"Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa

Tutkimusten mukaan tunteet ja oppiminen ovat yhteydessä toisiinsa. Oppiminen ja tunteiden kokeminen ovat molemmat vuorovaikutuksellisia ilmiöitä. Tyypillisiä matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita ovat ahdistus ja tylsistyminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Liljamo, Riina, Pöyliö, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49639
_version_ 1828193104628285440
author Liljamo, Riina Pöyliö, Laura
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Liljamo, Riina Pöyliö, Laura Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Liljamo, Riina Pöyliö, Laura Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Liljamo, Riina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimusten mukaan tunteet ja oppiminen ovat yhteydessä toisiinsa. Oppiminen ja tunteiden kokeminen ovat molemmat vuorovaikutuksellisia ilmiöitä. Tyypillisiä matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita ovat ahdistus ja tylsistyminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia matematiikan oppimiseen liittyviä kielteisiä tunteita oppilaat ilmaisivat erityisopetuksen oppitunneilla. Lisäksi tutkittiin, miten opettajat vastasivat oppilaiden tunneilmaisuihin ja millaisiksi tunneilmaisujen funktiot rakentuivat luokkahuonevuorovaikutuksessa. Tutkimusaineistona olivat videotallenteet 18 matematiikan oppitunnilta. Analyysi aloitettiin sisällönanalyyttisesti poimimalla aineistosta oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja ryhmittelemällä ne niiden piirteiden mukaisesti neljään eri ryhmään: osaamattomuuden ilmaisuihin, ahdistuksen ja epäonnistumisen pelon ilmaisuihin, motivaation puutteen ja jaksamattomuuden ilmaisuihin sekä tahdon ilmaisuihin. Löydetyt tunneilmaisut analysoitiin edelleen keskustelunanalyyttisesti, jolloin ne luokiteltiin niiden funktioiden mukaan. Tunneilmaisujen funktioiksi muodostuivat avun pyytäminen, valittaminen, vastustaminen, ymmärryksen hakeminen ja epäonnistumisen välttäminen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajan tulkinnalla ja responssilla on vaikutusta siihen, millaisiksi oppilaiden tunneilmaisujen funktiot rakentuvat. Yleisimmin tunneilmaisujen funktioksi rakentui avun pyytäminen. Tämä voi johtua koulun institutionaalisesta tehtävästä, jonka vuoksi opettaja keskittyi opettamaan oppilaita ja tulkitsi monet oppilaiden tunneilmaisut avunpyynnöiksi. Jatkossa olisi tärkeää tutkia sitä, miten oppilaat kokevat opettajien responssit ja minkälainen vaikutus opettajan responssilla on oppilaan oppimiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liljamo, Riina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6yli\u00f6, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-04T08:34:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-04T08:34:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1532596", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49639", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimusten mukaan tunteet ja oppiminen ovat yhteydess\u00e4 toisiinsa. Oppiminen ja tunteiden kokeminen ovat molemmat vuorovaikutuksellisia ilmi\u00f6it\u00e4. Tyypillisi\u00e4 matematiikan oppimiseen liittyvi\u00e4 kielteisi\u00e4 tunteita ovat ahdistus ja tylsistyminen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia matematiikan oppimiseen liittyvi\u00e4 kielteisi\u00e4 tunteita oppilaat ilmaisivat erityisopetuksen oppitunneilla. Lis\u00e4ksi tutkittiin, miten opettajat vastasivat oppilaiden tunneilmaisuihin ja millaisiksi tunneilmaisujen funktiot rakentuivat luokkahuonevuorovaikutuksessa. \r\nTutkimusaineistona olivat videotallenteet 18 matematiikan oppitunnilta. Analyysi aloitettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyyttisesti poimimalla aineistosta oppimiseen liittyv\u00e4t kielteiset tunneilmaisut ja ryhmittelem\u00e4ll\u00e4 ne niiden piirteiden mukaisesti nelj\u00e4\u00e4n eri ryhm\u00e4\u00e4n: osaamattomuuden ilmaisuihin, ahdistuksen ja ep\u00e4onnistumisen pelon ilmaisuihin, motivaation puutteen ja jaksamattomuuden ilmaisuihin sek\u00e4 tahdon ilmaisuihin. L\u00f6ydetyt tunneilmaisut analysoitiin edelleen keskustelunanalyyttisesti, jolloin ne luokiteltiin niiden funktioiden mukaan. Tunneilmaisujen funktioiksi muodostuivat avun pyyt\u00e4minen, valittaminen, vastustaminen, ymm\u00e4rryksen hakeminen ja ep\u00e4onnistumisen v\u00e4ltt\u00e4minen. \r\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opettajan tulkinnalla ja responssilla on vaikutusta siihen, millaisiksi oppilaiden tunneilmaisujen funktiot rakentuvat. Yleisimmin tunneilmaisujen funktioksi rakentui avun pyyt\u00e4minen. T\u00e4m\u00e4 voi johtua koulun institutionaalisesta teht\u00e4v\u00e4st\u00e4, jonka vuoksi opettaja keskittyi opettamaan oppilaita ja tulkitsi monet oppilaiden tunneilmaisut avunpyynn\u00f6iksi. Jatkossa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia sit\u00e4, miten oppilaat kokevat opettajien responssit ja mink\u00e4lainen vaikutus opettajan responssilla on oppilaan oppimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riina Liljamo (rijolilj) on 2016-05-04 08:34:11.997708. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-04T08:34:12Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605042421.pdf: 389533 bytes, checksum: b426b33d447af27ce32547de89c5eb4b (MD5)\r\nlicense.html: 5232 bytes, checksum: b5daf57a298ed2043ebb47dcac487a11 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-04T08:34:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605042421.pdf: 389533 bytes, checksum: b426b33d447af27ce32547de89c5eb4b (MD5)\r\nlicense.html: 5232 bytes, checksum: b5daf57a298ed2043ebb47dcac487a11 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (63 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielteinen tunneilmaisu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "responssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskustelunanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Tyls\u00e4\u00e4 tyls\u00e4\u00e4, ei oo milloinkaan hauskaa\" : oppilaiden oppimiseen liittyv\u00e4t kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Oppilaiden oppimiseen liittyv\u00e4t kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605042421", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-04T08:34:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "negatiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49639
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:50Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b8d50a65-849f-4401-8e40-f50bc3c82ec4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605042421.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liljamo, Riina Pöyliö, Laura "Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa kielteinen tunneilmaisu responssi matematiikka oppiminen luokkahuonevuorovaikutus keskustelunanalyysi Erityispedagogiikka Special Education 101 tunteet ilmaisu negatiivisuus luokkatyöskentely vuorovaikutus
title "Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
title_alt Oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
title_full "Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
title_fullStr "Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa "Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
title_full_unstemmed "Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa "Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
title_short "Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa"
title_sort tylsää tylsää ei oo milloinkaan hauskaa oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
title_sub oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
title_txtP "Tylsää tylsää, ei oo milloinkaan hauskaa" : oppilaiden oppimiseen liittyvät kielteiset tunneilmaisut ja niihin vastaaminen matematiikan erityisopetuksessa
topic kielteinen tunneilmaisu responssi matematiikka oppiminen luokkahuonevuorovaikutus keskustelunanalyysi Erityispedagogiikka Special Education 101 tunteet ilmaisu negatiivisuus luokkatyöskentely vuorovaikutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ilmaisu keskustelunanalyysi kielteinen tunneilmaisu luokkahuonevuorovaikutus luokkatyöskentely matematiikka negatiivisuus oppiminen responssi tunteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49639 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605042421
work_keys_str_mv AT liljamoriina tylsäätylsääeioomilloinkaanhauskaaoppilaidenoppimiseenliittyvätkielteisettunneilmai