Pelin visuaalisuuden vaikutus pelikokemukseen

Grafiikkaan panostetaan pelialalla paljon. Siksi on tärkeää tarkastella, millä tavoilla pelin aikana pelaajalle näkyvästä grafiikasta saadaan mahdollisimman suuri hyöty pelikokemukseen nähden. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millä keinoilla pelikokemusta voidaan mitata ja havainnoidaan erityisesti,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koski, Timo
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51650
Kuvaus
Yhteenveto:Grafiikkaan panostetaan pelialalla paljon. Siksi on tärkeää tarkastella, millä tavoilla pelin aikana pelaajalle näkyvästä grafiikasta saadaan mahdollisimman suuri hyöty pelikokemukseen nähden. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millä keinoilla pelikokemusta voidaan mitata ja havainnoidaan erityisesti, miten visuaalisuuden vaikutusta pelikokemukseen mitataan. Tarkoituksena on etsiä keinoja, joilla voidaan tulevaisuudessa tuottaa visuaalisesti mahdollisimman miellyttäviä pelejä. Tutkimusmenetelmänä on pelitutkimuksen kirjallisuuden analysointi ja vertailu. Pelitutkimuksen tarjoamista pelikokemuksen malleista on huomioitu, millaisessa roolissa ne pitävät pelien visuaalisia vaikutuksia pelikokemukseen. Tulokset osoittivat, ettei löytynyt mitään yksittäistä tiettyä visuaalista tyyliä, joka takaisi pelin visuaalisen miellyttävyyden. Monet pelitutkimuksen mallit kuitenkin huomioivat visuaalisuuden tärkeyden ja korostivat, että sen kannattaa olla selkeää ja yhtenäistä koko pelin ajan. Tutkimuksessa perehdytään ensin pelien ja grafiikan historiaan. The game industry emphasizes graphics a lot, so it is important to search how the graphics that are shown to the player, get maximized in the value they bring to the feeling of gameplay. The study focuses on how can we measure the enjoyment of gameplay and, in more detail, what are the effects of visuals in that. The study aims to find ways in which games can be created in a manner that the visuals are even more pleasing. The study was conducted by analyzing and comparing different models of measuring gameplay and seeing how they think visuals affect gameplay as a whole. The study shows that there is no single particular visual style that would guarantee a good visual experience. Many of the models of measuring gameplay did mention the importance of visuals and highlighted that visuals should be in most parts, clear and consistent throughout the game. First this study introduces games and the history of graphics.