Pedagogisten yhteyksien muodostus lukion mekaniikan oppitunneilla
Tämän Pro Gradu-tutkielman aiheena on pedagoginen yhteyksien muodostus lukion mekaniikan oppitunneilla. Pedagogisessa yhteyksien muodostuksessa on kyse opettajan ja oppilaiden tekemistä yhteyksien muodostuksista ideoiden ja asioiden välille luokkahuoneen vuorovaikutustilanteissa. Tutkielman alussa e...
Päätekijä: | |
---|---|
Muut tekijät: | , , , , , |
Aineistotyyppi: | Pro gradu |
Kieli: | fin |
Julkaistu: |
2016
|
Aiheet: | |
Linkit: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50326 |
Yhteenveto: | Tämän Pro Gradu-tutkielman aiheena on pedagoginen yhteyksien muodostus lukion mekaniikan oppitunneilla. Pedagogisessa yhteyksien muodostuksessa on kyse opettajan ja oppilaiden tekemistä yhteyksien muodostuksista ideoiden ja asioiden välille luokkahuoneen vuorovaikutustilanteissa. Tutkielman alussa esitellään ensin tarkemmin pedagogisen yhteyksien muodostuksen teoreettisen viitekehyksen ja siihen liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimuksessa analysoitiin kvalitatiivisena sisällönanalyysinä neljää videoitua lukion mekaniikan oppituntia. Opettajan ja oppilaiden dialogia ja toimia luokkahuoneessa analysoitiin tarkasti ja määritettiin oppitunneilla havaittavat pedagogiset yhteyksien muodostukset ja niiden ajankohdat oppituntien aikana.
Tutkimuksen keskeisin tulos on se, että tutkituilla oppitunneilla havaittiin paljon oppilaiden tekemiä yhteyksien muodostuksia sekä opettajan tekemiä yhteyksien muodostuksia tukevia toimia. Tutkielman perusteella pedagogista yhteyksien muodostusta tulisi tutkia lisää, jotta sen vaikutus oppimistuloksiin tarkentuisi.
|
---|