta (N=1167). Lukemisen ja laskemisen sujuvuutta mitattiin erillisill\u00e4\r\naikarajoitetuilla testeill\u00e4, joiden perusteella muodostettiin nelj\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4; 1=\r\nsujuvat lukijat ja laskijat (TA), 2=laskemisen hitaus (AD), 3=lukemisen hitaus\r\n(RD), 4=komorbiditeetti (AD-RD). Ryhmi\u00e4 vertailtiin emotionaalisten\r\ntekij\u00f6iden suhteen ja pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, muodostuuko ryhmien v\u00e4lille eroa.\r\nTarkastelun kohteena oli erityisesti komorbiditeettiryhm\u00e4n (AD-RD)\r\nn\u00e4ytt\u00e4ytyminen laskemisen (AD) ja lukemisen (RD) hitauden ryhmiin sek\u00e4\r\nsujuviin lukijoihin ja laskijoihin (TA) verrattuna.\r\nAineisto analysoitiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla SPSS\r\n22-ohjelmistolla. Tulosten perusteella komorbidiryhm\u00e4 (AD-RD) n\u00e4ytt\u00e4ytyi\r\nyksitt\u00e4isen oppimisvaikeuden (AD) ja (RD) kanssa samankaltaisena kaikkien\r\ntutkittujen emotionaalisten tekij\u00f6iden osalta matematiikassa ja lukemisessa.\r\nKaikki ryhm\u00e4t kokivat emotionaaliset tekij\u00e4t keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 positiivisemmin.\r\nRyhm\u00e4t erosivat toisistaan tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsev\u00e4sti, mutta ryhmien\r\nv\u00e4liset erot selittiv\u00e4t vain noin 2 % emotionaalisten tekij\u00f6iden vaihtelusta.\r\nMuodostettujen ryhmien v\u00e4liset erot selittiv\u00e4t mitatuista emotionaalisesta\r\ntekij\u00f6ist\u00e4 eniten min\u00e4pystyvyyden vaihtelua matematiikassa ja lukemisessa.\r\nMatematiikan ja lukemisen osalta komorbidiryhm\u00e4ll\u00e4 (AD-RD) havaittiin\r\nselke\u00e4sti heikompi min\u00e4pystyvyys kuin sujuvilla lukijoilla ja laskijoilla (TA).\r\nMin\u00e4k\u00e4sityksen suhteen ryhmien erot eiv\u00e4t olleet niin selkeit\u00e4 ja kiinnostuksen\r\nsuhteen ryhm\u00e4t eiv\u00e4t eronneet toisistaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heikki Mikkola (heolmikk) on 2016-11-23 08:02:20.494079. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-11-23T08:02:20Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611234723.pdf: 561532 bytes, checksum: f108d5df0b749fa0688c78d08545ddd7 (MD5)\r\nlicense.html: 4889 bytes, checksum: eea97493544d55b2adca1e0762247ed7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-11-23T08:02:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611234723.pdf: 561532 bytes, checksum: f108d5df0b749fa0688c78d08545ddd7 (MD5)\r\nlicense.html: 4889 bytes, checksum: eea97493544d55b2adca1e0762247ed7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (47 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istymisen yhteys min\u00e4k\u00e4sitykseen, min\u00e4pystyvyyteen ja kiinnostukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201611234723", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Varianssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-11-23T08:02:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiinnostus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "komorbiditeetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laskemisen erityisvaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51966
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:36Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a4e99f2e-af4d-4d46-a497-a44bebad2018\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201611234723.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkola, Heikki Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education Varianssianalyysi 101 lukutaito matemaattiset taidot kehitys minäkuva kiinnostus osaaminen komorbiditeetti dysleksia laskemisen erityisvaikeus
title Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen
title_full Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen
title_fullStr Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen
title_full_unstemmed Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen
title_short Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen
title_sort lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen
title_txtP Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen
topic minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education Varianssianalyysi 101 lukutaito matemaattiset taidot kehitys minäkuva kiinnostus osaaminen komorbiditeetti dysleksia laskemisen erityisvaikeus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education Varianssianalyysi dysleksia kehitys kiinnostus komorbiditeetti laskemisen erityisvaikeus lukutaito matemaattiset taidot minäkuva minäpystyvyys osaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51966 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611234723
work_keys_str_mv AT mikkolaheikki lukemisenjalaskemisensujuvuuspulmienpäällekkäistymisenyhteysminäkäsitykseenminäpys