Tutkimus oppilaiden vaikeuksista graafien tuottamisessa ja tulkitsemisessa yhden fysiikan lukiokurssin aikana

Tässä tutkielmassa tutkittiin oppilaiden vaikeuksia mekaniikan graafien tuottamisessa ja tulkitsemisessa. Tutkimusaineisto kerättiin eräästä suomalaisesta lukiosta yhden fysiikan kurssin ajalta. Aineisto koostuu yhdeksästä eri testistä, joiden tehtävät on mukailtu aikaisemmista tutkimuksista ja j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karttu, Seitamaija
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49218
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa tutkittiin oppilaiden vaikeuksia mekaniikan graafien tuottamisessa ja tulkitsemisessa. Tutkimusaineisto kerättiin eräästä suomalaisesta lukiosta yhden fysiikan kurssin ajalta. Aineisto koostuu yhdeksästä eri testistä, joiden tehtävät on mukailtu aikaisemmista tutkimuksista ja joissa oppilaiden täytyi sekä tuottaa että tulkita graafeja. Oppilaat tekivät jokaisen testin erikseen kurssin aikana heti aiheen läpikäymisen jälkeen. Aineisto analysoitiin käyttämällä aikaisempien tutkimusten pohjalta kehitettyä ja tätä tutkimusta varten mukautettua koodausmanuaalia. Analyysissä keskityttiin oppilaiden tekemien virheiden havaitsemiseen ja tulkintaan, sekä oppilaiden sanallisten vastausten läpikäymiseen. Oppilaiden tekemät virheet olivat samankaltaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa havaitut virheet. Vaikeuksia oli seitsemässä eri kategoriassa: muuttujien erottamisessa toisistaan, nopeuden, kiihtyvyyden ja voiman käsitteellisessä ymmärtämisessä, kuvaajien yhdistämisessä, tapahtumien tulkitsemisessa kuvaajista sekä kulmakertoimen tulkitsemisessa. Oppilailla esiintyi eniten kiihtyvyyteen liittyviä ongelmia. Sanallisista vastauksista saatiin syventävää tietoa oppilaiden ajattelusta.