Native and non-native teachers of English according to their students Finnish university students' point of view

Englannin kieli on saavuttanut ennennäkemättömän aseman kansainvälisenä lingua francana, jota käyttävät sujuvasti niin natiivi- kuin ei-natiivipuhujatkin. Poikkeuksellisen tilanteesta tekee ei-natiivien valtaisa määrä, sillä uusimpien arvioiden mukaan ei-natiivipuhujia on yli puolet enemmän kuin nat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vesterinen, Stiina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50119
_version_ 1826225758281924608
author Vesterinen, Stiina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vesterinen, Stiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vesterinen, Stiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vesterinen, Stiina
datasource_str_mv jyx
description Englannin kieli on saavuttanut ennennäkemättömän aseman kansainvälisenä lingua francana, jota käyttävät sujuvasti niin natiivi- kuin ei-natiivipuhujatkin. Poikkeuksellisen tilanteesta tekee ei-natiivien valtaisa määrä, sillä uusimpien arvioiden mukaan ei-natiivipuhujia on yli puolet enemmän kuin natiivipuhujia (Statista 2015). Perinteisesti kielen natiivipuhujia onkin pidetty ainoina oikeutettuina päätöksentekijöinä oman kielensä suhteen, mutta englannin kielen ei-natiivipuhujat ovat alkaneet saavuttaa tasa-arvoista asemaa natiivipuhujiin nähden. Englannin kieltä myös opiskellaan ja opetetaan ympäri maailmaa. Opiskelijoina ja opettajina ovat sekä kielen natiivi- että ei-natiivipuhujat. Opettajina natiivipuhujia on maailmanlaajuisesti suosittu vahvan kielitaitonsa takia. Suomessa englannin kielen ei-natiiviopettajat ovat kuitenkin aina olleet poikkeuksellisesti itsestäänselvyys. Opettajien äidinkielen vaikutusta opetukseen ei ole kovin laajasti tutkittu, mutta vielä vähemmän huomiota on kerännyt englannin opiskelijoiden näkökulma aiheeseen. Tutkimuksen päätavoitteena oli tarkastella suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä ja käsityksiä natiivi- ja ei-natiiviopettajista. Lisäksi mielenkiinnon kohteita olivat opiskelijoiden käsitykset opettajien vahvuuksista ja heikkouksista sekä opiskelijoiden opettajamieltymykset. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui suomalaiset englannin yliopisto-opiskelijat, sillä heillä olisi varmasti todellisia kokemuksia molemmista opettajaryhmistä. Tutkimuksen aineisto koostui 51 vastauksesta sähköiseen kyselyyn. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin kustannustehokas sähköinen kysely, joka mahdollisti useiden kymmenien vastaajien tavoittamisen helposti. Kyselytutkimuksella hankittu aineisto analysoitiin laadullisen ja määrällisen sisältöanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että suomalaisopiskelijat pitivät opettajan ammattitaitoa paljon tärkeämpänä kuin hänen äidinkieltään. Sekä natiivi- että ei-natiivipuhujat voivat olla hyviä opettajia, sillä äidinkieltä olennaisempia tekijöitä olivat pedagogiset taidot, opiskelijoiden motivointi, ystävällinen asenne ja into englannin kieleen sekä kielenopetukseen. Opiskelijat myös raportoivat, että heillä on pääasiassa positiivisia kokemuksia molemmista opettajaryhmistä. Natiiviopettajien vahvuuksia olivat kulttuuritietous, autenttinen kielitaito ja luonteva ääntäminen, kun taas ei-natiivopettajilla oli puutteita juuri näissä taidoissa. Natiiviopettajien heikkouksiksi puolestaan käsitettiin kielitaidottomuus opiskelijoiden äidinkielessä sekä puutteet pedagogisissa taidoissa tai kielen oppimisprosessin ymmärryksessä, kun taas ei-natiiviopettajien henkilökohtaisia kokemuksia englannin oppimisesta, pedagogisia taitoja sekä osaamista opiskelijoiden äidinkielessä arvostettiin. Tulokset ehdottomasti vahvistavat opettajaryhmien tasa-arvoisuutta sekä voimaannuttavat ja kannustavat ei-natiiviopettajia. Pienen otoksen vuoksi tulokset eivät kuitenkaan ole yleistettävissä, joten laajempia jatkotutkimuksia eri tutkimus- ja analyysimenetelmiä käyttäen tarvitaan. Natiiviopettajien hyödyt vasta aloitteleville englannin opiskelijoille tai natiivi- ja ei-natiivien yhteisopetuksen mahdolliset hyödyt ja haitat voisivat olla mielenkiintoisia kohteita jatkotutkimukselle.
first_indexed 2023-03-22T09:59:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesterinen, Stiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-06T09:56:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-06T09:56:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542770", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50119", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englannin kieli on saavuttanut ennenn\u00e4kem\u00e4tt\u00f6m\u00e4n aseman kansainv\u00e4lisen\u00e4 lingua francana, jota k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sujuvasti niin natiivi- kuin ei-natiivipuhujatkin. Poikkeuksellisen tilanteesta tekee ei-natiivien valtaisa m\u00e4\u00e4r\u00e4, sill\u00e4 uusimpien arvioiden mukaan ei-natiivipuhujia on yli puolet enemm\u00e4n kuin natiivipuhujia (Statista 2015). Perinteisesti kielen natiivipuhujia onkin pidetty ainoina oikeutettuina p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekij\u00f6in\u00e4 oman kielens\u00e4 suhteen, mutta englannin kielen ei-natiivipuhujat ovat alkaneet saavuttaa tasa-arvoista asemaa natiivipuhujiin n\u00e4hden. Englannin kielt\u00e4 my\u00f6s opiskellaan ja opetetaan ymp\u00e4ri maailmaa. Opiskelijoina ja opettajina ovat sek\u00e4 kielen natiivi- ett\u00e4 ei-natiivipuhujat. Opettajina natiivipuhujia on maailmanlaajuisesti suosittu vahvan kielitaitonsa takia. Suomessa englannin kielen ei-natiiviopettajat ovat kuitenkin aina olleet poikkeuksellisesti itsest\u00e4\u00e4nselvyys. Opettajien \u00e4idinkielen vaikutusta opetukseen ei ole kovin laajasti tutkittu, mutta viel\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n huomiota on ker\u00e4nnyt englannin opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulma aiheeseen.\r\n\r\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4tavoitteena oli tarkastella suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja k\u00e4sityksi\u00e4 natiivi- ja ei-natiiviopettajista. Lis\u00e4ksi mielenkiinnon kohteita olivat opiskelijoiden k\u00e4sitykset opettajien vahvuuksista ja heikkouksista sek\u00e4 opiskelijoiden opettajamieltymykset. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4ksi valikoitui suomalaiset englannin yliopisto-opiskelijat, sill\u00e4 heill\u00e4 olisi varmasti todellisia kokemuksia molemmista opettajaryhmist\u00e4. Tutkimuksen aineisto koostui 51 vastauksesta s\u00e4hk\u00f6iseen kyselyyn. Aineistonkeruumenetelm\u00e4ksi valittiin kustannustehokas s\u00e4hk\u00f6inen kysely, joka mahdollisti useiden kymmenien vastaajien tavoittamisen helposti. Kyselytutkimuksella hankittu aineisto analysoitiin laadullisen ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen sis\u00e4lt\u00f6analyysin keinoin.\r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 suomalaisopiskelijat pitiv\u00e4t opettajan ammattitaitoa paljon t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin h\u00e4nen \u00e4idinkielt\u00e4\u00e4n. Sek\u00e4 natiivi- ett\u00e4 ei-natiivipuhujat voivat olla hyvi\u00e4 opettajia, sill\u00e4 \u00e4idinkielt\u00e4 olennaisempia tekij\u00f6it\u00e4 olivat pedagogiset taidot, opiskelijoiden motivointi, yst\u00e4v\u00e4llinen asenne ja into englannin kieleen sek\u00e4 kielenopetukseen. Opiskelijat my\u00f6s raportoivat, ett\u00e4 heill\u00e4 on p\u00e4\u00e4asiassa positiivisia kokemuksia molemmista opettajaryhmist\u00e4. Natiiviopettajien vahvuuksia olivat kulttuuritietous, autenttinen kielitaito ja luonteva \u00e4\u00e4nt\u00e4minen, kun taas ei-natiivopettajilla oli puutteita juuri n\u00e4iss\u00e4 taidoissa. Natiiviopettajien heikkouksiksi puolestaan k\u00e4sitettiin kielitaidottomuus opiskelijoiden \u00e4idinkieless\u00e4 sek\u00e4 puutteet pedagogisissa taidoissa tai kielen oppimisprosessin ymm\u00e4rryksess\u00e4, kun taas ei-natiiviopettajien henkil\u00f6kohtaisia kokemuksia englannin oppimisesta, pedagogisia taitoja sek\u00e4 osaamista opiskelijoiden \u00e4idinkieless\u00e4 arvostettiin. Tulokset ehdottomasti vahvistavat opettajaryhmien tasa-arvoisuutta sek\u00e4 voimaannuttavat ja kannustavat ei-natiiviopettajia. Pienen otoksen vuoksi tulokset eiv\u00e4t kuitenkaan ole yleistett\u00e4viss\u00e4, joten laajempia jatkotutkimuksia eri tutkimus- ja analyysimenetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en tarvitaan. Natiiviopettajien hy\u00f6dyt vasta aloitteleville englannin opiskelijoille tai natiivi- ja ei-natiivien yhteisopetuksen mahdolliset hy\u00f6dyt ja haitat voisivat olla mielenkiintoisia kohteita jatkotutkimukselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Stiina Vesterinen (stjukoso) on 2016-06-06 09:56:06.456690. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-06T09:56:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606062889.pdf: 755877 bytes, checksum: eaea14ab1c6e509e196cabafffb1a610 (MD5)\r\nlicense.html: 4876 bytes, checksum: ac4715493e3095e6937a42cfafb4fdcc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-06T09:56:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606062889.pdf: 755877 bytes, checksum: eaea14ab1c6e509e196cabafffb1a610 (MD5)\r\nlicense.html: 4876 bytes, checksum: ac4715493e3095e6937a42cfafb4fdcc (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (125 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Native and non-native teachers of English according to their students : Finnish university students' point of view", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606062889", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-06T09:56:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50119
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:40Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a1b84d26-e89f-40c8-a393-23cb9cc0c2b0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606062889.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesterinen, Stiina Native and non-native teachers of English according to their students : Finnish university students' point of view englannin kieli kieltenopettajat korkeakouluopiskelu Englannin kieli English 301 opiskelijat
title Native and non-native teachers of English according to their students : Finnish university students' point of view
title_full Native and non-native teachers of English according to their students : Finnish university students' point of view
title_fullStr Native and non-native teachers of English according to their students : Finnish university students' point of view Native and non-native teachers of English according to their students : Finnish university students' point of view
title_full_unstemmed Native and non-native teachers of English according to their students : Finnish university students' point of view Native and non-native teachers of English according to their students : Finnish university students' point of view
title_short Native and non-native teachers of English according to their students
title_sort native and non native teachers of english according to their students finnish university students point of view
title_sub Finnish university students' point of view
title_txtP Native and non-native teachers of English according to their students : Finnish university students' point of view
topic englannin kieli kieltenopettajat korkeakouluopiskelu Englannin kieli English 301 opiskelijat
topic_facet 301 Englannin kieli English englannin kieli kieltenopettajat korkeakouluopiskelu opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50119 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606062889
work_keys_str_mv AT vesterinenstiina nativeandnonnativeteachersofenglishaccordingtotheirstudentsfinnishuniversitystu