Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan opettajien kokemuksia kollegiaalisesta yhteistyöstä ja sen yhteyksiä heidän kokemaansa työstä johtuvaan stressiin. Tutkimuksen tavoitteena oli ensinnäkin selvittää, missä määrin luokanopettajat tekevät yhteistyötä toisten opettajien kanssa, ja mi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Arvola, Jutta
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50053
_version_ 1826225734747684864
author Arvola, Jutta
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Arvola, Jutta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Arvola, Jutta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Arvola, Jutta
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan opettajien kokemuksia kollegiaalisesta yhteistyöstä ja sen yhteyksiä heidän kokemaansa työstä johtuvaan stressiin. Tutkimuksen tavoitteena oli ensinnäkin selvittää, missä määrin luokanopettajat tekevät yhteistyötä toisten opettajien kanssa, ja missä määrin he kokevat stressiä. Toiseksi selvitettiin, missä määrin yhteistyö ja stressi ovat yhteydessä toisiinsa. Lisäksi tarkasteltiin, miten erilaiset taustamuuttujat ovat yhteydessä yhteistyöhön ja koettuun stressiin. Tässä tutkimuksessa taustamuuttujina olivat työkokemus, luokkakoko ja sukupuoli. Tutkimus oli osa Alkuportaat—seurantatutkimusta. Tässä tutkimuksessa käytettiin 6. luokan keväällä kerättyjä opettajien (n = 98) kyselylomaketietoja. Aineiston analyysissa käytettiin korrelaatioanalyysiä sekä taustamuuttujien suhteen riippumattomien otosten t-testiä. Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat pystyvänsä työskentelemään yhteistyössä muiden opettajien kanssa ja löytämään yhdessä hyviä ratkaisuja konfliktitilanteisiin melko hyvin. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kokivat stressiä keskimäärin melko vähän. Tutkittavat kokivat eniten työn kuormitusta aiheutuvan työn vastuullisuuteen liittyvistä ponnisteluista. Yhteistyöresursseilla oli tilastollisesti merkitsevä negatiivinen yhteys opettajan kokemukseen työn vaatimiin ponnistuksiin liittyvästä kuormituksesta ja yleiseen kokemukseen stressistä. Mitä enemmän tutkittavat kokivat työyhteisön tarjoavan yhteistyöresursseja, sitä vähemmän he kokivat ponnistelujen aiheuttamaa kuormittuneisuutta ja yleistä työstä johtuvaa stressiä. Naisopettajat kokivat resurssit yhteistyöhön miesopettajia vähäisemmiksi ja kokivat olevansa keskimäärin stressaantuneempia, kuin miesopettajat. Luokanopettajan työkokemuksella oli merkitsevä negatiivinen yhteys stressitekijöihin ja erittäin merkitsevä negatiivinen yhteys työn vaatimiin ponnisteluihin: mitä enemmän luokanopettajalla oli työkokemusta opettajana, sitä vähemmän hän koki stressiä ja työn vaativan ponnisteluja. Luokkakoolla ei ollut tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä stressin ja yhteistyön summamuuttujiin. Tutkimuksen perusteella koulumaailmassa tulisi kiinnittää erityistä huomiota opettajien yhteistyön resurssointiin. Yhteistyöhön suunnatut resurssit voivat vähentää opettajien kokemia työn paineita ja täten vähentää koettua stressiä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Arvola, Jutta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-02T13:52:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-02T13:52:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542707", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50053", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan opettajien kokemuksia\r\nkollegiaalisesta yhteisty\u00f6st\u00e4 ja sen yhteyksi\u00e4 heid\u00e4n kokemaansa ty\u00f6st\u00e4\r\njohtuvaan stressiin. Tutkimuksen tavoitteena oli ensinn\u00e4kin selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4\r\nm\u00e4\u00e4rin luokanopettajat tekev\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 toisten opettajien kanssa, ja miss\u00e4\r\nm\u00e4\u00e4rin he kokevat stressi\u00e4. Toiseksi selvitettiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin yhteisty\u00f6 ja\r\nstressi ovat yhteydess\u00e4 toisiinsa. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, miten erilaiset\r\ntaustamuuttujat ovat yhteydess\u00e4 yhteisty\u00f6h\u00f6n ja koettuun stressiin. T\u00e4ss\u00e4\r\ntutkimuksessa taustamuuttujina olivat ty\u00f6kokemus, luokkakoko ja sukupuoli.\r\nTutkimus oli osa Alkuportaat\u2014seurantatutkimusta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa\r\nk\u00e4ytettiin 6. luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ker\u00e4ttyj\u00e4 opettajien (n = 98) kyselylomaketietoja.\r\nAineiston analyysissa k\u00e4ytettiin korrelaatioanalyysi\u00e4 sek\u00e4 taustamuuttujien\r\nsuhteen riippumattomien otosten t-testi\u00e4.\r\nTutkimustulosten mukaan opettajat kokivat pystyv\u00e4ns\u00e4 ty\u00f6skentelem\u00e4\u00e4n\r\nyhteisty\u00f6ss\u00e4 muiden opettajien kanssa ja l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n yhdess\u00e4 hyvi\u00e4 ratkaisuja\r\nkonfliktitilanteisiin melko hyvin. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kokivat\r\nstressi\u00e4 keskim\u00e4\u00e4rin melko v\u00e4h\u00e4n. Tutkittavat kokivat eniten ty\u00f6n kuormitusta\r\naiheutuvan ty\u00f6n vastuullisuuteen liittyvist\u00e4 ponnisteluista.\r\nYhteisty\u00f6resursseilla oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 negatiivinen yhteys opettajan\r\nkokemukseen ty\u00f6n vaatimiin ponnistuksiin liittyv\u00e4st\u00e4 kuormituksesta ja\r\nyleiseen kokemukseen stressist\u00e4. Mit\u00e4 enemm\u00e4n tutkittavat kokivat ty\u00f6yhteis\u00f6n\r\ntarjoavan yhteisty\u00f6resursseja, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n he kokivat ponnistelujen\r\naiheuttamaa kuormittuneisuutta ja yleist\u00e4 ty\u00f6st\u00e4 johtuvaa stressi\u00e4.\r\nNaisopettajat kokivat resurssit yhteisty\u00f6h\u00f6n miesopettajia v\u00e4h\u00e4isemmiksi\r\nja kokivat olevansa keskim\u00e4\u00e4rin stressaantuneempia, kuin miesopettajat.\r\nLuokanopettajan ty\u00f6kokemuksella oli merkitsev\u00e4 negatiivinen yhteys\r\nstressitekij\u00f6ihin ja eritt\u00e4in merkitsev\u00e4 negatiivinen yhteys ty\u00f6n vaatimiin\r\nponnisteluihin: mit\u00e4 enemm\u00e4n luokanopettajalla oli ty\u00f6kokemusta opettajana,\r\nsit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n h\u00e4n koki stressi\u00e4 ja ty\u00f6n vaativan ponnisteluja. Luokkakoolla ei\r\nollut tilastollisesti merkitsevi\u00e4 yhteyksi\u00e4 stressin ja yhteisty\u00f6n\r\nsummamuuttujiin. Tutkimuksen perusteella koulumaailmassa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4\r\nerityist\u00e4 huomiota opettajien yhteisty\u00f6n resurssointiin. Yhteisty\u00f6h\u00f6n suunnatut\r\nresurssit voivat v\u00e4hent\u00e4\u00e4 opettajien kokemia ty\u00f6n paineita ja t\u00e4ten v\u00e4hent\u00e4\u00e4\r\nkoettua stressi\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jutta Arvola (juevarvo) on 2016-06-02 13:52:26.030838. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-02T13:52:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606022832.pdf: 1168137 bytes, checksum: 9a9a4ffa7025cff25f81814c130d8038 (MD5)\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: abcd31c3674fa1d74ed35e0fadfd1edf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-02T13:52:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606022832.pdf: 1168137 bytes, checksum: 9a9a4ffa7025cff25f81814c130d8038 (MD5)\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: abcd31c3674fa1d74ed35e0fadfd1edf (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (64 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun johto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kollegiaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteisty\u00f6n yhteydet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606022832", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-02T13:52:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50053
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2e22890e-7097-43f9-86a5-7ed74d624de4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606022832.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arvola, Jutta Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet stressi yhteistyö luokanopettaja koulun johto kollegiaalisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat opettajat
title Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet
title_full Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet
title_fullStr Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet
title_short Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet
title_sort luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet
title_txtP Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet
topic stressi yhteistyö luokanopettaja koulun johto kollegiaalisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kollegiaalisuus koulun johto luokanopettaja luokanopettajat opettajat stressi yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50053 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606022832
work_keys_str_mv AT arvolajutta luokanopettajienkokemanstressinjakollegiaalisenyhteistyönyhteydet