Does space matter? students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment

Erilaiset oppimisympäristöt ja niiden merkitys oppimisessa ja opetuksessa ovat olleet hyvin paljon esillä viime vuosien aikana. Opetusmetodit ovat kehittyneet kohti konstruktivistista suuntausta, ja opetustiloja on tämän vuoksi alettu kehittää vastaamaan nykypäivän muuttuneita vaatimuksia. Vuoden 20...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Nurmela, Noora, Rissanen, Minna
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51768
_version_ 1828193107624067073
author Nurmela, Noora Rissanen, Minna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nurmela, Noora Rissanen, Minna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nurmela, Noora Rissanen, Minna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nurmela, Noora
datasource_str_mv jyx
description Erilaiset oppimisympäristöt ja niiden merkitys oppimisessa ja opetuksessa ovat olleet hyvin paljon esillä viime vuosien aikana. Opetusmetodit ovat kehittyneet kohti konstruktivistista suuntausta, ja opetustiloja on tämän vuoksi alettu kehittää vastaamaan nykypäivän muuttuneita vaatimuksia. Vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä vuoden 2015 Lukion opetussuunnitelman perusteet painottavat oppimisympäristön merkitystä sekä pyrkivät edistämään konstruktivismin käyttöä opetuksessa. Halusimme tämän pohjalta tutkia modernin oppimisympäristön vaikutuksia oppilaisiin ja opettajiin. Tämän tutkimuksen tutkimuskohteena oli jyväskyläläisen koulun uudistettu kieliluokka sekä sitä käyttävät oppilaat ja opettajat. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten käyttäjät kokevat modernin oppimisympäristön verrattuna perinteisempään luokkahuoneeseen niiden fyysisiltä, psykososiaalisilta ja pedagogisilta ominaisuuksiltaan. Halusimme lisäksi tutkia opettajien näkökulmasta sitä, tuoko moderni luokkahuone uusia mahdollisuuksia kielten opetukseen ja lisääkö se konstruktivististen opetusmetodien käyttöä. Halusimme myös saada selville oppilaiden ja opettajien yleisen mielipiteen uudistetusta luokkahuoneesta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy oppimisympäristöajatteluun, oppimisympäristön fyysisiin, psykososiaalisiin ja pedagogisiin pirteisiin sekä konstruktivismiin. Työmme on monimetoditutkimus, jossa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmetodeja. Aineisto kerättiin molemmilta ryhmiltä sähköisen kyselylomakkeen kautta. Tutkimukseen osallistui 183 oppilasta ja neljä kieltenopettajaa. Aineisto analysoitiin sekä tilastollisesti, keskittyen summamuuttujiin, että sisällönanalyysin kautta. Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaat viihtyvät modernisoidussa luokkahuoneessa paremmin kuin perinteisessä luokkahuoneessa. Modernin luokan fyysiset ominaisuudet, kuten muunneltavat huonekalut ja sohvaryhmät, olivat oppilaiden mielestä selkeästi paremmat kuin perinteiset pulpetit ja tuolit. Opettajat puolestaan eivät pitäneet modernia luokkahuonetta kovinkaan erilaisena oppimisympäristönä kuin koulun muitakaan luokkahuoneita. Opettajat eivät ole mielestään muuttaneet opetustapojaan modernin luokkahuoneen myötä, ja tätä väitettä tukivat myös oppilailta saadut vastaukset. Vaikka tutkimus osoitti oppilaiden pitävän modernista luokkahuoneesta enemmän kuin perinteisestä, tutkimustulokset eivät kerro mitään tilan vaikutuksesta oppimistuloksiin. Jotta voisimme todella selvittää opetustilojen uusimisen hyödyn, tulisi uusittujen tilojen tuomia muutoksia opetuksen ja oppimistulosten suhteen tutkia enemmän. Tutkimuksen kahtiajakoiset tulokset antvat kuitenkin syytä pohtia yleisellä tasolla oppimisympäristöjen uudistamisen tuomia hyötyjä ja sitä, miten oppimisympäristöjen modernisoimisen aiheuttamat hyödyt voitaisiin maksimoida etenkin pedagogiikan kannalta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurmela, Noora", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rissanen, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-11-01T08:10:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-11-01T08:10:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1642706", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51768", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Erilaiset oppimisymp\u00e4rist\u00f6t ja niiden merkitys oppimisessa ja opetuksessa ovat olleet hyvin paljon esill\u00e4 viime vuosien aikana. Opetusmetodit ovat kehittyneet kohti konstruktivistista suuntausta, ja opetustiloja on t\u00e4m\u00e4n vuoksi alettu kehitt\u00e4\u00e4 vastaamaan nykyp\u00e4iv\u00e4n muuttuneita vaatimuksia. Vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet sek\u00e4 vuoden 2015 Lukion opetussuunnitelman perusteet painottavat oppimisymp\u00e4rist\u00f6n merkityst\u00e4 sek\u00e4 pyrkiv\u00e4t edist\u00e4m\u00e4\u00e4n konstruktivismin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 opetuksessa. Halusimme t\u00e4m\u00e4n pohjalta tutkia modernin oppimisymp\u00e4rist\u00f6n vaikutuksia oppilaisiin ja opettajiin. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tutkimuskohteena oli jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen koulun uudistettu kieliluokka sek\u00e4 sit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t oppilaat ja opettajat. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t kokevat modernin oppimisymp\u00e4rist\u00f6n verrattuna perinteisemp\u00e4\u00e4n luokkahuoneeseen niiden fyysisilt\u00e4, psykososiaalisilta ja pedagogisilta ominaisuuksiltaan. Halusimme lis\u00e4ksi tutkia opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta sit\u00e4, tuoko moderni luokkahuone uusia mahdollisuuksia kielten opetukseen ja lis\u00e4\u00e4k\u00f6 se konstruktivististen opetusmetodien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Halusimme my\u00f6s saada selville oppilaiden ja opettajien yleisen mielipiteen uudistetusta luokkahuoneesta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy oppimisymp\u00e4rist\u00f6ajatteluun, oppimisymp\u00e4rist\u00f6n fyysisiin, psykososiaalisiin ja pedagogisiin pirteisiin sek\u00e4 konstruktivismiin. Ty\u00f6mme on monimetoditutkimus, jossa on k\u00e4ytetty sek\u00e4 laadullisia ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 tutkimusmetodeja. Aineisto ker\u00e4ttiin molemmilta ryhmilt\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen kautta. Tutkimukseen osallistui 183 oppilasta ja nelj\u00e4 kieltenopettajaa. Aineisto analysoitiin sek\u00e4 tilastollisesti, keskittyen summamuuttujiin, ett\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin kautta.\r\n\r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaat viihtyv\u00e4t modernisoidussa luokkahuoneessa paremmin kuin perinteisess\u00e4 luokkahuoneessa. Modernin luokan fyysiset ominaisuudet, kuten muunneltavat huonekalut ja sohvaryhm\u00e4t, olivat oppilaiden mielest\u00e4 selke\u00e4sti paremmat kuin perinteiset pulpetit ja tuolit. Opettajat puolestaan eiv\u00e4t pit\u00e4neet modernia luokkahuonetta kovinkaan erilaisena oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 kuin koulun muitakaan luokkahuoneita. Opettajat eiv\u00e4t ole mielest\u00e4\u00e4n muuttaneet opetustapojaan modernin luokkahuoneen my\u00f6t\u00e4, ja t\u00e4t\u00e4 v\u00e4itett\u00e4 tukivat my\u00f6s oppilailta saadut vastaukset. Vaikka tutkimus osoitti oppilaiden pit\u00e4v\u00e4n modernista luokkahuoneesta enemm\u00e4n kuin perinteisest\u00e4, tutkimustulokset eiv\u00e4t kerro mit\u00e4\u00e4n tilan vaikutuksesta oppimistuloksiin. Jotta voisimme todella selvitt\u00e4\u00e4 opetustilojen uusimisen hy\u00f6dyn, tulisi uusittujen tilojen tuomia muutoksia opetuksen ja oppimistulosten suhteen tutkia enemm\u00e4n. Tutkimuksen kahtiajakoiset tulokset antvat kuitenkin syyt\u00e4 pohtia yleisell\u00e4 tasolla oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen uudistamisen tuomia hy\u00f6tyj\u00e4 ja sit\u00e4, miten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen modernisoimisen aiheuttamat hy\u00f6dyt voitaisiin maksimoida etenkin pedagogiikan kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Rissanen (mijoriss) on 2016-11-01 08:10:37.227890. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-11-01T08:10:38Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611014521.pdf: 4588300 bytes, checksum: f72a1b3a3d3035e05fabaa0c13fcccc2 (MD5)\r\nlicense.html: 5190 bytes, checksum: 0f0d80c5b6c3adc920c2f11d456a912f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-11-01T08:10:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201611014521.pdf: 4588300 bytes, checksum: f72a1b3a3d3035e05fabaa0c13fcccc2 (MD5)\r\nlicense.html: 5190 bytes, checksum: 0f0d80c5b6c3adc920c2f11d456a912f (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (104 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konstruktivismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen ja opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moderni luokkahuone", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201611014521", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-11-01T08:10:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistulokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51768
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:21Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f187a76c-63a3-4200-b4a8-afd111e92cda\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201611014521.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurmela, Noora Rissanen, Minna Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment oppimisympäristö konstruktivismi kielen oppiminen ja opettaminen moderni luokkahuone Englannin kieli English 301 oppimistulokset kielet opetus kielen oppiminen
title Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment
title_alt Students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment
title_full Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment
title_fullStr Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment
title_full_unstemmed Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment
title_short Does space matter?
title_sort does space matter students and teachers perceptions on their modernized language classroom as a learning environment
title_sub students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment
title_txtP Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment
topic oppimisympäristö konstruktivismi kielen oppiminen ja opettaminen moderni luokkahuone Englannin kieli English 301 oppimistulokset kielet opetus kielen oppiminen
topic_facet 301 Englannin kieli English kielen oppiminen kielen oppiminen ja opettaminen kielet konstruktivismi moderni luokkahuone opetus oppimistulokset oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51768 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611014521
work_keys_str_mv AT nurmelanoora doesspacematterstudentsandteachersperceptionsontheirmodernizedlanguageclassroomasal