Seksuaalikasvatus alakoulun kontekstissa miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin?

Lipiäinen, P. 2016. SEKSUAALIKASVATUS ALAKOULUN KONTEKSTISSA. Miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin? Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 76 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten alakoulun ympä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lipiäinen, Piia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51803
Kuvaus
Yhteenveto:Lipiäinen, P. 2016. SEKSUAALIKASVATUS ALAKOULUN KONTEKSTISSA. Miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin? Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 76 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat vastaavat ensinnäkin WHO:n kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen ikäluokkakohtaisiin kehitystehtäviin ja toiseksi opetussuunnitelmassa (OPS 2014) esiintyviin ympäristöopin tehtäviin ja tavoitteisiin seksuaalikasvatuksen alueella. Tutkimus on oppikirjatutkimus ja se noudattaa hermeneuttista, laadullista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi ja lähestymistapa on abduktiivinen eli teoriaohjaava. Tutkimuskohteena on kaksi alakoulun ympäristöopin kirjasarjaa (Pisara ja Tutkimusmatka). Tutkimuksen teoriaosassa kuvaillaan seksuaalisuutta lapsen kehityksessä ja esitetään mitä tarkoitetaan kokonaisvaltaisella, moninaisella ja monikulttuurisella seksuaalikasvatuksella. Seksuaalikasvatusta koulun kontekstissa käsitellään sekä yksittäisen opettajan roolin että koulun ja opetussuunnitelman näkökulmasta. Tutkimus osoitti, että seksuaalikasvatukselle ei ole perusopetuksen opetussuunnitelmassa (OPS 2014) selkeää ja yksiselitteistä paikkaa. Laaja-alaisen osaamisen taitojen lisäksi seksuaalikasvatuksen sisältöjä on ripoteltu pieninä palasina usean eri oppiaineen alle päävastuun ollessa ympäristöoppi oppiaineen opetuksella. Tutkimuksen johtopäätelminä voidaan todeta, että WHO:n kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen aihealueista tunnetaitoja, ihmissuhteita ja elämäntyylejä käsitellään oppikirjoissa kattavasti ensimmäisestä kuudenteen luokkaan saakka. Ihmisen seksuaalisuutta ja seksuaalisuuteen liittyviä oikeuksia oppikirjoissa ei käsitellä juuri lainkaan. Tulokset ovat linjassa sen kanssa, että opetussuunnitelmaan (OPS 2014) kirjatuista ympäristöopin tavoitteista ja sisällöistä oppikirjojen keskiössä ovat kaveri- ja tunnetaitojen harjoittelu sekä erilaisissa ristiriita- ja vuorovaikutustilanteissa toimisen taidot. Ihmisen rakennetta ja elintoimintoja, kasvua ja kehitystä käsittelevät aihealueet jäävät selvästi vähemmälle huomiolle.