Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana

TIIVISTELMÄ Korhonen, Suvi-Tuulia. 2016. Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 43 si-vua. Kasvattajien sensitiivisyys on varhaiskasvatuksen laadun e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Suvi-Tuulia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49722
_version_ 1826225805735231488
author Korhonen, Suvi-Tuulia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korhonen, Suvi-Tuulia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korhonen, Suvi-Tuulia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korhonen, Suvi-Tuulia
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Korhonen, Suvi-Tuulia. 2016. Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 43 si-vua. Kasvattajien sensitiivisyys on varhaiskasvatuksen laadun ehto. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kasvattajan sensitiivisyys näyttäytyy vuorovai-kutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana. Tutkimuksessa tarkasteltiin sensitiivisyyden käsitteen kautta kasvattajan toimintaa vuorovaikutuksessa lapsen kanssa. Huomio suunnattiin erityisesti kasvattajan tapaan tunnistaa ja vastata lapsen viesteihin. Tutkimusaineisto koostui kahdesta ohjatun toiminnan hetken havain-noinnista yhdessä (Keski-Suomen) päiväkodissa. Havainnointikerroilla videoi-tiin kasvattajan ja lapsen välistä vuorovaikutusta. Videoitua aineistoa oli yh-teensä noin 44 minuuttia. Aineiston analysointi toteutettiin laadullisena teo-riasidonnaisena sisällönanalyysinä. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Laeversin sensitiivisyyden määritelmään pohjautuvaa AES-mittaria. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena ilmeni, että kasvattaja toimi vuorovai-kutuksessa lasten kanssa enimmäkseen sensitiivisyydeltään korkealla tasolla. Useimmin kasvattajan sensitiivisyys näyttäytyi lapsen viestin kuuntelemisena ja lapsen viestiin vastaamisena. Vahvimmin kasvattajan sensitiivisyys näyttäy-tyi hänen tavassaan osoittaa lapselle lämpöä ja kiintymystä. Tällöin kasvattaja sitoutui vuorovaikutukseen syvästi, osoitti ilmaisuissaan eläytyvänsä lapsen tunnetilaan sekä ohjasi lapsia rauhallisesti ja perustellen. Tulosten valossa voidaan todeta, että kasvattajan toiminta vuorovaikutuksen aikana täytti varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa mainitut varhaiskasvattajien edellytykset: kasvattaja oli sitoutunut vuorovaikutuksen, herkkä lapsen viesteille ja reagoi lapsen emootioihin ja tarpeisiin. Kasvattajalla oli siis kykyä toimia sensitiivisesti vuorovaikutuksessa lasten kanssa.
first_indexed 2016-05-11T20:05:42Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Suvi-Tuulia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-11T10:18:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-11T10:18:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49722", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nKorhonen, Suvi-Tuulia. 2016. Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa p\u00e4iv\u00e4kodin ohjatun toiminnan aikana. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 43 si-vua.\nKasvattajien sensitiivisyys on varhaiskasvatuksen laadun ehto. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kasvattajan sensitiivisyys n\u00e4ytt\u00e4ytyy vuorovai-kutuksessa lapsen kanssa p\u00e4iv\u00e4kodin ohjatun toiminnan aikana. Tutkimuksessa tarkasteltiin sensitiivisyyden k\u00e4sitteen kautta kasvattajan toimintaa vuorovaikutuksessa lapsen kanssa. Huomio suunnattiin erityisesti kasvattajan tapaan tunnistaa ja vastata lapsen viesteihin. \nTutkimusaineisto koostui kahdesta ohjatun toiminnan hetken havain-noinnista yhdess\u00e4 (Keski-Suomen) p\u00e4iv\u00e4kodissa. Havainnointikerroilla videoi-tiin kasvattajan ja lapsen v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta. Videoitua aineistoa oli yh-teens\u00e4 noin 44 minuuttia. Aineiston analysointi toteutettiin laadullisena teo-riasidonnaisena sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\u00e4. Aineiston analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin Laeversin sensitiivisyyden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4n pohjautuvaa AES-mittaria.\nTutkimuksen keskeisen\u00e4 tuloksena ilmeni, ett\u00e4 kasvattaja toimi vuorovai-kutuksessa lasten kanssa enimm\u00e4kseen sensitiivisyydelt\u00e4\u00e4n korkealla tasolla. Useimmin kasvattajan sensitiivisyys n\u00e4ytt\u00e4ytyi lapsen viestin kuuntelemisena ja lapsen viestiin vastaamisena. Vahvimmin kasvattajan sensitiivisyys n\u00e4ytt\u00e4y-tyi h\u00e4nen tavassaan osoittaa lapselle l\u00e4mp\u00f6\u00e4 ja kiintymyst\u00e4. T\u00e4ll\u00f6in kasvattaja sitoutui vuorovaikutukseen syv\u00e4sti, osoitti ilmaisuissaan el\u00e4ytyv\u00e4ns\u00e4 lapsen tunnetilaan sek\u00e4 ohjasi lapsia rauhallisesti ja perustellen. \nTulosten valossa voidaan todeta, ett\u00e4 kasvattajan toiminta vuorovaikutuksen aikana t\u00e4ytti varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa mainitut varhaiskasvattajien edellytykset: kasvattaja oli sitoutunut vuorovaikutuksen, herkk\u00e4 lapsen viesteille ja reagoi lapsen emootioihin ja tarpeisiin. Kasvattajalla oli siis kyky\u00e4 toimia sensitiivisesti vuorovaikutuksessa lasten kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Suvi-Tuulia Korhonen (sukorhon) on 2016-05-11 10:18:15.855929. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-11T10:18:16Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605112495.pdf: 587808 bytes, checksum: f631dbc32b27fa0f850737d7e458322b (MD5)\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: 9b2fb18d2864e40ebb57c0123f0ecf2e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-11T10:18:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605112495.pdf: 587808 bytes, checksum: f631dbc32b27fa0f850737d7e458322b (MD5)\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: 9b2fb18d2864e40ebb57c0123f0ecf2e (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Asiasanat: sensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjattu toiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa p\u00e4iv\u00e4kodin ohjatun toiminnan aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605112495", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-11T10:18:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49722
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/86ac176d-0cdc-4f07-b8ad-87a6306fd0a5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605112495.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Suvi-Tuulia Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana Asiasanat: sensitiivisyys vuorovaikutus sitoutuminen ohjattu toiminta Varhaiskasvatus
title Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana
title_full Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana
title_fullStr Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana
title_full_unstemmed Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana
title_short Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana
title_sort kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana
title_txtP Kasvattajan sensitiivisyys vuorovaikutuksessa lapsen kanssa päiväkodin ohjatun toiminnan aikana
topic Asiasanat: sensitiivisyys vuorovaikutus sitoutuminen ohjattu toiminta Varhaiskasvatus
topic_facet Asiasanat: sensitiivisyys Varhaiskasvatus ohjattu toiminta sitoutuminen vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49722 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605112495
work_keys_str_mv AT korhonensuvituulia kasvattajansensitiivisyysvuorovaikutuksessalapsenkanssapäiväkodinohjatuntoimi