Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset

Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten turvapaikanhakijoiden opettajat kuvaavat ammatillisia identiteettejään. Identiteettiä tarkastellaan opettaja-opiskelijasuhteen, työn haasteiden ja kieleen liittyvien käsitysten näkökulmista. Lisäksi tutkitaan sitä, miten käytännön opetustyö heijastelee opettaja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Bogdanoff, Minna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Humanistinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Humanities, Opettajankoulutuslaitos, Kielten laitos, Department of Teacher Education, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50321
_version_ 1828193105815273472
author Bogdanoff, Minna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Kielten laitos Department of Teacher Education Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Bogdanoff, Minna Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Kielten laitos Department of Teacher Education Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Bogdanoff, Minna Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Kielten laitos Department of Teacher Education Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Bogdanoff, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten turvapaikanhakijoiden opettajat kuvaavat ammatillisia identiteettejään. Identiteettiä tarkastellaan opettaja-opiskelijasuhteen, työn haasteiden ja kieleen liittyvien käsitysten näkökulmista. Lisäksi tutkitaan sitä, miten käytännön opetustyö heijastelee opettajan kielikäsityksiä. Tutkimus on osa Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen Jag bor i Oravais -tutkimushanketta, jota rahoittaa Svenska kulturfonden. Tutkimus on otteeltaan laadullinen ja lähestymistavaltaan etnografinen. Siihen osallistui kahdeksan opettajaa, jotka työskentelivät eri-ikäisten turvapaikanhakijoiden opetuksen parissa Pohjanmaalla. Haastatteluista ja kenttäpäiväkirjoista koostuva aineisto kerättiin syksyllä 2015, ja se analysoitiin narratiivisesti. Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että osa opettajista omaksuu ystävän identiteetin, toiset samaistuvat kasvattajan rooliin ja osa pitää etäisyyttä opiskelijoihin. Myös opettajien kokemat haasteet sekä toimijuuden ja riittämättömyyden tunteet ovat keskeisiä identiteettiä muovaavia tekijöitä. Tuloksista selviää myös, että opettajien käsitykset kielestä sekä kielenoppimisesta ja -opettamisesta vaihtelevat funktionaalisuuden ja kielioppikeskeisyyden jatkumolla. Opettajien kielikäsitykset ja heidän käytänteensä eivät kuitenkaan täysin kohtaa. Tutkimus osoittaa, että niin aloittelevat kuin kokeneetkin turvapaikanhakijoiden opettajat tarvitsevat tukea ammatillisen identiteettinsä rakentamiseksi. Opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa tulee kiinnittää huomiota tietoisen identiteettityön mahdollisuuksiin ja hyvin perustellun ammatillisen identiteetin muotoutumiseen. Lisäksi työyhteisön kollegiaalinen yhteistyö ja opettajien oma toiminta ovat keskeisiä ammatillisen identiteetin rakentumisessa. I den här undersökningen utforskas hur lärare för asylsökande beskriver sina professionella identiteter. Identiteterna granskas ur följande synvinklar: relationen mellan lärare och studerande, utmaningarna i arbetet och språkuppfattningarna. Ytterligare undersöks hur lärarens språkuppfattningar syns i det praktiska undervisningsarbetet. Den här undersökningen är en del av projektet Jag bor i Oravais som genomförs av Centralen för tillämpad språkforskning och finansieras av Svenska kulturfonden. Undersökningen är kvalitativ och den utnyttjar det etnografiska betraktelsesättet. I undersökningen deltog åtta lärare som undervisade asylsökande av olika ålder i Österbotten. Intervjuerna och observationen utfördes på hösten 2015 och de analyserades med narrativ analys. Forskningsresultaten visar att några lärare tillägnar sig en identitet som vän, en del identifierar sig med en omtänksam uppfostrare och några vill ta avstånd från sina studerande. Identiteten formas ytterligare av de upplevda utmaningarna samt känslorna av kompetens och otillräcklighet. Resultaten visar också att lärarnas uppfattningar om språk, språkinlärning och språkundervisning varierar på skalan från funktionell till grammatisk inriktning. Dock motsvarar uppfattningarna och undervisningspraxis inte alltid varandra. Den här undersökningen bevisar att både nybörjare och erfarna lärare för asylsökande behöver stöd för att bygga sina professionella identiteter. Det ska vara möjligt att göra medvetet identitetsarbete i lärarutbildning och fortbildning. Dessutom spelar det kollegiala samarbetet i arbetsgemenskapet samt egen verksamhet essentiella roller när läraren bygger sin identitet.
first_indexed 2024-09-11T08:52:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Bogdanoff, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-15T07:15:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-15T07:15:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1544775", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50321", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, miten turvapaikanhakijoiden opettajat kuvaavat ammatillisia identiteettej\u00e4\u00e4n. Identiteetti\u00e4 tarkastellaan opettaja-opiskelijasuhteen, ty\u00f6n haasteiden ja kieleen liittyvien k\u00e4sitysten n\u00e4k\u00f6kulmista. Lis\u00e4ksi tutkitaan sit\u00e4, miten k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetusty\u00f6 heijastelee opettajan kielik\u00e4sityksi\u00e4. Tutkimus on osa Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen Jag bor i Oravais -tutkimushanketta, jota rahoittaa Svenska kulturfonden. Tutkimus on otteeltaan laadullinen ja l\u00e4hestymistavaltaan etnografinen. Siihen osallistui kahdeksan opettajaa, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t eri-ik\u00e4isten turvapaikanhakijoiden opetuksen parissa Pohjanmaalla. Haastatteluista ja kentt\u00e4p\u00e4iv\u00e4kirjoista koostuva aineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2015, ja se analysoitiin narratiivisesti. Tutkimuksen tuloksista ilmenee, ett\u00e4 osa opettajista omaksuu yst\u00e4v\u00e4n identiteetin, toiset samaistuvat kasvattajan rooliin ja osa pit\u00e4\u00e4 et\u00e4isyytt\u00e4 opiskelijoihin. My\u00f6s opettajien kokemat haasteet sek\u00e4 toimijuuden ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunteet ovat keskeisi\u00e4 identiteetti\u00e4 muovaavia tekij\u00f6it\u00e4. Tuloksista selvi\u00e4\u00e4 my\u00f6s, ett\u00e4 opettajien k\u00e4sitykset kielest\u00e4 sek\u00e4 kielenoppimisesta ja -opettamisesta vaihtelevat funktionaalisuuden ja kielioppikeskeisyyden jatkumolla. Opettajien kielik\u00e4sitykset ja heid\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nteens\u00e4 eiv\u00e4t kuitenkaan t\u00e4ysin kohtaa. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 niin aloittelevat kuin kokeneetkin turvapaikanhakijoiden opettajat tarvitsevat tukea ammatillisen identiteettins\u00e4 rakentamiseksi. Opettajien perus- ja t\u00e4ydennyskoulutuksessa tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota tietoisen identiteettity\u00f6n mahdollisuuksiin ja hyvin perustellun ammatillisen identiteetin muotoutumiseen. Lis\u00e4ksi ty\u00f6yhteis\u00f6n kollegiaalinen yhteisty\u00f6 ja opettajien oma toiminta ovat keskeisi\u00e4 ammatillisen identiteetin rakentumisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "I den h\u00e4r unders\u00f6kningen utforskas hur l\u00e4rare f\u00f6r asyls\u00f6kande beskriver sina professionella identiteter. Identiteterna granskas ur f\u00f6ljande synvinklar: relationen mellan l\u00e4rare och studerande, utmaningarna i arbetet och spr\u00e5kuppfattningarna. Ytterligare unders\u00f6ks hur l\u00e4rarens spr\u00e5kuppfattningar syns i det praktiska undervisningsarbetet. Den h\u00e4r unders\u00f6kningen \u00e4r en del av projektet Jag bor i Oravais som genomf\u00f6rs av Centralen f\u00f6r till\u00e4mpad spr\u00e5kforskning och finansieras av Svenska kulturfonden. Unders\u00f6kningen \u00e4r kvalitativ och den utnyttjar det etnografiska betraktelses\u00e4ttet. I unders\u00f6kningen deltog \u00e5tta l\u00e4rare som undervisade asyls\u00f6kande av olika \u00e5lder i \u00d6sterbotten. Intervjuerna och observationen utf\u00f6rdes p\u00e5 h\u00f6sten 2015 och de analyserades med narrativ analys. Forskningsresultaten visar att n\u00e5gra l\u00e4rare till\u00e4gnar sig en identitet som v\u00e4n, en del identifierar sig med en omt\u00e4nksam uppfostrare och n\u00e5gra vill ta avst\u00e5nd fr\u00e5n sina studerande. Identiteten formas ytterligare av de upplevda utmaningarna samt k\u00e4nslorna av kompetens och otillr\u00e4cklighet. Resultaten visar ocks\u00e5 att l\u00e4rarnas uppfattningar om spr\u00e5k, spr\u00e5kinl\u00e4rning och spr\u00e5kundervisning varierar p\u00e5 skalan fr\u00e5n funktionell till grammatisk inriktning. Dock motsvarar uppfattningarna och undervisningspraxis inte alltid varandra. Den h\u00e4r unders\u00f6kningen bevisar att b\u00e5de nyb\u00f6rjare och erfarna l\u00e4rare f\u00f6r asyls\u00f6kande beh\u00f6ver st\u00f6d f\u00f6r att bygga sina professionella identiteter. Det ska vara m\u00f6jligt att g\u00f6ra medvetet identitetsarbete i l\u00e4rarutbildning och fortbildning. Dessutom spelar det kollegiala samarbetet i arbetsgemenskapet samt egen verksamhet essentiella roller n\u00e4r l\u00e4raren bygger sin identitet.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Bogdanoff (minkriha) on 2016-06-15 07:15:31.241070. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-15T07:15:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606153085.pdf: 760872 bytes, checksum: 97445d38f6927861a34b2d00ee773abb (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: 2e9d789e5c4c69e92b2ca6f6934eb84a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-15T07:15:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606153085.pdf: 760872 bytes, checksum: 97445d38f6927861a34b2d00ee773abb (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: 2e9d789e5c4c69e92b2ca6f6934eb84a (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (116 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielik\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "turvapaikanhakija", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivinen analyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielik\u00e4sitykset", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606153085", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-15T07:15:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvapaikanhakijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50321
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:28Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ee5d5fd6-8167-4b9c-ad14-5cd0eb28c220\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606153085.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Bogdanoff, Minna Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset opettajat ammatillinen identiteetti kielikäsitykset turvapaikanhakija etnografia narratiivinen analyysi Luokanopettajakoulutus Suomen kieli Teacher Education Finnish Etnografia 103 309 ammatti-identiteetti identiteetti monikulttuurisuus kielen oppiminen kielet opetus turvapaikanhakijat käsitykset
title Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset
title_full Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset
title_fullStr Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset
title_full_unstemmed Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset
title_short Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset
title_sort turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset
title_txtP Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset
topic opettajat ammatillinen identiteetti kielikäsitykset turvapaikanhakija etnografia narratiivinen analyysi Luokanopettajakoulutus Suomen kieli Teacher Education Finnish Etnografia 103 309 ammatti-identiteetti identiteetti monikulttuurisuus kielen oppiminen kielet opetus turvapaikanhakijat käsitykset
topic_facet 103 309 Etnografia Finnish Luokanopettajakoulutus Suomen kieli Teacher Education ammatillinen identiteetti ammatti-identiteetti etnografia identiteetti kielen oppiminen kielet kielikäsitykset käsitykset monikulttuurisuus narratiivinen analyysi opettajat opetus turvapaikanhakija turvapaikanhakijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50321 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606153085
work_keys_str_mv AT bogdanoffminna turvapaikanhakijoidenopettajienammatillisetidentiteetitjakielikäsitykset