Skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland en fallstudie

Tämän tutkielman tarkoitus oli tutkia ruotsi äidinkielenä opetusta lukion pakollisilla kursseilla Suomessa kirjallisten ja suullisten taitojen näkökulmista. Tarkoituksenani oli selvittää, mitä opettajat painottavat opetuksessa, millaisia tehtäviä, työskentelymenetelmiä ja työskentelytapoja he käyttä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Reenilä, Karla
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50709
_version_ 1826225800492351488
author Reenilä, Karla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Reenilä, Karla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Reenilä, Karla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Reenilä, Karla
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoitus oli tutkia ruotsi äidinkielenä opetusta lukion pakollisilla kursseilla Suomessa kirjallisten ja suullisten taitojen näkökulmista. Tarkoituksenani oli selvittää, mitä opettajat painottavat opetuksessa, millaisia tehtäviä, työskentelymenetelmiä ja työskentelytapoja he käyttävät. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kahdelle opettajalle ruotsinkieliseen lukioon Suomessa. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Kyselyyn vastanneet opettajat pitivät tärkeimpänä kielen mukauttamista tekstityyppiin. He painottivat taitoa osata kirjoittaa erilaisia tekstejä. Opettajat käyttävät kirjallisten taitojen opetuksessa referaatteja, arvosteluja, mielipidekirjoituksia, erilaisia analyysejä, luovaa kirjoittamista ja tietokoneavusteista kirjoittamista. Työskentelymenetelminä kirjallisten taitojen opetuksessa he käyttävät itsenäistä työskentelyä ja projektityöskentelyä. Työskentelytapoina molempien opettajien kursseilla on parityöskentely ja ryhmätyöskentely luokassa. Suullisten taitojen opetuksessa opettajat pitävät tärkeimpänä esitelmiä, argumentointia ja puheen sovittamista vastaanottajiin. Opettajat painottivat suullisten taitojen opetuksessa puhumisen taitoa. Suullisen taidon tehtävinä opettajat käyttävät esitelmiä ohjatuista aiheista, puheita, pari- ja ryhmäkeskusteluja sekä väittelyjä.
first_indexed 2016-07-05T20:17:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kolu, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Reenil\u00e4, Karla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-07-04T22:07:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-07-04T22:07:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50709", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus oli tutkia ruotsi \u00e4idinkielen\u00e4 opetusta lukion pakollisilla kursseilla Suomessa kirjallisten ja suullisten taitojen n\u00e4k\u00f6kulmista. Tarkoituksenani oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 opettajat painottavat opetuksessa, millaisia teht\u00e4vi\u00e4, ty\u00f6skentelymenetelmi\u00e4 ja ty\u00f6skentelytapoja he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, joka l\u00e4hetettiin kahdelle opettajalle ruotsinkieliseen lukioon Suomessa. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Kyselyyn vastanneet opettajat pitiv\u00e4t t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 kielen mukauttamista tekstityyppiin. He painottivat taitoa osata kirjoittaa erilaisia tekstej\u00e4. Opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kirjallisten taitojen opetuksessa referaatteja, arvosteluja, mielipidekirjoituksia, erilaisia analyysej\u00e4, luovaa kirjoittamista ja tietokoneavusteista kirjoittamista. Ty\u00f6skentelymenetelmin\u00e4 kirjallisten taitojen opetuksessa he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t itsen\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6skentely\u00e4 ja projektity\u00f6skentely\u00e4. Ty\u00f6skentelytapoina molempien opettajien kursseilla on parity\u00f6skentely ja ryhm\u00e4ty\u00f6skentely luokassa. Suullisten taitojen opetuksessa opettajat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 esitelmi\u00e4, argumentointia ja puheen sovittamista vastaanottajiin. Opettajat painottivat suullisten taitojen opetuksessa puhumisen taitoa. Suullisen taidon teht\u00e4vin\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t esitelmi\u00e4 ohjatuista aiheista, puheita, pari- ja ryhm\u00e4keskusteluja sek\u00e4 v\u00e4ittelyj\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Karla Reenil\u00e4 (kahejare) on 2016-07-04 22:07:13.564208. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-07-04T22:07:13Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201607053469.doc: 120320 bytes, checksum: 33c2c07b292c77f78e9cdab8d236edfd (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 84cdda6e2e6ec6cb7789bcf5a872be41 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-07-04T22:07:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201607053469.doc: 120320 bytes, checksum: 33c2c07b292c77f78e9cdab8d236edfd (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 84cdda6e2e6ec6cb7789bcf5a872be41 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "modersm\u00e5l", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "modersm\u00e5lsundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska som modersm\u00e5l", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "det finska gymnasiet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Skriftliga och muntliga f\u00e4rdigheter i undervisning av svenska som modersm\u00e5l vid gymnasiet i Finland : en fallstudie", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201607053469", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-07-04T22:07:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50709
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:12Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8bd5e581-8423-488d-a3f3-f642f2bd67f0\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201607053469.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Reenilä, Karla Skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland : en fallstudie modersmål modersmålsundervisning svenska som modersmål det finska gymnasiet Swedish Ruotsin kieli
title Skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland : en fallstudie
title_full Skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland : en fallstudie
title_fullStr Skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland : en fallstudie Skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland : en fallstudie
title_full_unstemmed Skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland : en fallstudie Skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland : en fallstudie
title_short Skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland
title_sort skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i finland en fallstudie
title_sub en fallstudie
title_txtP Skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland : en fallstudie
topic modersmål modersmålsundervisning svenska som modersmål det finska gymnasiet Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish det finska gymnasiet modersmål modersmålsundervisning svenska som modersmål
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50709 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201607053469
work_keys_str_mv AT reeniläkarla skriftligaochmuntligafärdigheteriundervisningavsvenskasommodersmålvidgymnasietifinl