Puolikkaat miehet, maalatut naiset sukupuolen ja ruumiillisuuden spektaakkelit performatiiveina Leena Parkkisen romaanissa Sinun jälkeesi, Max (2009)

Tutkielmani tarkastelee sukupuolen, ruumiillisuuden ja identiteetin teemoja Leena Parkkisen palkitussa romaanissa Sinun jälkeesi, Max (2009). Sinun jälkeesi, Max on tarina Isaacista ja Maxista, jotka syntyvät siamilaisina kaksosina 1800-luvun lopun Saksaan. Romaani vie lukijan sirkuksen ja kummajais...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tikkamäki, Mari
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50430
Description
Summary:Tutkielmani tarkastelee sukupuolen, ruumiillisuuden ja identiteetin teemoja Leena Parkkisen palkitussa romaanissa Sinun jälkeesi, Max (2009). Sinun jälkeesi, Max on tarina Isaacista ja Maxista, jotka syntyvät siamilaisina kaksosina 1800-luvun lopun Saksaan. Romaani vie lukijan sirkuksen ja kummajaisnäytösten ihmeitä ja illuusioita täynnä olevaan maailmaan. Teoreettisina lähtökohtinani toimivat Judith Butlerin sukupuolen performatiivisuusteoria sekä Stuart Hallin ajatukset Toisen spektaakkelista. Pyrin kytkemään tutkielman kirjallisuuden tutkimukseen ytimeen pohtimalla, millaisia erityisesti kirjallisuudelle ominaisia tapoja romaani hyödyntää Toiseuden ja identiteetin teemojen käsittelyssä. Kummajaishahmojen ruumiillisuus paitsi nostaa esiin kysymyksiä identiteetistä myös uhmaa binaarisia vastakkainasetteluja. Hypoteesini onkin, että kummajaishahmojen kautta ja rinnalla kuvattuna myös sukupuoli toistuu toisin ja paljastaa performatiivisen luonteensa.