Jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla

Tässä kandidaatintutkielmassani tutkin jazzin ja improvisaation opetusta yläkoulussa ja lukiossa. Jazz on sekä koulumaailmassa että suomalaisten mielissä melko tuntematon musiikkityyli, vaikka sen merkitys populaarimusiikin historiassa on merkittävä. Väitän, että mahdollisuudet jazzin hyödyntämiseks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Honkavuori, Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51464
_version_ 1826225808253911040
author Honkavuori, Reetta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Honkavuori, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Honkavuori, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Honkavuori, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassani tutkin jazzin ja improvisaation opetusta yläkoulussa ja lukiossa. Jazz on sekä koulumaailmassa että suomalaisten mielissä melko tuntematon musiikkityyli, vaikka sen merkitys populaarimusiikin historiassa on merkittävä. Väitän, että mahdollisuudet jazzin hyödyntämiseksi esimerkiksi improvisaatiossa ovat suuremmat, kuin mitä yleisesti luullaan. Näistä syistä valitsin tutkimuskohteeksi juuri jazzin. Uudet opetussuunnitelmat (POPS 2014 ja LOPS 2015) ovat juuri tulossa käyttöön. Näissä opetussuunnitelmissa toiminnallinen oppiminen ja luovuus korostuvat aiempia opetussuunnitelmia enemmän, joten olen kiinnostunut siitä, miten siihen voisi reagoida jazzin avulla. Tarkoitukseni oli tehdä työelämässä oleville musiikinopettajille kohdennettu kyselytutkimus heidän kokemuksestaan jazzin ja improvisaation opetuksesta ja lähetin keväällä 2016 kyselyn viidelle musiikinopettajalle. Vastausten vähäisyyden vuoksi jouduin kuitenkin luopumaan ajatuksesta. Kandidaatintutkielmani koostuu yleiskatsauksesta jazzin historiaan, aiemmista tutkimuksista jazzin ja improvisaation opettamisesta sekä opetussuunnitelmien ja oppikirjojen tarkastelusta. Koska kandidaatintutkielma laajuus on rajallinen, tämä on vain pieni katsaus aiheeseen, josta on hyvä mahdollisuus jatkaa kohti pro gradu - tutkielmaa. Tutkimani aineiston pohjalta käy ilmi, että jazzin opettamiselle on hyvät perusteet, mutta opettajille suunnattua aineistoa vähän. Se ei vaadi kuitenkaan opettajalta niin paljoa kuin voisi luulla. Jazzin ja improvisaation opettaminen vaatii huolellista ohjeistusta ja heittäytymistä. Tässä tutkielmassa tulee esiin muutamia vinkkejä, jotka ovat hyvin käyttökelpoisia jazzin ja improvisaation opetuksessa.
first_indexed 2016-09-26T20:21:56Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkavuori, Reetta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-26T14:52:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-26T14:52:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51464", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassani tutkin jazzin ja improvisaation opetusta yl\u00e4koulussa ja lukiossa. Jazz on sek\u00e4 koulumaailmassa ett\u00e4 suomalaisten mieliss\u00e4 melko tuntematon musiikkityyli, vaikka sen merkitys populaarimusiikin historiassa on merkitt\u00e4v\u00e4. V\u00e4it\u00e4n, ett\u00e4 mahdollisuudet jazzin hy\u00f6dynt\u00e4miseksi esimerkiksi improvisaatiossa ovat suuremmat, kuin mit\u00e4 yleisesti luullaan. N\u00e4ist\u00e4 syist\u00e4 valitsin tutkimuskohteeksi juuri jazzin.\nUudet opetussuunnitelmat (POPS 2014 ja LOPS 2015) ovat juuri tulossa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. N\u00e4iss\u00e4 opetussuunnitelmissa toiminnallinen oppiminen ja luovuus korostuvat aiempia opetussuunnitelmia enemm\u00e4n, joten olen kiinnostunut siit\u00e4, miten siihen voisi reagoida jazzin avulla. Tarkoitukseni oli tehd\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 oleville musiikinopettajille kohdennettu kyselytutkimus heid\u00e4n kokemuksestaan jazzin ja improvisaation opetuksesta ja l\u00e4hetin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016 kyselyn viidelle musiikinopettajalle. Vastausten v\u00e4h\u00e4isyyden vuoksi jouduin kuitenkin luopumaan ajatuksesta.\nKandidaatintutkielmani koostuu yleiskatsauksesta jazzin historiaan, aiemmista tutkimuksista jazzin ja improvisaation opettamisesta sek\u00e4 opetussuunnitelmien ja oppikirjojen tarkastelusta. Koska kandidaatintutkielma laajuus on rajallinen, t\u00e4m\u00e4 on vain pieni katsaus aiheeseen, josta on hyv\u00e4 mahdollisuus jatkaa kohti pro gradu - tutkielmaa.\nTutkimani aineiston pohjalta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 jazzin opettamiselle on hyv\u00e4t perusteet, mutta opettajille suunnattua aineistoa v\u00e4h\u00e4n. Se ei vaadi kuitenkaan opettajalta niin paljoa kuin voisi luulla. Jazzin ja improvisaation opettaminen vaatii huolellista ohjeistusta ja heitt\u00e4ytymist\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tulee esiin muutamia vinkkej\u00e4, jotka ovat hyvin k\u00e4ytt\u00f6kelpoisia jazzin ja improvisaation opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Reetta Honkavuori (rekahonk) on 2016-09-26 14:52:59.079257. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-26T14:52:59Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609264211.pdf: 255018 bytes, checksum: 641fd20cf844ebb90e44405f47a995d1 (MD5)\nlicense.html: 4811 bytes, checksum: b30ac0b814513ca9ed4c1b72b7c945de (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-26T14:52:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609264211.pdf: 255018 bytes, checksum: 641fd20cf844ebb90e44405f47a995d1 (MD5)\nlicense.html: 4811 bytes, checksum: b30ac0b814513ca9ed4c1b72b7c945de (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jazz", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "improvisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jazz ja improvisaatio yl\u00e4koulun ja lukion musiikintunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609264211", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-26T14:53:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51464
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:48Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/da12dbec-3bcc-4bda-99e9-96f0e1c10c5f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201609264211.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkavuori, Reetta Jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla jazz improvisaatio musiikinopetus opetussuunnitelmat Music Education Musiikkikasvatus
title Jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla
title_full Jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla
title_fullStr Jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla Jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla
title_full_unstemmed Jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla Jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla
title_short Jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla
title_sort jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla
title_txtP Jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla
topic jazz improvisaatio musiikinopetus opetussuunnitelmat Music Education Musiikkikasvatus
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus improvisaatio jazz musiikinopetus opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51464 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609264211
work_keys_str_mv AT honkavuorireetta jazzjaimprovisaatioyläkoulunjalukionmusiikintunneilla