Pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta

Tutkimuksessa selvitetään opettajan viestinnän ja vuorovaikutuksen merkityksiä oppilaan pedagogiseen hyvinvointiin. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä opettajan vuorovaikutuksella ja viestinnällä on oppilaiden kokemaan luokan ilmapiirin, opetusmetelmiin sekä opetukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sonninen, Veera, Kosola, Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51636
_version_ 1828193107575832576
author Sonninen, Veera Kosola, Kaisa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sonninen, Veera Kosola, Kaisa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sonninen, Veera Kosola, Kaisa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sonninen, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitetään opettajan viestinnän ja vuorovaikutuksen merkityksiä oppilaan pedagogiseen hyvinvointiin. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä opettajan vuorovaikutuksella ja viestinnällä on oppilaiden kokemaan luokan ilmapiirin, opetusmetelmiin sekä opetuksen innostavuuteen. Näitä teemoja pohditaan oppilaiden vastausten lisäksi tutkijoiden havaintoihin perustuvasta näkökulmasta. Tutkimuskysymyksiin vastataan kirjallisuuskatsauksella sekä empiirisellä osalla, joka on toteutettu oppilaille suunnatulla kyselylomakkeella sekä videoiden kolmen eri opettajan oppitunteja. Tutkimuksessa kyselylomakevastaukset toimivat pääaineistona, jota verrataan videotallenteista tehtyihin havaintoihin. Aineiston analyysi tapahtui teoriaohjaavasti. Aineistossa kyselylomakkeisiin vastasi yhteensä kolmen eri keskisuomalaisen koulun kolme eri luokkaa, joissa oli yhteensä 106 oppilasta. Tutkimuksemme on laadullinen sisältäen myös piirteitä määrällisestä tutkimuksesta. Valitsimme aineiston analyysimenetelmäksi luokkahuonevuorovaikutuksen analyysiprosessin sekä tapaustutkimuksen. Tutkimuksessa ilmeni vuorovaikutuksen olevan avainasemassa pedagogista hyvinvointia rakennettaessa, mutta pedagogiikka ei ole ainut oppilaiden hyvinvointiin vaikuttava seikka koulukontekstissa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sonninen, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kosola, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-17T11:20:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-17T11:20:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1575490", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51636", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n opettajan viestinn\u00e4n ja vuorovaikutuksen merkityksi\u00e4 oppilaan pedagogiseen hyvinvointiin. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 opettajan vuorovaikutuksella ja viestinn\u00e4ll\u00e4 on oppilaiden kokemaan luokan ilmapiirin, opetusmetelmiin sek\u00e4 opetuksen innostavuuteen. N\u00e4it\u00e4 teemoja pohditaan oppilaiden vastausten lis\u00e4ksi tutkijoiden havaintoihin perustuvasta n\u00e4k\u00f6kulmasta.\n\nTutkimuskysymyksiin vastataan kirjallisuuskatsauksella sek\u00e4 empiirisell\u00e4 osalla, joka on toteutettu oppilaille suunnatulla kyselylomakkeella sek\u00e4 videoiden kolmen eri opettajan oppitunteja. Tutkimuksessa kyselylomakevastaukset toimivat p\u00e4\u00e4aineistona, jota verrataan videotallenteista tehtyihin havaintoihin. Aineiston analyysi tapahtui teoriaohjaavasti. Aineistossa kyselylomakkeisiin vastasi yhteens\u00e4 kolmen eri keskisuomalaisen koulun kolme eri luokkaa, joissa oli yhteens\u00e4 106 oppilasta. Tutkimuksemme on laadullinen sis\u00e4lt\u00e4en my\u00f6s piirteit\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisest\u00e4 tutkimuksesta. Valitsimme aineiston analyysimenetelm\u00e4ksi luokkahuonevuorovaikutuksen analyysiprosessin sek\u00e4 tapaustutkimuksen.\n\nTutkimuksessa ilmeni vuorovaikutuksen olevan avainasemassa pedagogista hyvinvointia rakennettaessa, mutta pedagogiikka ei ole ainut oppilaiden hyvinvointiin vaikuttava seikka koulukontekstissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veera Sonninen (veanemso) on 2016-10-17 11:20:51.034891. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-17T11:20:51Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610174376.pdf: 977232 bytes, checksum: 3bffb23ad3e7bab89bfac741e94d8669 (MD5)\nlicense.html: 5149 bytes, checksum: 52412f4fa061c7a014b2d47694066964 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-17T11:20:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610174376.pdf: 977232 bytes, checksum: 3bffb23ad3e7bab89bfac741e94d8669 (MD5)\nlicense.html: 5149 bytes, checksum: 52412f4fa061c7a014b2d47694066964 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (91 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuksen innostavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinn\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610174376", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-17T11:20:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51636
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:38Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/02e4ebce-6df8-4d43-af4c-77e9dcbb9ea6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201610174376.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sonninen, Veera Kosola, Kaisa Pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta pedagoginen hyvinvointi opetuksen innostavuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus viestintä hyvinvointi ilmapiiri opetusmenetelmät
title Pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta
title_full Pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta
title_fullStr Pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta Pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta
title_full_unstemmed Pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta Pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta
title_short Pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta
title_sort pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta
title_txtP Pedagoginen hyvinvointi opettajan vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta
topic pedagoginen hyvinvointi opetuksen innostavuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus viestintä hyvinvointi ilmapiiri opetusmenetelmät
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi ilmapiiri opetuksen innostavuus opetusmenetelmät pedagoginen hyvinvointi viestintä vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51636 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610174376
work_keys_str_mv AT sonninenveera pedagoginenhyvinvointiopettajanvuorovaikutuksenjaviestinnännäkökulmasta