Brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla

Tässä tutkielmassa tarkasteltiin brändejä, brändikokemusta, tietoturvaa ja tieto-turvapalveluita. Tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, mikä oli brändien ja brändikokemuksen vaikutus, kun tarkasteltiin tietoturvapalve-luiden markkinaympäristöä. Tämän tutkielman muodostamiseksi p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tervonen, Markus
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51443
_version_ 1826225814857842688
author Tervonen, Markus
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tervonen, Markus Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tervonen, Markus Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tervonen, Markus
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkasteltiin brändejä, brändikokemusta, tietoturvaa ja tieto-turvapalveluita. Tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, mikä oli brändien ja brändikokemuksen vaikutus, kun tarkasteltiin tietoturvapalve-luiden markkinaympäristöä. Tämän tutkielman muodostamiseksi pyrittiin löy-tämään tieteellistä kirjallisuutta, joka käsitteli tietoturvapalveluiden brändejä ja näistä muodostuvaa brändikokemusta. Vastaavaa aineistoa löytyi vähän, mutta joitain vaikutuksia saatiin kuitenkin selvitettyä. Kirjallisuuskatsauksen myötä selvisi, että ihmisten yleinen tietämys tieto-turvasta on hyvin vähäistä. Seurauksena ihmiset valitsevat useimmiten tieto-turvapalveluita, jotka omaavat vahvan brändin ja/tai kalliin hinnan, koska tä-män uskotaan heijastavan sen tarjoaman tietoturvan laatua. Tästä johtuen voi tapahtua haitallista valikoitumista, sillä vahvan brändin ja/tai kalliin hinnan omaavat tietoturvapalvelut eivät aina tarjoa parasta mahdollista tietoturvaa. Tutkielmasta kävi myös ilmi, että ihmisten suhtautuminen tietoturvaan on negatiivista. Monissa yrityksissä työntekijät ajattelevat tietoturvan harjoittami-sen kuuluvan vain IT-henkilöiden vastuulle. Työntekijät näkevät tietoturvan hidastavan omien työtehtäviensä suorittamista. Tämän johdosta tietoturvan imagoa pyritään parantamaan ehostamalla sen brändäämistä. Kirjallisuuskatsausta tehdessä ei löytynyt aineistoa, joka olisi käsitellyt tie-toturvapalvelun ja ihmisen vuorovaikutuksesta tapahtuvaa brändikokemusta. Tutkimalla tarkemmin brändikokemusta, jonka ihminen kokee ollessaan vuo-rovaikutuksessa tietoturvapalvelun kanssa ja selvittämällä, mitkä ärsykkeet vaikuttavat brändikokemukseen, voitaisiin parantaa tietoturvapalveluiden laa-tua entisestään. Tietoturvapalveluista voitaisiin mahdollisesti tehdä aktiivisem-pia käyttäjän välisen vuorovaikutuksen suhteen. Tämän myötä käyttäjät voisi-vat oppia enemmän tietoturvasta, mikä johtaisi parempaan ymmärrykseen myös tietoturvariskeistä. Kaikki nämä asiat voisivat edesauttaa nostamaan tie-toturvan tasoa niin yksittäisten henkilöiden, kuin myös yritysten osalta. The purpose of this paper is to find out how brands and brand experiences in-fluence information security services in their market environment. In order to do that the goal was to find empirical studies or scientific articles which talk about information security services and how brands and brand experiences are perceived and influence in those services. During this search process it was dis-covered that such information sources were pretty scarce. Nevertheless some pointers were found considering brands and brand experiences and how they affect information security services. It was discovered that general knowledge, when it comes to information security, is low. This results in people selecting over information security ser-vices which have a strong brand and/or a high price tag. They believe that the stronger the brand and higher the price the better the quality of the information security service is. This can be disadvantageous for the consumers because the expensive and strong brand information security services do not always pro-vide the best security. People also have a negative image of information security in general. In many companies the employees often see information security as something that only concerns the IT-personnel. They do not see it as part of their own re-sponsibility and often describe it as a hindrance to their own work. Therefore information security providers are trying to improve the image of information security through branding processes. While making this paper the conclusion was made that empirical studies or scientific articles considering information security services’ brand experienc-es have not been studied very widely. This is because such studies or articles were not actually found during the information search process for this paper. Nevertheless I think that it would be beneficial for the future to study this field extensively. In order to make people understand information security bet-ter and change their image about information security in general it would be a good idea to figure out what kind of brand experiences they have while being in interaction with information security services. Also, more interactive infor-mation security services could help educate people about information security risks and at the same time offer protection against such threats.
first_indexed 2016-09-22T20:09:05Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jokinen, Jussi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Per\u00e4l\u00e4 Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tervonen, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-09-22T15:33:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-09-22T15:33:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51443", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin br\u00e4ndej\u00e4, br\u00e4ndikokemusta, tietoturvaa ja tieto-turvapalveluita. Tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla selvitt\u00e4\u00e4, mik\u00e4 oli br\u00e4ndien ja br\u00e4ndikokemuksen vaikutus, kun tarkasteltiin tietoturvapalve-luiden markkinaymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkielman muodostamiseksi pyrittiin l\u00f6y-t\u00e4m\u00e4\u00e4n tieteellist\u00e4 kirjallisuutta, joka k\u00e4sitteli tietoturvapalveluiden br\u00e4ndej\u00e4 ja n\u00e4ist\u00e4 muodostuvaa br\u00e4ndikokemusta. Vastaavaa aineistoa l\u00f6ytyi v\u00e4h\u00e4n, mutta joitain vaikutuksia saatiin kuitenkin selvitetty\u00e4.\nKirjallisuuskatsauksen my\u00f6t\u00e4 selvisi, ett\u00e4 ihmisten yleinen tiet\u00e4mys tieto-turvasta on hyvin v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Seurauksena ihmiset valitsevat useimmiten tieto-turvapalveluita, jotka omaavat vahvan br\u00e4ndin ja/tai kalliin hinnan, koska t\u00e4-m\u00e4n uskotaan heijastavan sen tarjoaman tietoturvan laatua. T\u00e4st\u00e4 johtuen voi tapahtua haitallista valikoitumista, sill\u00e4 vahvan br\u00e4ndin ja/tai kalliin hinnan omaavat tietoturvapalvelut eiv\u00e4t aina tarjoa parasta mahdollista tietoturvaa.\nTutkielmasta k\u00e4vi my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 ihmisten suhtautuminen tietoturvaan on negatiivista. Monissa yrityksiss\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4t ajattelevat tietoturvan harjoittami-sen kuuluvan vain IT-henkil\u00f6iden vastuulle. Ty\u00f6ntekij\u00e4t n\u00e4kev\u00e4t tietoturvan hidastavan omien ty\u00f6teht\u00e4viens\u00e4 suorittamista. T\u00e4m\u00e4n johdosta tietoturvan imagoa pyrit\u00e4\u00e4n parantamaan ehostamalla sen br\u00e4nd\u00e4\u00e4mist\u00e4.\nKirjallisuuskatsausta tehdess\u00e4 ei l\u00f6ytynyt aineistoa, joka olisi k\u00e4sitellyt tie-toturvapalvelun ja ihmisen vuorovaikutuksesta tapahtuvaa br\u00e4ndikokemusta. Tutkimalla tarkemmin br\u00e4ndikokemusta, jonka ihminen kokee ollessaan vuo-rovaikutuksessa tietoturvapalvelun kanssa ja selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, mitk\u00e4 \u00e4rsykkeet vaikuttavat br\u00e4ndikokemukseen, voitaisiin parantaa tietoturvapalveluiden laa-tua entisest\u00e4\u00e4n. Tietoturvapalveluista voitaisiin mahdollisesti tehd\u00e4 aktiivisem-pia k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n v\u00e4lisen vuorovaikutuksen suhteen. T\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t voisi-vat oppia enemm\u00e4n tietoturvasta, mik\u00e4 johtaisi parempaan ymm\u00e4rrykseen my\u00f6s tietoturvariskeist\u00e4. Kaikki n\u00e4m\u00e4 asiat voisivat edesauttaa nostamaan tie-toturvan tasoa niin yksitt\u00e4isten henkil\u00f6iden, kuin my\u00f6s yritysten osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this paper is to find out how brands and brand experiences in-fluence information security services in their market environment. In order to do that the goal was to find empirical studies or scientific articles which talk about information security services and how brands and brand experiences are perceived and influence in those services. During this search process it was dis-covered that such information sources were pretty scarce. Nevertheless some pointers were found considering brands and brand experiences and how they affect information security services.\nIt was discovered that general knowledge, when it comes to information security, is low. This results in people selecting over information security ser-vices which have a strong brand and/or a high price tag. They believe that the stronger the brand and higher the price the better the quality of the information security service is. This can be disadvantageous for the consumers because the expensive and strong brand information security services do not always pro-vide the best security.\nPeople also have a negative image of information security in general. In many companies the employees often see information security as something that only concerns the IT-personnel. They do not see it as part of their own re-sponsibility and often describe it as a hindrance to their own work. Therefore information security providers are trying to improve the image of information security through branding processes.\nWhile making this paper the conclusion was made that empirical studies or scientific articles considering information security services\u2019 brand experienc-es have not been studied very widely. This is because such studies or articles were not actually found during the information search process for this paper.\nNevertheless I think that it would be beneficial for the future to study this field extensively. In order to make people understand information security bet-ter and change their image about information security in general it would be a good idea to figure out what kind of brand experiences they have while being in interaction with information security services. Also, more interactive infor-mation security services could help educate people about information security risks and at the same time offer protection against such threats.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Markus Tervonen (mamaemte) on 2016-09-22 15:33:26.511837. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-09-22T15:33:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609224194.pdf: 318590 bytes, checksum: 2c0ea22c413f168c89f9bc1fb8024124 (MD5)\nlicense.html: 1113 bytes, checksum: 84198e9e720866826cc763eb0be34b5a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-09-22T15:33:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201609224194.pdf: 318590 bytes, checksum: 2c0ea22c413f168c89f9bc1fb8024124 (MD5)\nlicense.html: 1113 bytes, checksum: 84198e9e720866826cc763eb0be34b5a (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Tietoturva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Br\u00e4ndien ja br\u00e4ndikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201609224194", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-09-22T15:33:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_51443
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tervonen, Markus Brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla Tietoturva brändi kokemus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla
title_full Brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla
title_fullStr Brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla Brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla
title_full_unstemmed Brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla Brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla
title_short Brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla
title_sort brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla
title_txtP Brändien ja brändikokemuksen vaikutus tietoturvapalveluiden saralla
topic Tietoturva brändi kokemus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Tietoturva brändi kokemus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51443 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201609224194
work_keys_str_mv AT tervonenmarkus brändienjabrändikokemuksenvaikutustietoturvapalveluidensaralla