Yhteenveto: | Tämän tutkielman tarkoitus oli tutkia ruotsi äidinkielenä opetusta lukion pakollisilla kursseilla Suomessa kirjallisten ja suullisten taitojen näkökulmista. Tarkoituksenani oli selvittää, mitä opettajat painottavat opetuksessa, millaisia tehtäviä, työskentelymenetelmiä ja työskentelytapoja he käyttävät. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kahdelle opettajalle ruotsinkieliseen lukioon Suomessa. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Kyselyyn vastanneet opettajat pitivät tärkeimpänä kielen mukauttamista tekstityyppiin. He painottivat taitoa osata kirjoittaa erilaisia tekstejä. Opettajat käyttävät kirjallisten taitojen opetuksessa referaatteja, arvosteluja, mielipidekirjoituksia, erilaisia analyysejä, luovaa kirjoittamista ja tietokoneavusteista kirjoittamista. Työskentelymenetelminä kirjallisten taitojen opetuksessa he käyttävät itsenäistä työskentelyä ja projektityöskentelyä. Työskentelytapoina molempien opettajien kursseilla on parityöskentely ja ryhmätyöskentely luokassa. Suullisten taitojen opetuksessa opettajat pitävät tärkeimpänä esitelmiä, argumentointia ja puheen sovittamista vastaanottajiin. Opettajat painottivat suullisten taitojen opetuksessa puhumisen taitoa. Suullisen taidon tehtävinä opettajat käyttävät esitelmiä ohjatuista aiheista, puheita, pari- ja ryhmäkeskusteluja sekä väittelyjä.
|