En studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska

Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa yläkouluikäisten oppilaiden oppimisstrategioiden käyttöä B1-ruotsin opiskelussa. Tutkimukseen osallistui 68 B1-ryhmälästä 7. ja 9. vuosikurssilta. Lisäksi vertailussa oli mukana yksi A-ruotsin ryhmä 9. vuosikurssilta, joka käsitti 14 oppilasta. Tutkimuksen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kalpio, Iida
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51518
_version_ 1826225699675963392
author Kalpio, Iida
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kalpio, Iida Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kalpio, Iida Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kalpio, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa yläkouluikäisten oppilaiden oppimisstrategioiden käyttöä B1-ruotsin opiskelussa. Tutkimukseen osallistui 68 B1-ryhmälästä 7. ja 9. vuosikurssilta. Lisäksi vertailussa oli mukana yksi A-ruotsin ryhmä 9. vuosikurssilta, joka käsitti 14 oppilasta. Tutkimuksen materiaali kerättiin internetkyselyn avulla keväällä 2016. Analyysissa tarkasteltiin oppimisstrategioiden käyttöä yläkoulussa yleisellä tasolla sekä vertailtiin niiden käyttöä eri ikäryhmien ja sukupuolten välillä. Lisäksi tutkittiin, kokivatko oppilaat saaneensa tarpeeksi tietoa oppimisstrategioista koulussa. Tutkimustulosten perusteella, kohderyhmässä käytettiin oppimisstrategioita laajasti. Strategiat, jotka olivat konkreettisesti sidoksissa kielen työstämiseen (suorat oppimisstrategiat), olivat suositumpia kuin strategiat, joilla ei ollut suoraa yhteyttä kielen opiskeluun (epäsuorat oppimisstrategiat). Lisäksi kävi ilmi, että tytöt käyttävät strategioita aktiivisemmin kuin pojat. Oppimisvuodet vaikuttivat myös strategioiden käyttöön ja tulokset osoittivat, että vanhemmat oppilaat käyttävät strategioita tietoisemmin suhteessa nuorempiin oppilaisiin. Nämä tulokset tukevat myös aiempia oppimisstrategiatutkimuksia. Tulosten perusteella oppilaat kokivat pääsääntöisesti myös saaneensa tarpeeksi tietoa oppimisstrategioiden käytöstä koulussa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ylikiiskil\u00e4, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalpio, Iida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-10-04T09:08:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-10-04T09:08:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1575526", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51518", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa yl\u00e4kouluik\u00e4isten oppilaiden oppimisstrategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 B1-ruotsin opiskelussa. Tutkimukseen osallistui 68 B1-ryhm\u00e4l\u00e4st\u00e4 7. ja 9. vuosikurssilta. Lis\u00e4ksi vertailussa oli mukana yksi A-ruotsin ryhm\u00e4 9. vuosikurssilta, joka k\u00e4sitti 14 oppilasta. \n\nTutkimuksen materiaali ker\u00e4ttiin internetkyselyn avulla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016. Analyysissa tarkasteltiin oppimisstrategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 yl\u00e4koulussa yleisell\u00e4 tasolla sek\u00e4 vertailtiin niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 eri ik\u00e4ryhmien ja sukupuolten v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkittiin, kokivatko oppilaat saaneensa tarpeeksi tietoa oppimisstrategioista koulussa.\n\nTutkimustulosten perusteella, kohderyhm\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytettiin oppimisstrategioita laajasti. Strategiat, jotka olivat konkreettisesti sidoksissa kielen ty\u00f6st\u00e4miseen (suorat oppimisstrategiat), olivat suositumpia kuin strategiat, joilla ei ollut suoraa yhteytt\u00e4 kielen opiskeluun (ep\u00e4suorat oppimisstrategiat). Lis\u00e4ksi k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 tyt\u00f6t k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t strategioita aktiivisemmin kuin pojat. Oppimisvuodet vaikuttivat my\u00f6s strategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja tulokset osoittivat, ett\u00e4 vanhemmat oppilaat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t strategioita tietoisemmin suhteessa nuorempiin oppilaisiin. N\u00e4m\u00e4 tulokset tukevat my\u00f6s aiempia oppimisstrategiatutkimuksia. Tulosten perusteella oppilaat kokivat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti my\u00f6s saaneensa tarpeeksi tietoa oppimisstrategioiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 koulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iida Kalpio (iimakalp) on 2016-10-04 09:08:16.535673. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-10-04T09:08:16Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610044264.pdf: 1116060 bytes, checksum: 0f30c27f3d571c3621b4abe57f1668d9 (MD5)\nlicense.html: 4814 bytes, checksum: b41b817b16512bebc3866d681e95608b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-10-04T09:08:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201610044264.pdf: 1116060 bytes, checksum: 0f30c27f3d571c3621b4abe57f1668d9 (MD5)\nlicense.html: 4814 bytes, checksum: b41b817b16512bebc3866d681e95608b (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inl\u00e4rningsstilar", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "h\u00f6gstadieelever", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskinl\u00e4rning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "enk\u00e4tunders\u00f6kning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "En studie av h\u00f6gstadieelevers inl\u00e4rningsstrategier i svenska", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201610044264", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-10-04T09:08:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4aste", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielten opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51518
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/02debaaf-8166-4e86-8781-79c2ba3f0406\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201610044264.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kalpio, Iida En studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska inlärningsstilar högstadieelever svenskinlärning enkätundersökning Ruotsin kieli Swedish Kyselytutkimus 306 oppimistyylit yläaste oppilaat kielten opettajat ruotsin kieli
title En studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska
title_full En studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska
title_fullStr En studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska En studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska
title_full_unstemmed En studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska En studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska
title_short En studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska
title_sort en studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska
title_txtP En studie av högstadieelevers inlärningsstrategier i svenska
topic inlärningsstilar högstadieelever svenskinlärning enkätundersökning Ruotsin kieli Swedish Kyselytutkimus 306 oppimistyylit yläaste oppilaat kielten opettajat ruotsin kieli
topic_facet 306 Kyselytutkimus Ruotsin kieli Swedish enkätundersökning högstadieelever inlärningsstilar kielten opettajat oppilaat oppimistyylit ruotsin kieli svenskinlärning yläaste
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51518 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201610044264
work_keys_str_mv AT kalpioiida enstudieavhögstadieeleversinlärningsstrategierisvenska