Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori rehtorit osana tehostetun tuen prosessia

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin rehtorit ovat osallisena tehostetun tuen prosessissa. Rehtoreilta kysyttiin olivatko he osallistuneet pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, eroavatko ala-, ylä- ja yhtenäiskoulujen reht...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Luttinen, Vilho
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50488
_version_ 1826225743023046656
author Luttinen, Vilho
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Luttinen, Vilho Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Luttinen, Vilho Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Luttinen, Vilho
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin rehtorit ovat osallisena tehostetun tuen prosessissa. Rehtoreilta kysyttiin olivatko he osallistuneet pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, eroavatko ala-, ylä- ja yhtenäiskoulujen rehtoreiden näkemykset toisistaan vastuiden ja rehtorin oman osallistumisen näkökulmasta tehostetun tuen prosessissa. Vuonna 2012 kerätty tutkimusaineisto saatiin käyttöön Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamasta Jonna Pulkkisen ja Markku Jahnukaisen (2015) tutkimuksesta. Aineisto koostuu 335 rehtorin vastauksista 173 kunnasta. Tutkimuksen tutkimusmenetelmä on määrällinen. Aineisto on analysoitu käyttämällä parametrittomia analyysimenetelmiä. Suurin osa tutkimuksessa mukana olleista rehtoreista kertoivat osallistuneen oppilaan pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen. Päävastuukysymyksissä ja rehtorin omassa osallistumisessa pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen oli havaittavissa mielipide-eroja eri koulutyyppejä johtavien rehtoreiden välillä. Yläkoulun rehtoreiden mielestä päävastuu pedagogisen asiakirjan ja oppimissuunnitelman laatimisesta näyttäisi yleensä olevan erityisopettajalla, kun taas ala- ja yhtenäiskoulujen rehtorit pitävät sitä oppilaan oman luokan opettajalla. Rehtoreiden mielipiteissä omasta osallistumisesta näiden asiakirjojen laatimiseen on myös löydettävissä eroja. Verrattuna ylä- ja yhtenäiskoulujen rehtoreihin, alakoulun rehtoreista suurempi osa näyttäisi olevan sitä mieltä, että rehtori itse osallistuu aina näiden asiakirjojen laatimiseen. Tämä tutkimus osoittaa sen, että rehtorit ovat aktiivisena osana perusopetuksen uudistusprosessia. Rehtorin osallisuudella ja osallistumisella on keskeinen merkitys inklusiivisemman koulun rakentamisessa. Osallistumalla asiakirjojen laatimiseen ja tuen järjestämiseen, rehtori osoittaa omalta osaltaan sitoutumista perusopetusuudistuksen tavoitteisiin. Rehtoreiden osallistuminen kertoo myös heidän halustaan ymmärtää erityisopetuksen järjestämistä ja sen kehittämistarpeita omassa koulussaan. Ala-, ylä- ja yhtenäiskoulujen rehtoreiden mielipide-erot päävastuista sekä rehtorin omasta osallistumisesta tehostetun tuen prosessissa viestivät siitä, että uudistuksen koetaan koskettavan enemmän alakoulua ja siellä tapahtuvaa oppimisen tuen järjestämistä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luttinen, Vilho", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-20T12:14:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-20T12:14:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1545244", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50488", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin rehtorit ovat osallisena tehostetun tuen prosessissa. Rehtoreilta kysyttiin olivatko he osallistuneet pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s sit\u00e4, eroavatko ala-, yl\u00e4- ja yhten\u00e4iskoulujen rehtoreiden n\u00e4kemykset toisistaan vastuiden ja rehtorin oman osallistumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta tehostetun tuen prosessissa.\r\n\r\nVuonna 2012 ker\u00e4tty tutkimusaineisto saatiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n rahoittamasta Jonna Pulkkisen ja Markku Jahnukaisen (2015) tutkimuksesta. Aineisto koostuu 335 rehtorin vastauksista 173 kunnasta. Tutkimuksen tutkimusmenetelm\u00e4 on m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen. Aineisto on analysoitu k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 parametrittomia analyysimenetelmi\u00e4.\r\n\r\nSuurin osa tutkimuksessa mukana olleista rehtoreista kertoivat osallistuneen oppilaan pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen. P\u00e4\u00e4vastuukysymyksiss\u00e4 ja rehtorin omassa osallistumisessa pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen oli havaittavissa mielipide-eroja eri koulutyyppej\u00e4 johtavien rehtoreiden v\u00e4lill\u00e4. Yl\u00e4koulun rehtoreiden mielest\u00e4 p\u00e4\u00e4vastuu pedagogisen asiakirjan ja oppimissuunnitelman laatimisesta n\u00e4ytt\u00e4isi yleens\u00e4 olevan erityisopettajalla, kun taas ala- ja yhten\u00e4iskoulujen rehtorit pit\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 oppilaan oman luokan opettajalla. Rehtoreiden mielipiteiss\u00e4 omasta osallistumisesta n\u00e4iden asiakirjojen laatimiseen on my\u00f6s l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 eroja. Verrattuna yl\u00e4- ja yhten\u00e4iskoulujen rehtoreihin, alakoulun rehtoreista suurempi osa n\u00e4ytt\u00e4isi olevan sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 rehtori itse osallistuu aina n\u00e4iden asiakirjojen laatimiseen.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus osoittaa sen, ett\u00e4 rehtorit ovat aktiivisena osana perusopetuksen uudistusprosessia. Rehtorin osallisuudella ja osallistumisella on keskeinen merkitys inklusiivisemman koulun rakentamisessa. Osallistumalla\r\nasiakirjojen laatimiseen ja tuen j\u00e4rjest\u00e4miseen, rehtori osoittaa omalta osaltaan sitoutumista perusopetusuudistuksen tavoitteisiin. Rehtoreiden osallistuminen kertoo my\u00f6s heid\u00e4n halustaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 erityisopetuksen j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 ja sen kehitt\u00e4mistarpeita omassa koulussaan. Ala-, yl\u00e4- ja yhten\u00e4iskoulujen rehtoreiden mielipide-erot p\u00e4\u00e4vastuista sek\u00e4 rehtorin omasta osallistumisesta tehostetun tuen prosessissa viestiv\u00e4t siit\u00e4, ett\u00e4 uudistuksen koetaan koskettavan enemm\u00e4n alakoulua ja siell\u00e4 tapahtuvaa oppimisen tuen j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Vilho Luttinen (vianjolu) on 2016-06-20 12:14:44.634620. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-20T12:14:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606203244.pdf: 519036 bytes, checksum: ee553d403bede260e15d252c7eee6436 (MD5)\r\nlicense.html: 4846 bytes, checksum: 1c9b53870135f955190f4ca9c768d742 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-20T12:14:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606203244.pdf: 519036 bytes, checksum: ee553d403bede260e15d252c7eee6436 (MD5)\r\nlicense.html: 4846 bytes, checksum: 1c9b53870135f955190f4ca9c768d742 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (65 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportainen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tehostettu tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistuva rehtori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori : rehtorit osana tehostetun tuen prosessia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Rehtorit osana tehostetun tuen prosessia", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606203244", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-20T12:14:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50488
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3545cbb6-2173-40fe-9cee-0cfb5466b6c8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606203244.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luttinen, Vilho Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori : rehtorit osana tehostetun tuen prosessia inkluusio erityisopetus kolmiportainen tuki tehostettu tuki osallistuva rehtori Erityispedagogiikka Special Education 101 perusopetus rehtorit osallisuus
title Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori : rehtorit osana tehostetun tuen prosessia
title_alt Rehtorit osana tehostetun tuen prosessia
title_full Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori : rehtorit osana tehostetun tuen prosessia
title_fullStr Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori : rehtorit osana tehostetun tuen prosessia Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori : rehtorit osana tehostetun tuen prosessia
title_full_unstemmed Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori : rehtorit osana tehostetun tuen prosessia Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori : rehtorit osana tehostetun tuen prosessia
title_short Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori
title_sort perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori rehtorit osana tehostetun tuen prosessia
title_sub rehtorit osana tehostetun tuen prosessia
title_txtP Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori : rehtorit osana tehostetun tuen prosessia
topic inkluusio erityisopetus kolmiportainen tuki tehostettu tuki osallistuva rehtori Erityispedagogiikka Special Education 101 perusopetus rehtorit osallisuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus inkluusio kolmiportainen tuki osallistuva rehtori osallisuus perusopetus rehtorit tehostettu tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50488 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606203244
work_keys_str_mv AT luttinenvilho perusopetuslakiuudistusjaosallistuvarehtorirehtoritosanatehostetuntuenprosessia