Innehållsanalys av grunderna för läröplanen 2004 och 2014 vad som förnyas i grunderna för läroplanen av den medellånga lärokursen i svenska?

Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa keskipitkän ruotsin kielen osalta uudistuksia ja painopis-teitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkimuskysymykseen vastatakseni käytän aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jonka avulla tutkin ops-perusteiden 2014 ja ops-perusteiden 2004 yht...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ruohonen, Minna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49387
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa keskipitkän ruotsin kielen osalta uudistuksia ja painopis-teitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkimuskysymykseen vastatakseni käytän aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jonka avulla tutkin ops-perusteiden 2014 ja ops-perusteiden 2004 yhteneväisyyksiä ja eroja. Tutkielmassa sivutaan myös Eurooppalaisen viite-kehyksen merkitystä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että uudistukset keskipitkässä ruotsissa koskevat en-sinnäkin ruotsin kielen aloitusiän aikaistamista 6. luokalle. Lisäksi uudet opetussuunnitelman perusteet perusopetukselle sisältävät uuden kielitaidon arvioinnin asteikon (Kehittyvä kielitaito), joka on uudistunut, suomalainen sovellettu versio Eurooppalaisen viitekehyksen mukaisesta arviointiasteikosta. Myös ideologisia muutoksia on havaittavissa kuten monilukutaito. Myös Eurooppalainen kielisalkku työskentely on saanut paikkansa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014.