Konsultoivan erityislastentarhanopettajan monialainen yhteistyö

Kuusiholma, Julia. 2016. Konsultoivan erityislastentarhanopettajan monialainen yhteistyö. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 50 sivua. Tämän erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää konsultoivien erityislastentarhano...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuusiholma, Julia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49673
Description
Summary:Kuusiholma, Julia. 2016. Konsultoivan erityislastentarhanopettajan monialainen yhteistyö. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 50 sivua. Tämän erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää konsultoivien erityislastentarhanopettajien monialaista yhteistyötä. Tarkastelun kohteena ovat yhteistyökumppanit, yhteistyötoimet sekä yhteistyötä hankaloittavat tekijät. Tutkielma on osa Jyväskylän yliopistossa toteutettavaa ”Varhaisvuosien erityiskasvatus – erityislastentarhanopettajan työ ja vanhempien osallisuus” – tutkimushanketta (Rantala & Uotinen 2012-2016). Tutkielman aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Suomen kaikilta konsultoivilta erityislastentarhanopettajilta syksyllä 2015. Postituslistan yhteystiedot, 637 kappaletta kerättiin kuntien nettisivuilta tai ottamalla puhelimitse yhteyttä kuntien varhaiskasvatuksen toimijoihin. Kyselyn palautti 368 vastaajaa, vastausprosentiksi muodostui näin ollen 58. Saatu aineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS-ohjelman avulla. Tulosten mukaan yhteistyötä tehtiin eniten varhaiskasvatuksen sisäisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Konsultoivien erityislastentarhanopettajien monialainen työ koostui viidestä ulottuvuudesta; lapsen tuen arviointi ja suunnittelu, varhaiserityiskasvatuksen kehittäminen, tiedon ja päätöksenteon jakaminen, pedagoginen ohjaus sekä lisäkoulutus. Monialaista yhteistyötä eivät tulosten mukaan haitanneet lainkaan tutkittavien omat asenteet, motivaatio tai vuorovaikutustaidot. Sen sijaan ajanpuutteen sekä yhteistyökumppaneiden vaihtuvuuden koettiin jossain määrin hankaloittavan yhteistyötä. Kaiken kaikkiaan monialaista yhteistyötä hankaloittavia tekijöitä koettiin olevan vähän.