Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa

Tutkimus käsittelee lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten välisiä kysymyksiä ja vastauksia kahdenvälisissä keskustelutilanteissa. Tutkimuksen tavoite on selvittää, millaisia kysymyksiä ja vastauksia keskusteluissa on, mil­laiset vuorot tulkitaan kysymyksiksi, millaisia funktioita kysymyks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taivassalo, Ella
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49670
_version_ 1826225759037947904
author Taivassalo, Ella
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Taivassalo, Ella Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Taivassalo, Ella Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Taivassalo, Ella
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus käsittelee lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten välisiä kysymyksiä ja vastauksia kahdenvälisissä keskustelutilanteissa. Tutkimuksen tavoite on selvittää, millaisia kysymyksiä ja vastauksia keskusteluissa on, mil­laiset vuorot tulkitaan kysymyksiksi, millaisia funktioita kysymyksillä on ja kuinka ne rakentavat vuorovaikutuksen institutionaalisuutta. Suomessa on tehty keskustelunanalyyttista tutkimusta aikuisen ja lapsen välisestä sekä äidinkielisen ja kakkos­kielisen puhujan välisestä vuorovaikutuksesta, mutta äidinkielisen aikuisen ja kakkoskielisen lapsen välistä vuoro­vaikutusta on tutkittu hyvin vähän etenkin kahdenvälisen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tutkimus täydentää kakkos­kielisen päiväkotivuorovaikutuksen tutkimusta tuoden siihen aikuisen ja lapsen välisen keskustelun näkökulman. Tutkimuksen aineisto on osa Virpi Matalan keräämää kolmessa päiväkotiryhmässä ja kahdessa alkuopetusryhmässä videoitua aineistoa, josta tässä tutkimuksessa on mukana kahdessa esiopetusryhmässä yhtenä päivänä käytyjä kahdenvälisiä keskusteluja sekä yksi esiopetustuokio, josta on analysoitu kahdenväliset vuorovaikutustilanteet. Tutkimuksen osallistujia ovat kaksi lastentarhanopettajaa ja neljä kakkoskielistä lasta. Kahdenväliset keskustelut käsittelevät lapsen piirustusta menneestä joululomasta, ja esiopetustuokiossa keskustelu liittyy opetuksen aiheeseen ja tulevaan viikonloppuun. Tutkimusmenetelmä on keskustelunanalyysi vuoro­vaikutus­lingvistiikan tukemana. Tutkimuksen keskiössä on kysymysten funktion määrittely lingvististen luokittelun avulla sekä vuorovaikutuksen institutionaalisten piirteiden tarkastelu. Aineiston kysymystyypit ovat taajuusjärjestyksessä hakukysymykset, vaihtoehtokysymykset, kysyvät deklaratiivit, partikkelikysymykset, alisteiset kysymyslauseet, disjunktiiviset vaihtoehtokysymykset ja elliptiset kysymykset. Kysymyksiksi tulkitaan pääosin interrogatiivisia aineksia sisältävät lausumat, mutta niiden lisäksi myös ymmärrystä tai oletusta tarkistavia kysyviksi tulkittuja deklaratiivisia kysyviä vuoroja esiintyy, vaikkakin vähemmän kuin aiem­massa tutkimuksessa. Lastentarhanopettajat ja lapset käyttävät eri kysymys­tyyppejä verrattain yhtä paljon, mutta kysymysten funktioissa on eroja. Aikuiset kysyvät pedagogisia kysymyksiä, houkuttelevat nimeämistä ja kehottavat. Lapset taas esittävät pyyntöjä, alustavat kertomustaan ja hakevat informaatiota. Aikuiset esittävät valtaosan aineiston kysymyksistä, ja neljästä lapsesta vain kaksi kysyy kysymyksiä. Osallistujien institutionaaliset roolit näkyvät myös siinä, että aikuiset kysyvät esim. pedagogisia ja funktioltaan kehottavia kysymyksiä, kun taas lapset pyytävät lupaa. Keskustelun institutionaalisuuden aste vaihtelee sekä eri tilanteissa että saman tilanteen sisällä. Päällekkäispuhuntaa esiintyy vähemmän kuin arkikeskustelussa, ja vuoro­vaikutuksessa on mukana myös luokka­huone­vuorovaikutukselle tyypillinen opetussykli, jossa aikuiset korjaavat lasten vastauksia täydentäen niitä kielellisesti.
first_indexed 2023-03-22T10:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntynen, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taivassalo, Ella", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-09T11:24:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-09T11:24:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1532863", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49670", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus k\u00e4sittelee lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten v\u00e4lisi\u00e4 kysymyksi\u00e4 ja vastauksia kahdenv\u00e4lisiss\u00e4 keskustelutilanteissa. Tutkimuksen tavoite on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kysymyksi\u00e4 ja vastauksia keskusteluissa on, mil\u00adlaiset vuorot tulkitaan kysymyksiksi, millaisia funktioita kysymyksill\u00e4 on ja kuinka ne rakentavat vuorovaikutuksen institutionaalisuutta.\n\nSuomessa on tehty keskustelunanalyyttista tutkimusta aikuisen ja lapsen v\u00e4lisest\u00e4 sek\u00e4 \u00e4idinkielisen ja kakkos\u00adkielisen puhujan v\u00e4lisest\u00e4 vuorovaikutuksesta, mutta \u00e4idinkielisen aikuisen ja kakkoskielisen lapsen v\u00e4list\u00e4 vuoro\u00advaikutusta on tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n etenkin kahdenv\u00e4lisen vuorovaikutuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 kakkos\u00adkielisen p\u00e4iv\u00e4kotivuorovaikutuksen tutkimusta tuoden siihen aikuisen ja lapsen v\u00e4lisen keskustelun n\u00e4k\u00f6kulman.\n\nTutkimuksen aineisto on osa Virpi Matalan ker\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4 kolmessa p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4ss\u00e4 ja kahdessa alkuopetusryhm\u00e4ss\u00e4 videoitua aineistoa, josta t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on mukana kahdessa esiopetusryhm\u00e4ss\u00e4 yhten\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytyj\u00e4 kahdenv\u00e4lisi\u00e4 keskusteluja sek\u00e4 yksi esiopetustuokio, josta on analysoitu kahdenv\u00e4liset vuorovaikutustilanteet. Tutkimuksen osallistujia ovat kaksi lastentarhanopettajaa ja nelj\u00e4 kakkoskielist\u00e4 lasta. Kahdenv\u00e4liset keskustelut k\u00e4sittelev\u00e4t lapsen piirustusta menneest\u00e4 joululomasta, ja esiopetustuokiossa keskustelu liittyy opetuksen aiheeseen ja tulevaan viikonloppuun. Tutkimusmenetelm\u00e4 on keskustelunanalyysi vuoro\u00advaikutus\u00adlingvistiikan tukemana. Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 on kysymysten funktion m\u00e4\u00e4rittely lingvististen luokittelun avulla sek\u00e4 vuorovaikutuksen institutionaalisten piirteiden tarkastelu.\n\nAineiston kysymystyypit ovat taajuusj\u00e4rjestyksess\u00e4 hakukysymykset, vaihtoehtokysymykset, kysyv\u00e4t deklaratiivit, partikkelikysymykset, alisteiset kysymyslauseet, disjunktiiviset vaihtoehtokysymykset ja elliptiset kysymykset. Kysymyksiksi tulkitaan p\u00e4\u00e4osin interrogatiivisia aineksia sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t lausumat, mutta niiden lis\u00e4ksi my\u00f6s ymm\u00e4rryst\u00e4 tai oletusta tarkistavia kysyviksi tulkittuja deklaratiivisia kysyvi\u00e4 vuoroja esiintyy, vaikkakin v\u00e4hemm\u00e4n kuin aiem\u00admassa tutkimuksessa. Lastentarhanopettajat ja lapset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t eri kysymys\u00adtyyppej\u00e4 verrattain yht\u00e4 paljon, mutta kysymysten funktioissa on eroja. Aikuiset kysyv\u00e4t pedagogisia kysymyksi\u00e4, houkuttelevat nime\u00e4mist\u00e4 ja kehottavat. Lapset taas esitt\u00e4v\u00e4t pyynt\u00f6j\u00e4, alustavat kertomustaan ja hakevat informaatiota. Aikuiset esitt\u00e4v\u00e4t valtaosan aineiston kysymyksist\u00e4, ja nelj\u00e4st\u00e4 lapsesta vain kaksi kysyy kysymyksi\u00e4. Osallistujien institutionaaliset roolit n\u00e4kyv\u00e4t my\u00f6s siin\u00e4, ett\u00e4 aikuiset kysyv\u00e4t esim. pedagogisia ja funktioltaan kehottavia kysymyksi\u00e4, kun taas lapset pyyt\u00e4v\u00e4t lupaa. Keskustelun institutionaalisuuden aste vaihtelee sek\u00e4 eri tilanteissa ett\u00e4 saman tilanteen sis\u00e4ll\u00e4. P\u00e4\u00e4llekk\u00e4ispuhuntaa esiintyy v\u00e4hemm\u00e4n kuin arkikeskustelussa, ja vuoro\u00advaikutuksessa on mukana my\u00f6s luokka\u00adhuone\u00advuorovaikutukselle tyypillinen opetussykli, jossa aikuiset korjaavat lasten vastauksia t\u00e4ydent\u00e4en niit\u00e4 kielellisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ella Taivassalo (elemtaiv) on 2016-05-09 11:24:01.800059. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-09T11:24:02Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605092451.pdf: 332194 bytes, checksum: 913f1dc5c0b7669f0911beb913602444 (MD5)\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: debf3906695793f949763714e180b23a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-09T11:24:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605092451.pdf: 332194 bytes, checksum: 913f1dc5c0b7669f0911beb913602444 (MD5)\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: debf3906695793f949763714e180b23a (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (74 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kysymykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605092451", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-09T11:24:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kysymykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49670
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:10Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/148c3a2b-fa12-41d5-a830-034e410da077\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605092451.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taivassalo, Ella Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa suomi toisena kielenä päiväkodit lapset esiopetus lastentarhanopettajat kysymykset keskustelunanalyysi Suomen kieli Finnish 309
title Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa
title_full Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa
title_fullStr Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa
title_full_unstemmed Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa
title_short Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa
title_sort kysymys vastaus vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa
title_txtP Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa
topic suomi toisena kielenä päiväkodit lapset esiopetus lastentarhanopettajat kysymykset keskustelunanalyysi Suomen kieli Finnish 309
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli esiopetus keskustelunanalyysi kysymykset lapset lastentarhanopettajat päiväkodit suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49670 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605092451
work_keys_str_mv AT taivassaloella kysymysvastausvierusparilastentarhanopettajienjakakkoskielistenlastenvuorovaikutu