Yhteenveto: | Ääntämys kuuluu olennaisena osana vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Ääntäminen antaa ensivaikutelman vieraan kielen puhujan kielitaidosta, ja ymmärrettävä ääntämys on ensisijaisen tärkeää vieraskielisessä vuorovaikutuksessa. Tästä huolimatta ääntämys oli pitkään laiminlyöty osa-alue vieraan kielen oppimisen ja opettamisen tutkimuksessa. Viime vuosina kiinnostus ääntämisen oppimisen ja opettamisen tutkimukseen on kuitenkin noussut, mutta tutkimuksia oppikirjojen ja ääntämyksen suhteesta on vähän.
Tämän tutkielman päämääränä on ollut selvittää yhtäläisyyksiä ja eroja ääntämyksen esittämisessä kahdessa suomalaisessa lukiotason englannin kielen kurssikirjassa. Aineisto on koottu kahdesta syksyllä 2015 julkaistusta lukion A1-englannin ensimmäisen kurssin kirjasta. Tutkimuksessa on kerätty sekä määrällistä että laadullista aineistoa, mutta pääasiallinen tutkimusmenetelmä on ollut laadullinen sisällönanalyysi. Kurssikirjojen ääntämykseen liittyvät tehtävät on luokiteltu eri kategorioihin Tergujeffin (2010:194) mallia mukauttaen. Tutkimustulokset osoittavat, että ääntämysharjoitukset edustavat aiempaa vähemmän perinteisiä tehtävätyyppejä, ja ääntämysharjoitukset ovat aiempiin tutkimuksiin verrattuna tasaisemmin jakautuneet eri tehtävätyyppien välille. Tutkimus osoittaa myös, että kirjojen välillä on merkittäviä eroja tehtävätyypeissä ja tehtävien määrässä.
|