Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8. luokan oppikirjassa

Oppikirjalla ja muilla koulun oppimateriaaleilla on koulussa valtaa: oppikirjat vaikuttavat sekä opetukseen että oppilaan ja opettajan käsityksen muodostumiseen oppisisällöstä. Kulttuurisesti rakentuneet konnotaatiot voidaan kuitenkin asettaa oppikirjassa myös kriittisen tarkastelun kohteeksi. Tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Veijola, Moona
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49815
_version_ 1826225813605842944
author Veijola, Moona
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Veijola, Moona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Veijola, Moona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Veijola, Moona
datasource_str_mv jyx
description Oppikirjalla ja muilla koulun oppimateriaaleilla on koulussa valtaa: oppikirjat vaikuttavat sekä opetukseen että oppilaan ja opettajan käsityksen muodostumiseen oppisisällöstä. Kulttuurisesti rakentuneet konnotaatiot voidaan kuitenkin asettaa oppikirjassa myös kriittisen tarkastelun kohteeksi. Tutkimuksessani selvitän, millaisia diskursseja sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liitetään terveystiedon kahdeksannen luokan Voimaa. Terveystieto 8 –oppikirjassa, ja millaisessa suhteessa diskurssit ovat toisiinsa ja yhteiskuntaan. Koska oppikirjan kohderyhmä on vasta muodostamassa omaa identiteettiään aikuisuuden kynnyksellä, kouluympäristön tarjoamiin diskursseihin tulee kiinnittää erityistä huomiota. Sukupuolen ja seksuaalisuuden teemat ovat toisaalta oleellisia paitsi yksilölle, myös yhteiskunnalle, sillä niistä annetut diskurssit vaikuttavat sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen todellisuuteen nyt ja tulevaisuudessa. Käytän tutkimuksessani metodina kriittistä diskurssintutkimusta. Diskurssintutkimuksessa, kuten myös kriittisessä diskurssintutkimuksessa, keskeistä on ajatus kielestä sosiaalisena toimintana, diskurssina ja vallankäytön välineenä. Kieli on sosiaalisesti konstruktiivista: se, millä tavalla yksilöitä, ryhmiä ja ideoita kielellistetään, vaikuttaa ympäristön ja yhteiskunnan käsityksiin diskurssin kohteesta ja siten myös kohteen todellisuuteen, ja toisaalta todellisuus vaikuttaa jälleen kieleen. Kriittisen diskurssintutkimuksen tutkimusperinteen mukaan analyysini on kolmivaiheinen: ensin analysoin aineiston kielellisiä valintoja ja sitten tutkin tekstiä osana diskursiivisiä käytänteitä, eli osoitan, kuinka tekstin kielelliset valinnat ja muut analyysin havaintoni  rakentavat erilaisia diskursseja seksuaalisuudesta ja sukupuolesta. Viimeiseksi tarkastelen tekstin, diskurssikäytänteiden ja yhteiskunnallisten yhteyksien rakentumista. Analyysini perusteella olen havainnut aineistossa neljä sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvää diskurssia, joista yhden näen alisteisena toiselle diskurssille. Heterososiaalistava diskurssi rakentuu tekstissä hegemonia-asemassa, ja binaarisen eli kaksijakoista sukupuolijärjestelmää tukevan diskurssin näen heterososiaalistavan diskurssin aladiskurssina. Lisäksi tekstissä rakentuvat samanlaisuutta ja parisuhdetta korostavat diskurssit. Yleisesti ottaen tekstin rakentamat diskurssit muodostuvat annettuina ja piiloisina, ja tutkimukseni herättääkin ajatuksia siitä, pitäisikö opetuksessa ja oppikirjoissa sukupuolen ja seksuaalisuuden teemoja käsitellä kriittisemmin ja lukijan ja oppilaan ennakko-odotuksia eksplisiittisemmin purkaen.
first_indexed 2016-05-17T20:13:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Veijola, Moona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-17T12:05:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-17T12:05:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49815", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppikirjalla ja muilla koulun oppimateriaaleilla on koulussa valtaa: oppikirjat vaikuttavat sek\u00e4 opetukseen ett\u00e4 oppilaan ja opettajan k\u00e4sityksen muodostumiseen oppisis\u00e4ll\u00f6st\u00e4. Kulttuurisesti rakentuneet konnotaatiot voidaan kuitenkin asettaa oppikirjassa my\u00f6s kriittisen tarkastelun kohteeksi. Tutkimuksessani selvit\u00e4n, millaisia diskursseja sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liitet\u00e4\u00e4n terveystiedon kahdeksannen luokan Voimaa. Terveystieto 8 \u2013oppikirjassa, ja millaisessa suhteessa diskurssit ovat toisiinsa ja yhteiskuntaan. Koska oppikirjan kohderyhm\u00e4 on vasta muodostamassa omaa identiteetti\u00e4\u00e4n aikuisuuden kynnyksell\u00e4, kouluymp\u00e4rist\u00f6n tarjoamiin diskursseihin tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota. Sukupuolen ja seksuaalisuuden teemat ovat toisaalta oleellisia paitsi yksil\u00f6lle, my\u00f6s yhteiskunnalle, sill\u00e4 niist\u00e4 annetut diskurssit vaikuttavat sukupuoli- ja seksuaaliv\u00e4hemmist\u00f6jen todellisuuteen nyt ja tulevaisuudessa.\n\nK\u00e4yt\u00e4n tutkimuksessani metodina kriittist\u00e4 diskurssintutkimusta. Diskurssintutkimuksessa, kuten my\u00f6s kriittisess\u00e4 diskurssintutkimuksessa, keskeist\u00e4 on ajatus kielest\u00e4 sosiaalisena toimintana, diskurssina ja vallank\u00e4yt\u00f6n v\u00e4lineen\u00e4. Kieli on sosiaalisesti konstruktiivista: se, mill\u00e4 tavalla yksil\u00f6it\u00e4, ryhmi\u00e4 ja ideoita kielellistet\u00e4\u00e4n, vaikuttaa ymp\u00e4rist\u00f6n ja yhteiskunnan k\u00e4sityksiin diskurssin kohteesta ja siten my\u00f6s kohteen todellisuuteen, ja toisaalta todellisuus vaikuttaa j\u00e4lleen kieleen. Kriittisen diskurssintutkimuksen tutkimusperinteen mukaan analyysini on kolmivaiheinen: ensin analysoin aineiston kielellisi\u00e4 valintoja ja sitten tutkin teksti\u00e4 osana diskursiivisi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, eli osoitan, kuinka tekstin kielelliset valinnat ja muut analyysin havaintoni \u00a0rakentavat erilaisia diskursseja seksuaalisuudesta ja sukupuolesta. Viimeiseksi tarkastelen tekstin, diskurssik\u00e4yt\u00e4nteiden ja yhteiskunnallisten yhteyksien rakentumista.\n\nAnalyysini perusteella olen havainnut aineistossa nelj\u00e4 sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyv\u00e4\u00e4 diskurssia, joista yhden n\u00e4en alisteisena toiselle diskurssille. Heterososiaalistava diskurssi rakentuu tekstiss\u00e4 hegemonia-asemassa, ja binaarisen eli kaksijakoista sukupuolij\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 tukevan diskurssin n\u00e4en heterososiaalistavan diskurssin aladiskurssina. Lis\u00e4ksi tekstiss\u00e4 rakentuvat samanlaisuutta ja parisuhdetta korostavat diskurssit. Yleisesti ottaen tekstin rakentamat diskurssit muodostuvat annettuina ja piiloisina, ja tutkimukseni her\u00e4tt\u00e4\u00e4kin ajatuksia siit\u00e4, pit\u00e4isik\u00f6 opetuksessa ja oppikirjoissa sukupuolen ja seksuaalisuuden teemoja k\u00e4sitell\u00e4 kriittisemmin ja lukijan ja oppilaan ennakko-odotuksia eksplisiittisemmin purkaen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Moona Veijola (momaveij) on 2016-05-17 12:05:17.755913. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-17T12:05:18Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605172589.pdf: 384685 bytes, checksum: 7046a62f0ef71178db2fccce15e447fd (MD5)\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: 366f5525015592a58dfa6f79a47ba400 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-17T12:05:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605172589.pdf: 384685 bytes, checksum: 7046a62f0ef71178db2fccce15e447fd (MD5)\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: 366f5525015592a58dfa6f79a47ba400 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seksuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit er\u00e4\u00e4ss\u00e4 terveystiedon 8. luokan oppikirjassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605172589", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-17T12:05:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49815
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:03Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c4b15f63-5485-448d-9523-0e52e93fb04c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605172589.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Veijola, Moona Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8. luokan oppikirjassa diskurssintutkimus oppikirjat sukupuoli seksuaalisuus Finnish Suomen kieli
title Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8. luokan oppikirjassa
title_full Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8. luokan oppikirjassa
title_fullStr Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8. luokan oppikirjassa Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8. luokan oppikirjassa
title_full_unstemmed Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8. luokan oppikirjassa Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8. luokan oppikirjassa
title_short Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8. luokan oppikirjassa
title_sort sukupuoli ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8 luokan oppikirjassa
title_txtP Sukupuoli- ja seksuaalisuusdiskurssit eräässä terveystiedon 8. luokan oppikirjassa
topic diskurssintutkimus oppikirjat sukupuoli seksuaalisuus Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli diskurssintutkimus oppikirjat seksuaalisuus sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49815 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605172589
work_keys_str_mv AT veijolamoona sukupuolijaseksuaalisuusdiskurssiteräässäterveystiedon8luokanoppikirjassa