Konsultoivien erityislastentarhanopettajien tarjoama sosiaalinen tuki lastentarhanopettajille

Tämä erityispedagogiikan pro gradu-tutkielma keskittyi lastentarhanopettajien ja konsultoivien erityislastentarhanopettajien (kelto) yhteistyöhön sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin lastentarhanopettajien kokemuksia keltoilta saatavasta sosiaalisesta tuesta, tuen tarjoamises...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sillanpää, Jenna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50539
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä erityispedagogiikan pro gradu-tutkielma keskittyi lastentarhanopettajien ja konsultoivien erityislastentarhanopettajien (kelto) yhteistyöhön sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin lastentarhanopettajien kokemuksia keltoilta saatavasta sosiaalisesta tuesta, tuen tarjoamisesta sekä tuen merkityksestä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää lastentarhanopettajaa, joilla oli kokemusta yhteistyöstä keltojen kanssa. Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina vuoden 2015 marras- ja joulukuussa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Lastentarhanopettajien saamaan sosiaaliseen tukeen sisältyi tiedollista, vä- lineellistä, emotionaalista ja arviointiin liittyvää tukea. Lastentarhanopettajat kokivat tuen tarjoamisen haasteiden liittyvän tuen saamiseen, tuen sisältöön ja keltojen toimintatapoihin, joihin he toivoivat muutoksia. Sosiaalisen tuen merkitys lastentarhanopettajien työlle oli ilmeinen. Kelton tuella oli lastentarhanopettajille sekä henkilökohtaisia että työhön liittyviä merkityksiä. Tutkimus osoitti erityisesti tiedollisen tuen, mutta myös välineellisen ja arviointiin liittyvän tuen tarpeellisuuden. Huomiota tulee kiinnittää yhteistyö- käytänteiden muuttamiseen ja ammattilaisten vastuualueiden määrittelyyn. Kun keltojen toimintatavat vastaavat paremmin ryhmien tarpeeseen, lastentarhanopettajat saavat paremman hyödyn keltojen tarjoamasta sosiaalisesta tuesta.